لوگو امرداد

درددل پرستار زرتشتی در روزهای دشوار کرونایی

2020 03 14فراگیری بیماری کرونا از اسفندماه 98، سال نو دیگرگونه‌ای را برای مردم ایران زمین رقم زد. در این میان پرستاران و پزشکان در دل خطر، سلامت همشهریان‌شان را بر سلامت خود و خانواده‌شان ترجیح داده‌اند و برای بازگرداندن سلامت جامعه بی‌چشمداشت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند. همگی به این جانفشانی کادر درمان آگاه هستیم. آن‌ها در شیفت‌های طولانی و طاقت‌فرسا روزها از خانواده دور مانده‌اند و تنها بر یک چیز تمرکز کرده‌اند، راندن کرونا. مادران بسیاری در کسوت پرستاری روزهاست که فرزندان خردسالشان را ندیده‌اند. برخی از کادر درمان جانشان را از دست داده‌اند، شماری هم با آن که اعضای خانواده‌شان درگیر بیماری‌ هستند، نمی‌توانند در کنارشان باشند. بی‌گمان نقش‌آفرینی پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران‌ سخت‌کوش در درمان بیماران مبتلا و تلاش در ریشه‌کنی و مبارزه با ویروس کرونا ستودنی است. یزد یکی از شهرهایی است که همه‌گیری بیماری کرونا به سرعت در آن گسترش یافت و شمار بسیاری از هم‌میهنان و همکیشان به بیماری کرونا دچار شدند و شماری نیز جان باختند. اکنون وضعیت یزد به بحران رسیده و سختی کار، آسیب‌پذیری و خستگی پرستاران دوچندان شده است. به نمایندگی از همه‌ی پرستاران فداکار، با پرستار زرتشتی که از روزهای آغاز فراگیری بیماری کرونا در یزد بی‌وقفه در چند نوبت کاری به بهبودی بیماران کوشیده به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.
پرستاری همواره به‌عنوان کاری سپندینه (:مقدس) و ارزشمند شناخته می‌‎شود و بیشترین بار درمان بر دوش پرستاران است. آناهیتا ایزدیان، 15 سال تجربه‌ی پرستاری در بخش‌های جراحی، انکولوژی، داخلی و icu بیمارستان‌های مرتاض و تامین اجتماعی (شهدای کارگر)، شاهولی و شهید صدوقی یزد را در کارنامه‌ی کاری خود به ثبت رسانده است. وی اکنون سرپرستاری بخش icu انکولوژی بیمارستان شهید صدوقی یزد را بر دوش دارد. به دنبال علاقمندی دوران دبستان به ورزش، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته‌ی تربیت‌بدنی از دانشگاه علوم تحقیقات گرفته است.
در این روزهای پرکار که در چند نوبت کاری فشرده به گفته‌ی خودش در حال دست‌وپنجه نرم کردن با کرونا هست، سرانجام فرصتی برای گفت‌وگو با او پیدا کردیم.
او از این که در این برهه‌ی حساس برای تندرستی بیماران می‌کوشد ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین لذت برای من زمانی است که بتوانم جان یک انسان را نجات دهم. همه‌ی تلاش من و همکاران این است که هر چه سریع‌تر شاهد ریشه‌کنی این ویروس از کشورمان باشیم. دیدن رنج و درد بیماران و همراهان آن‌ها بسیار دردآور است. در سخت‌ترین شرایط زندگی، چند نوبت کاری با ساعت کاری بیشتر و روزهای تعطیل در بخش حاضر و مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستیم. از آغاز اسفندماه و فراگیری بیماری، در بخش حضور پیوسته دارم. کادر بیمارستان‌ها به‌شدت در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند. بخصوص در شهر‌هایی که فراگیری بیماری گسترده است. فضاهای بیمارستانی بسیار آلوده است. به‌هرحال بودن در این لباس‌ها، عینک‌، ماسک، دستکش و… که هیچ روزنه‌ای به بیرون ندارد، شرایط بسیار سختی به‌ویژه برای بانوان پیش آورده، اما تحمل می‌کنیم. ما مستقیم با این بیماری رو‌به‌رو هستیم و وقتی به منزل می‌روم بیش از خودم نگران این هستم که خانواده‌ام مبتلا نشوند.
