لوگو امرداد
گفت‌وگو با دو تن از برگزارکنندگان كنگره جهانی جوانان زرتشتی 2023 (8WZYC)

دیدگاه فردی یا سود جامعه کدام برتر است؟

فصل‌نامه‌ای از گزارش‌های مربوط به برگزارکنندگان هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی 2023 (8WZYC) که در لندن برگزار خواهد شد. هدف از انتشار این مجموعه نوشتارها آشنا کردن مخاطبان با سابقه کاری افراد برگزارکننده هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی 2023 میلادی است.

در هر نوشتار به چگونگی تلاش برگزار کنندگان این کنگره برای ایجاد اشتیاق و انگیزه در نسل آینده جوانان زرتشتی می‌پردازیم. امیدواریم که این نوشتارها خوانندگان ما را با زندگی و آرمان‌های این برگزارکنندگان که داوطلبانه برای ساماندهی و برنامه‌ریزی کنگره‌ی جهانی جوانان زرتشتی ۲۰۲۳ زحمت می کشند آشنا کند.

نوشتار نخست به دو تن از برگزارکنندگان كنگره می‌پردازد و اینکه آنها چگونه کوشیده‌اند صدای خود را به گوش دیگران در جامعه برسانند و کوششی که داشتند تا با بهره‌گیری از دیدگاه دیگران به هرچه پربار شدن این کنگره بیفزایند.

پی دی اف نوشتار به زبان انگلیسی با عنوان Individual vs Communal voice  در دسترس است.

پیشگفتار:

شهرزاد ف کاپادیا و سانایا خامباتا هر دو اهل لندن انگلیس هستند و به طور مشترک ریاست هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی در سال ۲۰۲۳ را بر دوش دارند. آنها در سال 2019، به ترتیب به عنوان رئیس و معاون رئیس كمیته جوانان زرتشتی انگلستان فعالیت می‌كردند و نماینده‌ی نظرات و دیدگاه‌های جوانان زرتشتی در انگلستان هستند.

شهرزاد و سانایا هر دو از خانواده‌های زرتشتی هستند که در خدمت به جوامع زرتشتی نقش پررنگی داشته‌اند. پدر شهرزاد در سال 1997 خزانه‌دار دومین کنگره جهانی جوانان زرتشتی بود و مادرش به عنوان آموزگار باشگاه سرگرمی کودکان زرتشتی انگلستان فعالیت می‌کرده است. خانواده سانایا از سرشناسان جامعه‌ی دهلی پارسی و فعال در خیریه بوده‌اند. شهرزاد و سانایا نیز در پی فعالیت‌های گسترده خانواده‌هایشان، از سن کم هر دو به طور فعال در جامعه زرتشتیان شرکت داشتند.

آنها امیدوار هستند که در این نوشتار، به روشن کردن نقش خود به عنوان نمایندگانی از جوانان و برنامه‌ریزی برای 2023 بپردازند.

WhatsApp Image 2020 06 29 at 12.42.36 PM
شهرزاد و سانایا در 5 سالگی در کنار پدر شهرزاد

دلیلی که تمایل دارید در جامعه فعالیت کنید چیست؟

شهرزاد: خانواده من زمانی که 10 ساله بودم، به خاورمیانه نقل مکان کردند، در آن زمان این تصمیم ترسناک به نظر می‌رسید. ما هرگز فکر نمی‌کردیم که جامعه‌ی زرتشتی پر جنب‌وجوش و دوست داشتنی همانند گروه لندن پیدا کنیم. به هرحال، اکنون که به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم شاید این بهترین انتخاب والدین من تاکنون بوده است! در ماه اول مهاجرت، من و خانواده‌ام با گروهی از زرتشتیان مهاجران که خود را “باوا باند ابوظبی” می‌نامیدند، آشنا شدیم. از آن زمان به بعد، ما از شام‌های هفتگی، تفریح‌ها و جشن‌ها با هم لذت می‌بردیم. این گروه به من چیزهای زیادی آموخت – مهمتر از همه اینکه صرف‌نظر از اینکه به کجا بروم، چه کاری انجام دهم یا چقدر از آینده بترسم، جامعه و باور زرتشتی همیشه با آغوش باز پذیرای من خواهد بود.

