لوگو امرداد
سخنران از هازمان زرتشتیان در مهمانی وزیر فرهنگ و ارشاد

موبد سروش‌پور: ما ایرانیان نماد پایداری بوده‌ایم

نمایندگانی از پیروان ادیان توحیدی مهمان وزیر فرهنگ و ارشاد بودند. موبد پدرام سروش‌پور از هازمان زرتشتیان در این آیین به سخنرانی پرداخت. متن کامل سخنرانی موبد سروش‌پور در ادامه آمده است:

«لازم می‌دانم قبل از تبریک این ایام، از طرف جامعه اتفاقات تلخی را که طی چند وقت گذشته افتاد را به مردم ایران آرامش باد بگویم.

کشته‌شدن ناجوانمردانه سردار سلیمانی و همراهانشان و از دست دادن جمعی از هم‌میهنانمان در سانحه‌ی هوایی.

به اعتقاد من سردار سلیمانی بیش از آن که سردار جنگ باشد سردار صلح و تدبیر بود. عملکرد و منش ایشان به درستی بیانگر این واقعیت است که البته باز می‌گردد به فرهنگ کهن ایران زمین. ما ایرانیان نماد پایداری بوده‌ایم تا نماد جنگ و ستیزه‌جویی و این را در جای جای آثار باقیمانده فرهنگ می‌توان به وضوح مشاهده کرد.  به طور مثال در هیچ کدام از سنگ نگاره‌های تخت جمشید هیچ نمونه‌ای از جنگ یا ستیز را مشاهده نمی‌کنید در حالی که تمام سربازان هخامنشی با نیزه‌های ایستاده نماد استواری و پای‌داری هستند.

اما طی همین اتفاقات ملت ایران نشان دادند که برای عزیزانشان ارزش قائلند و جای خالی همه آنها حس می‌شود.

هر سال در این روزها در ماه بهمن به دعوت وزیر ارشاد گردهم جمع می‌آییم. بهمن در فرهنگ ایرانی نماد اندیشه پاک است و سهروردی در کتاب خود نوشته که نزدیک‌ترین نور به حق عقل اول است که زرتشتیان آن را بهمن می‎نامند.

ارزش بهمن به جایگاه خدا در بین ایرانیان است که آن را به نام مزدا به معنی دانای کل می‌شناسند. اما برای نهادینه شدن بهمن در جامعه باید به سه نکته مهم در مورد بهمن دقت داشت.

نخست شناختن جایگاه آزاداندیشی است. اندیشه‌ای می‌تواند پیش‌رو باشد و به کمال برسد که آزاد باشد و این ویژگی تمام پیامبران الهی و افراد بزرگ دینی است. تا آزاداندیش نباشند نمی‌تواند بت‌های زمانه خود را شناسایی کنند و ارزش پیامبران در این بود که بزرگترین موهیت الهی را قدر دانسته و از آن بهره بردند.

دوم این که بالاتر از اندیشه هیچ چیز وجود ندارد. به طور مثال در کتاب گات‌های زرتشت تنها واژه‌هایی که با صفت مقدس در اوستایی «سپنته» به کار رفته‌اند واژه‌های اندیشه هستند. سپنته‌آرمئیتی و سپنتامینو که هر دو مراتبی از اندیشه هستند و این نشان دهنده آن است که در باور پیامبر تنها واژه اندیشه است که سپنته است و البته خدا هم به واسطه‌ی این که دانایی کل است بالاترین ارزش را دارد.

سوم این که نباید اندیشه را در انحصار فرد یا گروه خاصی درآورد و همان‌گونه که اشوزرتشت در گات‌ها بیان کرده هر مرد و زنی باید با تکیه بر خرد راهش را آزادانه و با اختیار انتخاب کند. اگر این سه ویژگی بهمن را در نظر بگیریم آنگاه با نهادینه شدن آن در جهان می‌توان به صلح پایدار که زمینه پیشرفت و ترقی است دست یافت و به همین دلیل در فرهنگ ایران باستان به درستی بهمن نماد صلح و آشتی بوده است.

اما برای دست یافتن به آن باید از خودمان شروع کنیم. ضمن ارج نهادن به خدمات باارزشی که اصحاب فرهنگ انجام داده‌اند ولی اعتقاد دارم در شرایط کنون مسوولیت ایشان بیشتر از همیشه به چشم می‌آید و مهم است.

ما ایرانیان گنجینه‌های باارزشی داریم که مهمترین آن باورهای دینی غنی و کهنی است در ایران وجود دارد. اگر بتوان با گفت‌وگو هم‌اندیشی از این گنجینه‌ها بهره برد شرایط بسیار مساعدتری شکل می‌گیرد. همچنین بزرگانی در تاریخمان داریم که نمادهایی از این ارزش‌ها هستند. بزرگانی همچون کورش هخامنشی که در قران در مقام پیامبر از آن یاد شده و در تورات‌ بارها به عنوان نجات‌بخش از او یاد شده است. متاسفانه اگر این ارزش‌های را نشناسیم و برای بهره‌گیری از آنها برنامه‌ریزی نکنیم فرصت‌های بزرگی را از مردم گرفته‌ایم.

من در پایان ضمن سپاسگزاری از لطف و درایتی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیروان ادیان توحیدی دارند، لازم می‌دانم سپاسگزاری ویژه‌ای را از ایشان بابت پیگیری و ثبت ششم فروردین، روز زایش اشوزرتشت به عنوان روز ملی در تقویم ایران داشته باشم اگر چه اعتقاد دارم این اتفاق دیر افتاده است. ثبت نام پیامبری  که در سنت ایرانی پیدایش تقویم خورشیدی را از او می‌دانند و از پیامبران توحیدی صاحب پیرو است باید خیلی زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد.

با این‌حال از وزیر محترم ارشاد جناب آقای سید عباس صالحی بسیار سپاسگزاریم که بنا به درخواست جامعه و نمایندگان زرتشتی این مهم را پیگیری کردند و در نهایت با حکم رئیس جمهور حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگ این اتفاق افتاد و باعث خرسندی زرتشتیان ایران گردید».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09