لوگو امرداد
گزارش مردمی

رودبار زیتون، ایرانی کوچک

1 11
هاشم جلالی، گزارشگر مردمی امرداد

امروز 31 خوردادماه 1400 خورشیدی، سی‌و یکمین سالگرد زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار رودبار و منجیل است.  زمین‌لرزه با شدت ۷٫۴ در مقیاس ریشتر، در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۱ خوردادماه ۱۳۶۹ خورشیدی، رخ‌ داد. این رخ‌داد ناگوار بیش از  35000 کشته و ویرانی‌های بسیاری برجای گذاشت.

یاد و خاطره‌ی همه‌ی جانباختگان زمین لرزه‌ی رودبار را گرامی‌ می‌داریم.

پیشکش به لرزبان‌های شهرستان رودبار زیتون (شهرآفتاب لوشان)

هرساله در شهرستان رودبار زیتون جشن اقوام با صفا وصمیمیت برگزار می‌شود. امیدوارم قوم‌های این دیارکهن، دیارصلح و دوستی، سرزمین مارلیک با دیرینگی بیش از ۳۰۰۰ سال و سرو۳۰۰۰هزارساله هرزویل منجیل، غاردربندرشی، تپه جلالیه کلورز، فلیده، چراغعلی تپه انبوه، عمارلو، جام زرین عمارلو، جام مارلیک نصفی، آثارباستانی جوبن، روستای تاریخی اسکابن، حلیمجان، روستاهای تاریخی ناش ونوده و کلیشم، ویه، وبسیاری ااز یادمان‌های باستانی وتاریخی دیگر گواه این دیرینگی هستند، درکنارهم شاد و تندرست زندگی کنند.

قوم امارد، کاسی‌ها و دیلمیان، که همیشه درصفوف نخست جنگ‌ها بودند و در شمال ایران پادشاهی مستقل داشتند.  گفته شده است که کوروش بزرگ همیشه درفتوحات خود ازاین اقوام یاری می‌گرفته است. این اقوام بعدها ازحکومت مرکزی پیروی می‌کردند. این سرزمین نه به‌دست اسکندر، نه اعراب ونه مغولان فتح نشد وهمیشه ازسوی فرمانروایان محلی اداره می‌شد و در دامنه‌ی کوه‌های البرزمرکزی و البرزباختری که دربردارنده‌ی  ۲۱قله است و مشرف به سپیدرود تا آمل کنونی قلمروشان بود. در روزگار کنونی مردمان این دیاربا گویش‌های تاتی، کردی، لری، ترکی، تالشی،گالشی، گیل ودیلم درکنارهم هستند. شهرهای رودبار، منجیل، لوشان، رستم‌آباد، توتکابن، بره سر، جیرنده هفت شهراین شهرستان راتشکیل می‌دهند.

رودبارزیتون، ایرانی کوچک

رودبار وسیع‌ترین، کهن‌ترین ومتنوع‌ترین گستره در گیلان است. گل سوسن چلچراغ که یک اثرملی و کمیاب است تنها در  دردو نقطه در جهان می‌روید. روستای گردشگری نمونه‌ی کشوری داماش و کشور آذربایجان.

شهرستان رودبار به‌تنهایی شن وماسه وسنگ گیلان و حتا استان‌های پیرامون را تامین می‌کند  که نشان ازمعادن و منابع طبیعی پرشمار و ثروت خدادای فراوان است. این شهرستان به تنهایی آب کشاورزی وآب آشامیدنی گیلان را تامین می‌کند. سدمنجیل، سدانحرافی تاریک که فومنات را سیراب می‌کند وسد شهربیجار با آب آشامیدنی گوارا. رودبار بیشترین آثارملی ثبت شده درگیلان را دارد وبزرگترین بازارزیتون ایران وهمچنین پنجمین بازاربزرگ زیتون جهان است. بستر زیبا و دست‌نخورده و دیدنی سپیدرود اززیر سدمنجیل تا امام‌زاده هاشم و بلوکات چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را پدید آورده که درنوع خود بی‌مانند است. همچنین این شهرستان دارای چند شهرک صنعتی است که پس از رشت بزرگترین شهرک صنعتی گیلان را دارد. این گستره‌ی سرسبز همچنین بیشترین جنگل و طبیعت را هم در استان گیلان به خوداختصاص داده است. آب وهوای مدیترانه‌ای این دیار با رویش و باردهی مناسب زیتون گواه این گفته است. رودبار به راه‌آهن سراسری متصل است ودرچند شهراین شهرستان ایستگاه قطار دایراست. این کهن دیار زیبا تلاش مسوولان را می‌طلبد تا آباد شود.

گزارش و فرتور(:عکس‌)های این گزارش مردمی را  هاشم جمالی، در دسترس امرداد قرار داده است.

شما هم می‌توانید با فرستادن عکس یا ویدیو گزارشگر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر یا روستای خود باشید.

برای آگاهی بیشتر به این نشانی بروید: گزارشگر امرداد باشید

2 9 3 9 4 10 5 8 6 8 7 8 8 8 9 9 10 10 11 9 12 8 13 8فرتورها از هاشم جمالی است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07