زمانی که برای تحصیلات عالی به لندن بازگشتم، احساس مسوولیت کردم که به ریشه‌های زرتشتی خود بازگردم و به همین دلیل به کمیت‌ی جوانان زرتشتی پیوستم. علاوه بر آن، عمیقا امیدوارم که بتوانم از طریق هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی، بستری برای جوانان زرتشتی‌مان در سراسر جهان فراهم کنم تا حس تعلق، همدلی و بیان دیدگاه‌ها ساخته شود. گذشته از این‌ها، جامعه‌ای که به اعضایش اهمیت می‌دهد، جامعه‌ای است که برای فردایی درخشان‌تر می‌کوشد.

سانایا: خانواده من همیشه طی سال‌های مختلف زندگی‌ام، اطمینان حاصل می‌کردند که من نسبت به جامعه حسی قوی دارم و سعی می‌کنم سه اصل دین را دنبال کنم – اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک. در نتیجه، من همیشه دوستان زرتشتی داشتم و به طور مرتب با آنها مشغول کارهای اجتماعی بودم و همچنین از سنین کودکی در کلاس‌های دینی و زرتشتی شرکت می‌کردم تا در مورد دینم و اصول آن بیشتر بیاموزم. بدین صورت، یک احساس تعلق ذاتی داشتم که به شکل‌گیری هویتم کمک کرد و به من این امکان را می‌داد که درباره‌ی دین خود بیشتر بدانم. من همیشه به زرتشتی بودنم افتخار کرده‌ام و انگیزه‌ام برای مشارکت با جوانان زرتشتی این است که می‌خواهم دیگران هم حس خوبی که من حین بزرگ شدن داشته‌ام را لمس کنند. می‌خواهم که آنها نسبت به جامعه احساس داشته باشند، با افراد همفکرشان ملاقات کرده و تجربیات مشترکی داشته باشند، نیز از دین پیروی کنند، نه از روی اجبار بلکه بخاطر اینکه خودشان می‌خواهند.

فکر می کنید به عنوان ریاست هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی در انگلستان می‌توانید چه کاری انجام دهید؟

سانایا: شهرزاد و من پیشینه‌های مختلفی داریم چه از نظر کار، شغل، دانشگاه یا فعالیت‌های غیردرسی. در هر صورت، همین دیدگاه‌های متفاوت که در همکاری برای ریاست هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی 2023 انگلستان بسیار مفید است. ما هر دو مسائل و کارها را از دیدی منحصر به فرد بررسی می‌کنیم و با هم همکاری می‌کنیم تا بهترین مسیری را انتخاب کنیم که به نفع جامعه، همسالان و پروژه مورد نظر ما است. ما با هم بزرگ شده‌ایم و طی سال‌ها، به این درک رسیده‌ایم که نفر دیگر چگونه فکر می‌کند، نقاط قوت یکدیگر را می‌شناسیم و در نظر داریم از این ویژگی‌ها در هنگام کار با دیگران و یکدیگر، کاملا به نفع خود استفاده کنیم. ما اطمینان داریم که حوزه‌ی تخصصمان کجا است و می‌دانیم در صورت مواجهه با چیزی که از آن اطمینان نداریم، چه زمانی باید از یکدیگر درخواست کمک کنیم. ما هر دو معتقدیم ارتباط و شفافیت و اشتیاق به کارهایی که انجام می دهیم – که به وفور داریم- کلید کار با یکدیگر است.

