لوگو امرداد
در امرداد شماره 431 چاپ شده است

ستوت یسن، یادگار یک سده کار فرهنگی

p07431با گذر در کوی نیک‌نامان به انسان‌هایی برمی‌خوریم که نامشان با دین و فرهنگ این سرزمین درآمیخته است. کسانی که با یادگارهایی که از خود برجای گذاشته‌اند چراغ راه دانایی را برای آیندگان پرفروغ ساخته و نامشان در کهکشان تاریخ و فرهنگ ایران می‌درخشد. کسانی که اندیشه‌‌ی ایران و ایرانی همواره از گفتار و کردار و منش آن‌ها به بزرگی یاد خواهد کرد. روانشاد دکتر علی اکبر جعفری یکی از این نام‌هاست.

زنده‌یاد دکتر علی‌اکبر جعفری زبان‌شناس و مترجم بزرگ زرتشتی که بیشتر زندگی خود را بر روی فراگیری و پژوهش در دین زرتشتی گذراند زاده‌ی 18 بهمن ۱۲۹۹ خورشیدی در کرمان ‌است. وی در کودکی همراه خانواده به کراچی پاکستان کوچ کرد. در این شهر و در آغاز نوجوانی به فراگیری زبان اوستایی، فارسی باستان (فارسی هخامنشی) و زبان پهلوی نزد دکتر مانِک پیتاوالا، فرنشین آموزشگاهِ پارسی و سپس‌ها نزد دستور دکتر مانِکجی دالا موبد بزرگ پاکستان، کسی که گات‌ها و دین بهی زرتشتی را نیز به او آموزش داد، پرداخت. روانشاد در زمان کودکی زبان سانسکریت را نیز فراگرفت.

دکتر علی‌اکبر جعفری پنج سال برای شرکت نفت آرامکو سعودی به عنوان مردم‌شناس و دستیار ویرایشگر روزنامه‌نگار کار کرد. پس از بازگشت به ایران و زندگی در تهران در سال 1334خورشیدی کاروکسب خود را با نام «دارالترجمه جعفری» راه‌اندازی کرد که خدمات مربوط به ترجمه در کارهای بازرگانی را به شرکت‌هایی مانند شرکت نفت ایران ارایه می‌داد. وی همچنین آموزش اوستا و فارسی باستان و نیز کلاس‌های دینی (ایران باستان) در جامعه‌ی فرهنگی ایران باستان را به مدت دوازده سال برگزار کرد. روانشاد به مدت 17 سال (از سال 13342تا 1359) در وزارت فرهنگ و هنر در تهران کار کرده است که در آغاز به عنوان فرنشین بخش امور فرهنگی برای کشورهای آفریقا -آسیایی جایی که بخشی از شغل وی راهنمای ارشد دانشجویان دوره‌ی دکتری در دوره‌ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران از کشورهای افغانستان، هند و پاکستان بود، سپس به عنوان رایزن و مشاور وزارت فرهنگ و هنر سرگرم کار شد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان «”ستوت یسن “، یادگار یک سده کار فرهنگی» به قلم فیروزه فرودی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هفت(زرتشتیان) شماره‌ی 431 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

لینک فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد شماره 431

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-28