لوگو امرداد
شادباش سالنمای راستی به فراخور دهم تیرماه

نماهنگ شاد تیرگان؛ خوش باد یاد جشن آب‌ریزان

تیرگان، یکی از جشن‌های مهم زرتشتیان است. در گاهشمار زرتشتی هر یک از سی روز ماه به نام یکی از ایزدان «ستودنی» نامیده شده است و زرتشتیان هنگامی که نام روز و نام ماه برابر شود جشنی را به نام همان ایزد برگزار می‌کنند. جشن تیرگان در روز تیر از ماه تیر از جشن‌های دوازده‌گانه به شمار می‌رود. نام دیگر ایزد تیر، «تیشتر» است و یکی از یشت‌های اوستا به نام تیشتر یشت از فروزه‌‌های این ایزد می‌گوید. تیشتر ایزد به خواست اهورامزدا و به یاری نیروهای مینوی بر خشکسالی پیروز می‌شود و باران را در کشتزارها و چراگاه‌ها جاری می‌کند. تیرگان جشن آبریزگان یا آبریزان نیز نامیده می‌شود. ایرانیان جشن تیرگان را هم به یاد تیراندازی آرش کمانگیر و جانفشانی او در نگهداری مرزهای ایران‌زمین برگزار می‌کنند. زرتشتیان به یاد تیراندازی «آرش شیواتیر» و به شادی جشن تیرگان دستبندهای هفت رنگ تیر و باد را به دست‌ می‌بندند تا به یاد بیاورند دلاوری آرش را. تا از یاد نبرند تیر رهایی ایران را که به آرزوی ایرانیان رنگ شادی بخشید.

آری آری جان خود در تیر کرد آرش                       کار صدها صدهزاران تیغ شمشیر کرد آرش

جشنی در حماسه‌ی آرش کمانگیر، به دیرینگی تاریخ و تا به امروز بی‌گمان در فرهنگ و هستی هر ایرانی راستین زنده و پویا است. حماسه‌ی آرش، پیام عشق و جان‌فشانی در راه مهین است. بانگ آزادی‌خواهی‌اش لرزه در دل دشمنان ایران و ایرانی می‌افکند و آوای سوز تیر آرش است که پیامش را در دل تاریخ پرشکوه ایران به یادگار گذاشته است.
جشن‌های ملی و میهنی ایرانیان، گویای فرهنگ پربار و پویای ایران‌زمین است. فرهنگی که برپایه‌‌ی شادی، پایکوبی، مهرورزی، بخشش، مهربانی، راستگویی، نیک‌اندیشی، نیک گفتاری، سپاسداری و دادگستری نهاده شده‌است. یکی از نمادهای آن جشن باستانی تیرگان است.
نیاکان ما توانستند با تمام توان و همازوری هر یک به گونه‌ای پس از چهار هزار سال تاریخ و تازش بی‌دادگرانه‌ی بسیاری از بیگانگان به این سرزمین اهورایی در نگاهبانی و پاسداشت از فرهنگ و آیین ایرانیان گام بردارند. می‌توان بی‌گمان گفت، فرهنگ ایرانی در همه‌ی سرزمین‌های ایران باستان و در بسیاری از فرهنگ‌های سرزمین‌های دوردست جهان تاثیرگذار بوده است.
جشن ملی و میهنی تیرگان، کهن آیین نیاکانی بر همه‌ی هم‌میهنان که هستی‌شان سرشار از عشق و مهر به ایران‌زمین است فرخنده باد. در این هنگام که نمی‌توانیم در شادروز جشن تیرگان کنار یکدیگر باشیم، خانه‌ی دل‌های‌مان را با نماهنگ شادباش سالنمای راستی دلگرم به یکدیگر سازیم. مهر سرشار. ایدون باد.

rooz
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

سیزدهمین روز تیر ماه زرتشتی برابر با 10 تیرماه خورشیدی

 

هنگام جشن تیرگان روز تیر، سیزدهمین روز از ماه تشتر یا (تیر) زرتشتی که با روز 10 تیرماه خورشیدی برابری می‌کند. تیرگان یکی از بزرگترین جشن‌های ایران باستان است. در زمان منوچهر شاه پیشدادی چون افراسیاب تورانی بر منوچهر پیروز شد، هر دو سو در پی سازش آمدند و پیمان بر آن شد تا از قله‌ی دماوند، تیری از کمان پرتاب شود و مکان فرود تیر، مرز ایران و توران را نمایان نماید. آرش جوان دلیر ایرانی جان خود بر چله‌ی کمان نهاد و مرز ایران را گسترش داد.  به پاس فداکاری این دلاور بزرگ و برقراری آشتی، جشنی به پا شد. در گفته‌های دیگر آمده است که در زمان ساسانیان و پادشاهی فیروز، هفت سال خشک‌سالی در ایران روی داده و مردم ناگزیر به دشت و صحرا روی آوردند و با نیایش از پروردگار، درخواست باران کردند، پس از چندی باران باریدن گرفت و ایرانیان در چنین روزی جشن بزرگی برپا داشتند . هنوز هم در چنین روزی زرتشتیان شادمانی می‌کنند و به پاس رهایی از خشک‌سالی به یکدیگر آب می‌پاشند از این رو به جشن تیرگان، جشن آبریزان نیز می‌گویند.

10 TIR

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریم‌خان‌زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04