لوگو امرداد

آرامگاه هنرمندان کرمانشاه پاک‌سازی شد

 دوست‌داران زیست بوم در برنامه‌ای آرامگاه هنرمندان شهر کرمانشاه را پاک‌سازی کردند. این برنامه در راستای اَرج‌گذاری به مقام بالای هنرمندان و پاکیزگی طبیعت و شهر کرمانشاه از سوی انجمن صنفی کارگری راهنمایان و فعالان گردشگری استان کرمانشاه برگزار شد.

فَرنشین‌(:رییس) انجمن راهنمایان و فعالان گردشگری استان کرمانشاه در همین زمینه به اَمرداد گفت‌: « برنامه‌ی پاک‌سازی مکان‌های تاریخی و طبیعی که از دید گردشگری دارای اهمیت است، چند سالی است که از سوی این انجمن در دستور کار جای دارد. انجمن راهنمایان و فعالان گردشگری کرمانشاه، هر بار مکانی را از پیش گزینش‌(:انتخاب) کرده و اقدام به پاک‌سازی آن مکان می‌کند. از همین روی، روز آدینه 16 مهرماه، هَموندان‌(:اعضای) انجمن به پاک‌سازی آرامگاه هنرمندان که در درون شهر کرمانشاه جای دارد، پرداختند».

بانو هیوا محمدزاده، آرمان (:هدف) از این کار را پالایش فرهنگ، پاکیزگی شهر و ارج‌گذاری به جایگاه والای هنرمندان دانست و در دنباله‌ی سخنانش افزود‌: «‌در این آرامگاه انسان‌های بزرگ و فرهیخته‌ای آرمیده‌اند و شایسته نیست که این مکان آلوده  باشد. همچنین با این کار ما به مردم می‌آموزیم که نباید زباله‌های خود را بر روی زمین بریزند. زیرا شهر ما خانه‌ی ما است و باید در آبادانی و پاکیزگی آن کوشا باشیم. از سویی، هنگامی که ما در حال پاکیزگی این آرامگاه بودیم، ذهن مردمی که در آن جا بودند، خود به خود درگیر این موضوع شد و با توضیحات من و آرمانی که دنبال می‌کنیم، مردم نیز به ما پیوستند».

فَرنشین انجمن صنفی کارگری راهنمایان و فعالان گردشگری استان کرمانشاه با پافشاری‌(:تاکید) به ارزش این آرامگاه و بزرگانی که در آن خفته‌اند، گفت‌: «‌در این آرامگاه هنرمندانی همانند هادی طبیبی (چکامه‌سرا)، مهدی ملکی شجاع (روزنامه نگار) و غلام حسین رضایی، خوشنویس نامدار کرمانشاهی و ده‌ها تَن از بزرگان و فرهیختگان دیگر این شهر، آرمیده‌اند. در واقع این بزرگان آبرو و افتخار شهر کرمانشاه هستند و شایسته و درست نیست که وضعیت آرامگاه آنان چنین باشد».

این استاد دانشگاه در رشته گردشگری در بخش دیگری از سخنانش گفت‌: « امروزه یکی از گونه‌های گردشگری که مورد نگرش برخی از گردشگران ویژه جای گرفته است، آرامستان‌گردی است و گردشگران به هر شهر و کشوری که سفر می‌کنند به گورستان‌های کهن و آرامستان‌های هنرمندان و بزرگان آن منطقه می‌روند. هر چند در ایران این گونه گردشگری ناشناخته مانده و آژانس‌ها و هتل‌ها بر روی آن کار نمی‌کنند، ولی امروزه آرامستان‌گردی به یکی از گونه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است. همچنین از دیدگاه گردشگری مذهبی و فرهنگی می‌توان به این موضوع پرداخت. به‌هر روی زیست‌بوم و گردشگری، با هم پیوندی ناگسستنی دارند و از هم جدا نیستند».

در این برنامه‌ی پاکسازی، بانو محمدزاده برای هَموندان انجمن و همراهان به شرح زندگی نامه‌ی هنرمندان و فرهیختگان خُفته در این آرامگاه پرداخت که با استقبال باشَندگان‌(:حاضران) و مردم بومی روبه‌رو شد. 

م

م

م

م

م

فرتورها از  هیوا محمدزاده  است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سپاس از انجمن گردشگران استان کرمانشاه و سپاس از آگاهی رسانی تارنمای امرداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30