لوگو امرداد
امروز خجسته جشن بهمنگان؛ 26 دی‌ماه خورشیدی

روزگار آل‌بویه فرمانروایی سراسر ایران در دست ایرانیان

Buyid Dynasty 934 1055 ADامروز فرخ روز وهمن امشاسپند از ماه بهمن سال 3758 زرتشتی، خجسته جشن بهمنگان، نَبُر روز پرهیز از خوردن گوشت، آدینه 26 دی‌ماه 1399 خورشیدی، 15 ژانویه 2021 میلادی

15 ژانویه سال 946 میلاد‌ی (دی‌ماه) احمد دیلمی (معزالدوله) از امیران بوییان، بغداد را متصرف شد، المستکفی بیست‌ودومین خلیفه‌ی عباسی را برکنار کرد و با این کار فرمانروایی سراسر ایران بار دیگر در دست ایرانیان قرارگرفت.

با برکناری خلیفه‌ی عباسی و بازگرداندن حاکمیت ملّی که مردانی چون ماکان و مرداویز از مازندران و دیلمان، بابک خرّمدین از آذربایجان، سیستانی ها (ایرانیان خاوری که امروز افغان خوانده می شوند) ازجمله صفّاریان، خراسانی ها به ویژه سامانیان و … در راهش کوشیده و جان باخته بودند به انجام رسید. علی، احمد و حسن دیلمی پسران بویه از پیروان و دستیاران «مرداویز» قهرمان ملّی ایران بودند که آرزوها و اندیشه‌های وی را دنبال کردند. بوئیان «شیعه اثنی عشری» را با ملی‌گرایی ایرانی درآمیختند تا میهن آنان درجهان اسلامی هویتی کاملا مستقل داشته باشد؛ به همان گونه که آئین زرتشت ستون ملی‌گرایی ایرانی در دوران ساسانیان بود. احمد از سوی برادر خود علی دیلمی مامور پس گرفتن خوزستان و تصرف بغداد بود که به انجام هر دو ماموریت موفق شد.
تاریخ نگاران اروپایی 15 ژانویه 946 میلادی ـ فتح مقرّ خلیفه عباسی را [پس گرفتن ناحیه‌ای که پایتخت امپراتوری باستانی ایران در آنجا قرارداشت] برای ایرانیان روزی بزرگ ثبت تاریخ کرده اند ـ روزی درخشان همانند روزی که کوروش بزرگ ایجاد امپراتوری ایران را اعلام داشت و روزی که اشکانیان مقدونیهای اشغالگر (جانشینان اسکندر) را به مدیترانه ریختند. مقدونی ها «سلوکیه» را در کنار دجله ساخته بودند تا از آنجا بر آسیای غربی حکومت و نظارت کنند که اشکانیان پس از بیرون راندن آنان از آسیا، تیسفون، مداین – در 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز را در سوی دیگر دجله ساختند و دو دولت اشکانی و ساسانی ایران حدود هزار سال از این شهر بر امپراتوری پهناورشان فرمانروایی کردند و بازدارنده پیشروی اروپاییان (رومیان) در آسیا شدند. هر دو دودمان خطر نزدیک بودن به مرز رقیب (امپراتوری غرب، روم) را تحمل کردند و پایتخت را از تیسفون به یک شهر مرکزی جابجا نکردند.

وهمن امشاسپند 2

جشن بهمنگان نماد خردورزی و نیک‌اندیشی خجسته باد

روز دوم هر ماه زرتشتی، به خجستگی نام بهمن امشاسپند، نماد خرد اورمزدی و به‌ چَمار (: معنای) اندیشه‌ی نیک، آراسته شده است. بهمن امشاسپند، نخستین آفریده‌ی اورمزد و نماد خرد و اندیشه‌ی پاک، پشتیبان چهارپایان سودمند در جهان است و با انسان و اندیشه‌ی نیک او پیوند دارد.

«جشن بهمنگان»، به روز 26 دی‌ماه خورشیدی، نماد خرد و اندیشه‌ی پاک نخستین آفریده‌ی اورمزد، بر همه‌‌ی مردمان پاک نهاد، نیک‌اندیش، نیک‌گفتار، نیک‌کردار و فرهنگ‌دوست و راستی‌گستر ایران و جهان خجسته باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07