چگونه بر این مشکل غلبه می‌کنید که نماینده جامعه باشید و نه فقط دیدگاه خود؟

شهرزاد: برای ما داشتن نظر جمعی برای رهبری خوب ضروری است. امروزه اغلب رهبران جهان را می‌بینیم که دستور کار شخصی خود را در سیاست وارد می کنند- که تنها سبب ایجاد شکاف بیشتر می‌شود.
داشتن نظر جمعی فقط به معنای نشان دادن نظرات دیگران نیست ، بلکه به معنای پذیرش این است که بعضی اوقات عقاید شما طرفداری ندارد و شما مجبور خواهید بود ایدئولوژی دیگری را اجرا کنید. در حالی که در بعضی مواقع این کار ممکن است دشوار به نظر برسد، ما همیشه اهداف بزرگ تر خود را یادآوری می‌کنیم و با گوش دادن و در نظر گرفتن سایر دیدگاه‌ها می‌توانیم یک جامعه فراگیرتر و تواناتر ایجاد کنیم.
من و سانایا همیشه به مهربانی در کارهایمان دعوت شده‌ایم. هر دو معتقدیم که وقتی وظیفه مدیریت را بر عهده می‌گیریم، چه کاپیتانی تیم ورزش دبیرستان باشد چه راه اندازی یک شرکت، داشتن ذهنی باز و احترام به عقاید همه اطرافیان، به ویژه کسانی که ما نماینده آنها هستیم، همیشه سرمایه ای بزرگ برای موفقیت تلاش‌هایمان خواهد بود.

llll
شهرزاد و سانایا در تولد 18 سالگی سانایا

ارزش داشتن یک کمیته متشکل از بانوان و مدیران خانم چیست؟

شهرزاد: جامعه جوانان زرتشتی در انگلستان از فضای پر جنب و جوشی برخوردار است و من هم افتخار می کنم و هم خوشحالم که بگویم قرار داشتن زنان در جایگاه های مدیریت اتفاق نادری در جامعه جوانان زرتشتی انگلستان نیست. من واقعاً احساس می‌کنم داشتن یک کمیته کنگره که از شمار زیادی از بانوان جوان شگفت‌انگیز و موفق تشکیل شده، ضروری است و نشان می‌دهد که چگونه ما راه را برای جامعه‌ای عادلانه تر هموار می‌کنیم. من و سانایا کاملاً اعتقاد داریم که با برابری و توانمندسازی زنان، به آینده‌ای محکم تر برای جامعه و دین خود خواهیم رسید.

انتظار دارید که جوانان زرتشتی در مقیاس جهانی به چه صورت ظاهر شوند؟

سانایا: با نگاه به آینده جهانی جوانان زرتشتی، امیدواریم که زرتشتیان همچنان به پیروی از دین زرتشتی تمایل داشته و بخشی از جامعه جهانی زرتشتیان باشند- از طریق حضور در برنامه هایی مانند کنگره های جوانان و کنگره‌های جهانی.
این می‌تواند ارتباط معنوی و عاطفی فرد را با دین و همسالانش گسترش دهد و به افراد این امکان را بدهد که ما را به عنوان یک جامعه‌ی جهانی یکپارچه ببینند و نه صرفاً دینی که باید از آن پیروی کنند. ما آرزو می‌کنیم که جامعه‌ی جوانان زرتشتی پیشرفت کند و به آرامی با مسائل گسترده‌ای که نه تنها بین زرتشتیان بلکه در کل جامعه نیز با آن روبرو هستیم، مقابله کند، و به سوی احترام به همه و فراگیر شدن پیش برود.

سخن پایانی

امیدواریم که پاسخ‌هایمان برداشتی از ما به عنوان افراد، و همچنین دیدگاه‌های ما برای هشتمین کنگره‌ی جهانی جوانان زرتشتی 2023 در لندن، انگلستان فراهم کرده باشد. اگر پرسشی دارید، لطفاً آنها را به آدرس [email protected] ایمیل کنید تا در نوشتارهای آینده بدان پرداخته شود. از پاسخگویی خوشحال خواهیم شد.

نویسندگان

WhatsApp Image 2020 06 29 at 12.42.16 PM
شهرزاد ف. کاپادیا رییس جوانان زرتشتی انگلستان، رییس هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی 2023 (لندن، انگلستان)، دانشجوی کاردرمانی/ دستیار درمانگر
WhatsApp Image 2020 06 29 at 12.42.25 PM
سانایا خامباتا معاون رییس جوانان زرتشتی انگلستان، رییس هشتمین کنگره جهانی جوانان زرتشتی2023 (لندن، انگلستان)، مشاور فنی IBM

فرتورها رسیده است

1842

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06