لوگو امرداد
امروز اهنودگاه ماه گاتابیو در گاهشمار زرتشتی برابر با 25 اسفندماه

روز بزرگداشت پروین اعتصامی، شاعر نامدار ایران

hhe1907 parvin etessamiامروز اهنودگاه ماه گاتابیو سال 3757 زرتشتی، نخستین روز چهره‌ی گهنبار همس‌پت میدیم گاه، یکشنبه 25 اسفندماه 1398خورشیدی، 15 مارس 2020 میلادی

رخشنده اعتصامی نامور به پروین اعتصامی سال ۱۲۸۵ خورشیدی در تبریز زاده شد. از او به عنوان نامدارترین شاعر زن ایران یاد می‌شود وبه پاس کوشش‌های فراوان پروین اعتصامی در زمینه‌ی شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای، روز بیست و پنجم اسفندماه روز بزرگداشت این شاعر نامگذاری شده است.
پروین اعتصامی از کودکی دلبستگی خاصی به شعر داشت و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک‌الشعرای بهار آموخت. نخستین شعرهای پروین اعتصامی در هفت سالگی به یادگار مانده است و برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی (یازده تا چهارده سالگی) او هستند. از نامدارترین شعرهایی که او در این سنین سروده است می‌توان به شعرهای گوهر و سنگ، ای مرغک، اشک یتیم، کودک آرزومند، صاعقه ما ستم اغنیاست، سعی و عمل و اندوه فقر را نام برد. درون مایه‌ی اشعار پروین اعتصامی بیشتر غنیمت داشتن وقت و فرصت‌ها، نصیحت‌های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان و ضعیفان و ناپایداری دنیاست.
در دوران کودکی، زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی را نزد پدرش در منزل آموخت و به مدرسه آمریکایی ایران کلیسا رفت و در سال ۱۳۰۳ تحصیلاتش را در آنجا به پایان رسانید. او در تمام سال‌های تحصیلش از دانش‌آموزان ممتاز بود و حتی مدتی در همان مدرسه به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت. او هم‌زمان با تحصیل، شعر نیز می‌سرود.
از پروین اعتصامی دیوان شعری به یادگار مانده که شامل ۲۴۸ قطعه شعر است که از آن میان ۶۵ قطعه به صورت مناظره است. شعرهای پروین، تعلیمی و اخلاقی است. در دیوان پروین بیش از هفتاد مناظره آمده است. که این مناظره‌ها شامل گفت‌وگوی انسان‌ها و جانوران و گیاهان و اشیا با هم می‌شود.
سرانجام پروین در ۱۵فروردین۱۳۲۰ در سن ۳۵سالگی در تهران درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

14 3

امروز نخستین روز چهره‌ی گهنبار همس پت میدیم گاه، این روز را در گاهشمار زرتشتی اهنودگاه نامیده‌اند.که نام نخستین بخش از سرودهای اشوزرتشت است.

این گاهنبار در ۵ روز پایان سال از 25 تا 29 اسفندماه برگزار می‌شود. از پنجمین گاهنبار تا به این جشن هفتاد و پنج روز است . این گاهنبار به فروهرهای درگذشتگان اختصاص دارد و هنگامی است که فروهرهای درگذشتگان برای سرکشی بازماندگان خود فرو می آیند. در این گهنبار انسان آفریده شده است .
در شب پایان این گهنبار زرتشتیان بر روی بام‌ها رفته و چراغی بر لبه بام می‌گذارند و تا بامداد روشن است. سحرگاهان آتش افروزی آغاز می‌کنند که با زمزمه‌ی اوستا همراه با لرک و میوه و بوی خوش همراه است. پس از سپیده‌دم آیین پایان می پذیرد و نوروز آغاز می‌شود .

یاد روز 25 اسفندماه:

  • نخستین کارخانه ذوب آهن در اصفهان با حضور نخست وزیر شوروی افتتاح شد (1351 خورشیدی)
  • آیین گشایش بيمارستان فيروزآبادی در حضور وزيران و بزرگان کشوری و لشکری انجام شد. (1311 خورشیدی
  • درگذشت افشین یداللهی، شاعر و ترانه‌سرا (1395 خورشیدی)

دکتر افشین یداللهی زاده‌ی۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ خورشیدی در اصفهان و بزرگ‌شده‌ی تهران، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه‌سرایان نامور بود. او کار‌ حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.
یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی ترانه‌هایی سروده و از جمله آثارش در این زمینه‌ی ترانه‌های سریال‌های شب آفتابی، غریبانه، شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفردرجه و معمای شاه است.
کتاب‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» از افشین یداللهی به جا مانده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30