لوگو امرداد

دکتر خوشرو شراف؛ پیشرو در ساخت واکسن کووید فایزر

دکتر شراف3دکتر خوشرو شراف، پژوهشگر ایرانی‌تبار از پارسیان هند و همکارانش در تیم رهبری شرکت داروسازی آمریکایی فایزر  توانستند در مدت زمانی کمتر از 9 ماه به ساخت واکسن کووید_19 با نتیجه‌ی موثر 90 درصدی دست یابند.

   این رویداد علمی در حالی رخ می‌دهد که به گفته‌ی دکتر شراف، مدیر اجرائی بخش تحقیق و توسعه‌ی واکسن فایزر در فیلادلفیا، ساخت واکسن در این شرکت دستکم 12 تا 14 سال به درازا می‌انجامد.

شاهرخ دارووالا، همکلاسی دوران دبیرستانی وی، در نوشتاری از ویژگی‌های دکتر شراف یاد کرده است. این نوشته 15 نوامبر 2020 میلادی در هفته‌نامه‌‌ی انگلیسی زبان، «جام جمشید» در هند چاپ شده است. همسان‌سازی نوشته‌ی شاهرخ دارووالا به فارسی را با ترجمه‌ی زال راسپینا در ادامه می‌خوانید:

افتخار می‌کنم به همکلاسی دوران دبیرستانم (دبیرستان DPYA) از بمبئی، دکتر خوشرو شراف، مدیر اجرائی بخش تحقیق و توسعه واکسن فایزر در فیلادلفیا، کسی که عضو تیم رهبری‌ای بود که باعث پیشرفت بزرگی در تولید واکسن کووید شد.
خوشرو در کلماتی پر از فروتنی می‌گوید: «بسیار سپاسگزارم از پیام‌های پر مهر شما که به من تبریک گفتید برای همکاری با تیم بزرگ بخشی شامل همکاران وظیفه‌شناس فایزر و بیونتک، کسانی که به مدت کمابیش ۸ ماه  به صورت خستگی‌ناپذیر کار کردند تا چیزی را  بدست بیاورند که تاکنون هرگز در گذشته انجام نگرفته بود، ساخت واکسن از آغاز تا تایید در چنین مدت زمان کوتاهی (کمتر از ۹ ماه) و با دست‌یابی به نتایج موثر ۹۰ درصدی.
از زمانی که  من کارم را  در بخش واکسن فایزر آغاز کردم، تولید واکسن از مراحل اولیه تا تکمیل آن، دستکم بین ۱۲ تا ۱۴ سال طول می‌کشد. به همین دلیل بودن در تیم رهبری که این مأموریت را به سرانجام رسانید، به طور ویژه‌ای باعث خشنودی من و از نکات برجسته و شاخص دوران خدمت علمی من است.
من نمی‌توانم کاری جز به یاد بودن و سپاسگزاری از همه آموزگاران بزرگ،همکاران و دوستانی که به من کمک کردند تا به جایی برسم که امروز هستم، انجام دهم».
به عنوان یک کودک، خوشرو همیشه به دنبال پیشرفت و ترقی در حد بالا بود اما خودش را به قهرمان ملی مسابقات بوکس شدن محدود نکرد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06