لوگو امرداد
در پی جهش ژنتیکی

یک «شیر سفید» در باغ وحش هویزه به دنیا آمد

shiresefidدر پی جهش ژنتیکی در باغ وحش هویزه، یک قلاده شیر سفید به دنیا آمد. این توله‌شیر پس از تولد برای حفاظت، بی‌درنگ از مادر جدا شد. 

محمد ساکی فرنشین (:رییس) اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بازگو کردن این خبر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: «تقریباا ۱۰ روزی از تولد توله یک شیر سفید در باغ‌وحش هویزه می‌گذرد. سال گذشته نیز دو قلاده شیر سفید متولد شده بود که چون رنگ آن‌ها با بقیه شیرها متفاوت بود شیر مادر سمت این توله‌ها نرفته و آن‌ها را به قتل رساند».
وی افزود: «این بار به محض تولد توله شیر سفید، آن را از مادر جدا کردیم و با راهنمایی دامپزشکی در حال نگهداری از آن هستیم. به خاطر جهش ژنتیکی شاهد تغییر رنگ این توله‌های متولد شده هستیم که نسبت به بقیه توله‌ها متفاوت شده‌اند».
ساکی در ادامه افزود: «باغ‌وحش هویزه اوایل کار خود یعنی پنج سال قبل مجوز نداشت و حتی در جلسات مختلف با دادستانی پیگیر پلمب نیز شده بودیم. بعد از آن محیط زیست شهرستان به صورت جدی پیگیر اخذ مجوز شد که با تعامل شهرداری و توجه ویژه‌ای که به این باغ‌وحش داشتند، مجوز صادر شد».
رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: «مسوولان باغ‌وحش نیز در حد توان خواسته‌های محیط زیست را برآورده کردند و قطعا تا شرایط عالی نباشد هیچ تولیدمثلی صورت نمی‌گیرد. رسیدگی در این باغ‌وحش هشت هکتاری آنقدر خوب است که بیشتر گونه‌های آن از جمله شیر، خرس و کله بُز تولید مثل داشته‌اند».
وی در دنباله گفت: «اکنون حدود ۶ قلاده شیر نژاد آفریقا در باغ‌وحش وجود دارد».
شیر سفید یک گربه نادر از منطقه تیمباواتی در افریقای جنوبی است که رنگ آن به سفید جهش یافته است.
شیرهای سفید یک زیرگونه جدا نیستند و باور بر این است که برای سده‌ها بومی منطقه تیمباواتی در افریقای جنوبی هستند. با وجود این اولین و قدیمی‌ترین مشاهده ثبت شده به سال ۱۹۳۸ برمی‌گردد. تا قبل از سال ۲۰۰۹ و آزادسازی اولین قبیله شیرهای سفید به حیات‌وحش، باور بر این بود که آن‌ها نمی‌توانند در حیات‌وحش زندگی کنند. به این دلیل است که هنوز اکثریت شیرهای سفید در باغ‌وحش‌ها هستند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10