این روزها پرستاران روزهای سختی را می‌گذرانند چراکه همه‌ی کارها و پشتیبانی از بیماران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا از صفرتا صد بر دوش پرستاران است. وی در این باره می‌گوید: همه‌ی برنامه‌های این بیماران خاص است. وسایل، آزمایش‌ها، دارو و … برای هر بیمار باتوجه به شرایط و سطح‌بندی حال بیمار با بیمار دیگر فرق می‌کند. پرستار در درمان بیماری بسیار تاثیرگذار هست. پرستار باید به همه‌ی کارهای بیمار مانند تغذیه، دفع، آزمایش‌ها، دارو و درمان توجه داشته باشد و دستورهای پزشک را پیگیری کند.
ایزدیان، این پرستار جوان، شکیبایی، سخت‌کوشی و مهربانی را از ویژ‌گی‌های پرستار برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: بیماران و خانواده‌ها در بدترین شرایط به بیمارستان مراجعه می‌کنند. امید و محبت، امری مهم برای بیماران است. بیماران با توجه به واگیری بیماری، ملاقات ندارند و فقط پزشک و پرستار بالای سر بیمار هستند. در این شرایط پرستار باید محکم و قوی باشد. هر چند که بداند بیمار در وضعیت مناسب نیست، با روی خوش و دلداری به بیمار (در صورتی که هوشیار است) روحیه بدهد. باعث آرامش بیمار و خانواده‌ی آنان شود. از آنجایی که از میان کادر درمان، پرستار در ارتباط و رویارویی بیشتری با بیمار است پس بی‌گمان در آموزش درست به بیمار و خانواده‌ی بیمار نقش مهمی بر عهده دارد.
وی از آموزش به خانواده گفت: بیماری کووید-۱۹ یا کرونا از دسته بیماری‌های عفونی و ویروسی است. همواره استراحت و قرنطینه خانگی یکی از روش های گذران از این دوره به حساب می‌آید. چنانچه فرد دارای نشانه‌های عادی ویروس کرونا همچون تب، سردرد یا سرفه باشد قرنطینه خانگی بهترین روش درمان است. زیرا در محیط خانه می‌توان شرایط روانی مناسبی برای بیمار فراهم کرد تا دوران نقاهت را بگذراند. ولی چنانچه فرد بیمار دارای تنگی نفس شدید و گرفتگی سخت قفسه سینه است باید به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان پزشکان قرار گیرد.
از آنجایی که از ویروس کرونا اطلاعات دقیقی نیست و در حال پژوهش و گرداوری اطلاعات هستند، نمی‌توان برای مقابله با ویروس کرونا ماده‌ی غذایی خاصی را پیشنهاد داد. اما بهتر است مواد غذایی مصرف شود که دارای مواد پروتئینی و ویتامینی فراوان بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. مصرف مایعات گرم اصلی‌ترین راه برای مقابله با بیماری‌های عفونی است.
آناهیتا ایزدیان، با اشاره به این که شماری از زرتشتیان با شرکت در دورهمی‌های آیینی پایان بهمن‌ماه به بیماری مبتلا شده‌ و به دنبال آن در بخش عفونی بستری و یا تحت مراقبت‌های ویژه هستند و شوربختانه چند تن از بیماران جانباخته‌اند، از همه درخواست کرد برای حفظ تندرستی خود و خانواده‌شان از دیدوبازدید و برگزاری دورهمی‌ها پرهیز کنند. با رعایت نکات بهداشت فردی، اجتماعی و در خانه ماندن به کندی چرخه‌ی فراگیری بیماری و شکستن زنجیره‌ی انتقال کمک کنند.
وی در پایان، با امیدواری از این که سال نو با شادی و تندرستی برای همگان در پیش رو باشد و هر چه سریع‌تر این بیماری ریشه‌کن و از میان برداشته شود، از مردم خواست در این زمینه با به‌کارگرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تا می‌توانند به خودشان، هم‌میهنان، پزشکان و پرستاران کمک کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

