لوگو امرداد

شولی؛ آش 500 ساله‌ی یزدی‌ها ثبت ملی شد

shooli3شولی، آش معروف یزدی‌ها با پیشینه‌ی دست‌کم ۵۰۰ سال، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
آش شولی، غذای بومی و مقوی یزدی‌ها است که در همه‌ی فصل‌های سال با چاشنی‌های گوناگون پخته می‌شود. هر چند تاریخچه‌ی تولید شولی یزدی بسیار کهن است ولی تاریخ گردآوری شده‌ای (:مدونی) برای پخت آن وجود ندارد و تنها می‌توان برای تاریخ‌گذاری آن تنها به اطلاعات سینه به سینه‌ای که تاکنون به ما رسیده است بسنده کرد. برپایه‌ی این اطلاعات می‌توان دست‌کم تاریخ ۵۰۰ ساله‌ای برای این آش سنتی یزدی در نظر گرفت.
به گزارش ایسنا، علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به ثبت شیوه‌ی پخت شولی یزدی در فهرست آثار ملی کشور، گفت: شولی معروف‌ترین آش یزدی است که در همه‌ی میهمانی‌های مردم یزد پخته و مصرف می‌شود، این آش بیشتر عصرها به عنوان میان وعده استفاده می‌شود و جنبه‌ی وعده غذایی ندارد.
وی افزود: این آش خاصیت درمانی بسیاری دارد و مردم یزد در چهار فصل‌ برای درمان بیماری‌های گوناگون از شولی با چاشنی‌ها و سبزی‌های گوناگون استفاده می‌کنند.
صمدیانی در باره‌ی شیوه‌ی پخت این آش یزدی گفت: در تابستان‌های گرم و خشک یزد، شولی را با شلغم و مقداری نخود سالم یا نیم‌کوب می‌پزند در زمستان‌های سوزناک و مرطوب آن را با برگ چغندر به جای اسفناج پخته و گاهی کدوی زرد به آن می‌افزایند و از رب انار نیز برای چاشنی این آش استفاده می‌کنند.
معاون میراث فرهنگی استان یزد در دنباله افزود: استان یزد گوناگونی خوراکیِ بالایی با توجه به اقلیم و آب و هوایش دارد که آش‌ها، از جمله‌ی این خوراک‌های مقوی و خوشمزه به شمار می‌آیند.
آش گندم (حلیم)، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغوره، آش انار و آش سبزی از دیگر آش‌های رایج یزد هستند.

آشنایی با خوراک‌های سنتی زرتشتیان؛ آش شولی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. من در نوروز 98 که به یزد رفته بودم از این آش خوردم و بسیار خوشمزه بود و ایکاش می دانستم در کدام رستورانهی تهران از این آش پخته می شود.

  2. درود بر شما هموطنان زرتشتی دوست داشتنی؛ کاش دستور پخت این آش رو مینوشتید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01