لوگو امرداد
گزارش هیات بازرسان سال مالی 99 در مجمع ارایه شد

عملکرد گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران از نگاه بازرسان

18 1ارایه گزارش بازرسان قانونی انجمن زرتشتیان تهران بخشی از دستور نشست مجمع همگانی سالیانه انجمن زرتشتیان تهران بود. فرشاد خورشیدیان، شاهرخ پورمستدام و بزرگمهر پرخیده، هیات بازرسان قانونی گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران، این مسوولیت را در یک‌سال مالی منتهی به اسفندماه 1399 خورشیدی بر عهده داشتند.

گزارش بازرسان، در سه بخش، گزارش مالی و اظهار نظر درباره‌ی ترازنامه، اظهار نظر درباره‌ی عملکرد هیات‌‌مدیره‌ی گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران در سال مالی یاد شده و نظرات و پیشنهادات بازرسان در مورد فعالیت‌های دوره مالی منتهی به ۱۳۹۹ گردش ۴۴ تنظیم شده است. فرشاد خورشیدیان به نمایندگی از هیات بازرسان گزارش یک سال گذشته را برای باشندگان در مجمع خواند.

گزارش بازرسان در ادامه آمده است:

بیاری اهورامزدا

گزارش بازرسان قانونی
برای سال مالی منتهی به 1399/12/30
به مجمع همگانی عادی انجمن زرتشتیان تهران

با درود و عرض ادب و احترام و خیر مقدم خدمت اعضاء محترم حاضر در این جلسه، اینجانبان فرشاد خورشیدیان، شاهرخ پورمستدام و بزرگمهر پرخیده، بازرسین منتخب انجمن زرتشتیان تهران برای سال مالی منتهی به 1399/12/30، با عنایت به مفاد مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون تجارت که تعیین کننده وظایف قانونی بازرسین منتخب است؛ و همچنین ماده ۲۵ اساسنامه، گزارش خود را به شرح ذیل تقدیم میداریم:

۱-گزارش مالی
ترازنامه انجمن زرتشتیان تهران به تاریخ ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹، و صورت درآمد و هزینه برای سال مالی منتهی به تاریخ مذکور توسط اینجانبان مورد بررسی قرار گرفته است.
مسئولیت تهیه صورت‌های مالی یاد شده طبق استانداردهای حسابداری با هیئت مدیره انجمن زرتشتیان تهران می‌باشد. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترل‌های داخلی مربوط به تهیه صورت‌های مالی به گونه‌ای می‌باشد که عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد.
مسئولیت بازرسین قانونی اظهارنظرنسبت به صورت‌های مالی یاد شده می‌باشد به گونه‌ای که این صورت‌ها عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب و یا اشتباه باشد، و همچنین بازرسین قانونی مسئولیت دارند موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر و مفاد اساسنامه انجمن زرتشتیان تهران و سایر موارد لازم را به مجمع عمومی گزارش نمایند.

اظهارنظر: به نظر اینجانبان صورت‌های مالی انجمن زرتشتیان تهران به شرح فوق، با توجه به مطالب مندرج در گزارش حاضر، به نحو نسبتاً صحیح تنظیم و نگهداری گردیده و مستندات جمع آوری شده در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و صورتهای مالی اصول و موازین و استانداردها و روشهای متداول حسابداری عمدتاً رعایت شده وقابلیت اتکاء دارد و کلیه محاسبات به نحو صحیح انجام شده است و عملکرد مالی انجمن به شرح صورتهای مالی تایید شده توسط هیئت مدیره، مورد تایید بازرسین می باشد ضمن اینکه؛

۲- گزارش فعالیت هیئت مدیره
در طول یکسال گذشته بر اساس مسئولیت محوله از طرف شما اعضاء محترم مجمع همگانی انجمن زرتشتیان تهران، بطور مستمر در جلسات هیئت مدیره و کمیسون‌های مختلف حضور داشته ایم و ضمن نظارت و کنترل بر دفاتر و اسناد مالی انجمن، صحت برگزاری جلسات و تصمیمات اخذ شده را براساس قوانین و مقررات واساسنامه وسایر دستورالعمل‌های مربوطه، کنترل نموده ایم.