17 پاسخ

  1. همکیش گرامی سرکار خانم آناهیتا ایزدیان ضمن تشکر فراوان از فداکاری شما در این دوران سخت ، امید است خود و خانواده محترم شما زنده و سالم باشید سپاس فراوان شاد باشید

  2. پرتوان و پرامید باشید با محبتی که سرچشمه وجودتان است. دستمریزاد

  3. آناهیتای نازنین من از دور دست تو دختر عزیزم وهمه کادر پزشکی بیمارستانها را می فشارم واز یزدان پاک برای شماآرزوی سلامتی و پایداری را دارم.سعی می کنم که به تمام گفته های شما عمل‌ کنم.امیدوارم که بزودی از شر این بلا راحت شویم و بتوانیم‌ عزیزانمان را در آغوش بگیریم.

    1. سلام شما مادر کادر درمانین
      خداحفظتون کنه زرتشتیهای
      عزیز

  4. سلامت و پیروز باشید، سپاس از فداکاری شما همکیش مهربان

  5. آناهیتای عزیزم. دوست نازنینم پرتوان باشی وتندرست. قدردان زحمتها وتلاشت هستیم. امید که بزودی شاهد ریشه کن شدن این بیماری در ایران زمین و دنیا باشیم.
    پاینده وبرقرار باشی.

  6. درود به شما فرشته نجات جان آدمها درود به خدمتتان درود به خدمتتان از خداوند سلامتی و تندرستی و شادکامی شما و بقیه پرستاران ارجمند خواهانم شاد زیوی تا زیوید به کامه زیوید

  7. آناهیتا جان
    آخرین بار صدای مادرم را با موبایل تو بخاطر محبت تو شنیدم و هرگز این خوبی را فراموش نخواهم کرد

  8. به تو ای دختر فداکار و همه پرستاران و پزشکان که جان خود را کف دستشان گذاشته اند درود میفرستم و امیدوارم شاد و سلامت باشید

  9. خدا قوت به پزشکان و پرستاران ایران زمین و بهبودی بیماران

  10. درود بر شما و همه کارکنان بخش درمان و بهداشت که این روزها چشم امید مردم به شماست.

  11. اناهیتای عزیز،
    اینجاست که حقیقت درون انسانهای واقعی پدیدار می گردد. درود فراوان بر شما و مرام پاک شما که با مهر و عشقی پاک،دلاورانه، فداکارانه ، با گامهایی استوار، برای نجات انسانها، در دل خطر ،جان برکف زحمت های فراوانی را متحمل می شوید. با ارزوی شادمانی جاودانه برایتان، هستی بخش دانا یار و نگهدارتان باشد.

    1. سلامی به طراوت شکوفه های خیس بارون خورده ی گیلاس…
      به شما و همه ی هموندان کادر پزشکی خسته نباشید می گم و تمام توصیه های شما رو به رو چشم گذاشته و حتما رعایت می کنیم … به امید سلامتی برای همه ی بیماران …
      خدا نگهدار شما باشه و سال خوب خوشی رو در کنار خانواده و کسانی که دوستشون دارین براتون آرزو می کنم..
      علی مرتضوی هستم 29 ساله از زنجان

  12. درود بر شما و همه کادر درمان کشور که تلاش تان واقعا در واژگان و جملات نمیگنجد. امید که همه هموطنان مان به توصیه های بهداشتی در خانه ماندن و عدم سفر و گردهمایی عمل کنند

  13. درود
    خسته نباشید
    کاش می‌شد برای ثانیه ثانیه تلاشتان خروار خروار گل پیشگش کرد .
    زبان از سپاسگزاری این کارتان ناتوان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10