در این رابطه موارد ذیل قابل ذکر است:

۱- براساس ماده ۱۶ اساسنامه یکی از موارد ضروری در مجمع همگانی عادی به منظور تصویب صورتهای مالی استماع گزارش هیئت مدیره است که براساس ماده ۲۳۲ قانون تجارت (مصوب ۱۳۴۷) “هیئت مدیره شرکت باید پس از انقضای سال مالی صورت دارایی و دیون شرکت را در پایان سال و همچنین ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت را به ضمیمه گزارش درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت طی سال مالی مزبور تنظیم کند. اسناد مذکور در این ماده باید اقلاً بیست روز قبل از تاریخ مجمع عمومی سالانه در اختیار بازرسان گذاشته شود.”
قابل ذکر است که گزارش هیئت مدیره به مجمع، علی رغم یادآوری‌های مکرر به ریاست محترم انجمن که مسئولیت تهیه آن را به عهده دارد، همانند چند سال اخیر تا این لحظه(زمان تنظیم گزارش) تهیه نشده و در موعد مقرر به بازرسین ارائه نشده است و احتمالاً بصورت شفاهی ارائه خواهد شد.

۲- در سال مورد گزارش برگزاری جلسات هیئت مدیره بصورت مستمرانجام نشده که ناشی از ویروس کرونا بوده و عدم برگزاری جلسات مجازی نیز بصورت مستمر، را میتوان یکی دیگر از موارد عدم تطابق با روال‌های انجمن ذکر کرد.
با توجه به موارد فوق بر این باور هستیم که اظهارنظر در خصوص گزارش عملکرد هیئت مدیره منطبق با قوانین و مقررات قانون ۱۰ احزاب و اساسنامه انجمن زرتشتیان تهران منوط به استماع گزارش بوده و در حال حاضر در متن این گزارش میسر نمی‌باشد.

۳- نکات قابل توجه در مورد هیئت‌های اجرائی که برای آدریان بزرگ، مارکار و اوسون در حال شکل‌گیری است، اینست که این گروه‌ها باید حسابدار داشته باشند، هدف داشته باشند و آئین نامه‌های مربوطه دقیق‌تر تدوین شوند، و همه آنها قبل از واگذاری، مصوب شوند، که تقریباً با این کیفیت در دست انجام است و کمی‌ها و کاستی‌های آنها باید برطرف شود.

۴- لازم به ذکر است که در مورد کلیه سوالاتی که از هیئت مدیره و هیئت رئيسه پرسیده شده است، شواهد و مدارک کافی جهت تائید آن موارد همواره درخواست شده است تا کاملاً همه آنها اثبات شود و صرفاً به پاسخ گوینده اکتفا نشود، و این رویه در کلیه موضوعات این گزارش حتی‌الامکان رعایت شده است.

5- در مورد خانه خرمن گیو یکی از بحث‌ها، قیمت تمام شده بالای این ساختمان می‌باشد که طولانی شدن قرارداد و افزایش قیمت‌ها و موارد متعدد از این قبیل، را می‌توان دلایل کلی آن دانست، که مثبت بنظر نمی‌رسد.

6- در مورد خانه کیخسروی، که ساخت و ساز آن بسیار طولانی شده است، شواهد حاکی است که با سرعت پیشرفت مناسبی با اختصاص بودجه مناسب به آن در حال انجام است، و عدم خلافی نمای ساختمان دریافت شده است و نازک کاری ساختمان شروع شده است. و آقایان فرهی‌فر و نیک‌نام ناظر ادامه فعالیت‌های ساختمانی هستند. خانه کیخسروی در ۶ طبقه و ۱۸ واحد ساخته می‌شود.

7- اجبار در اجاره درمانگاه یگانگی تا شهریور ماه ۱۴۰۰ که باید راه‌اندازی شود،‌ عدم ابطال مجوزش می‌باشد که برای انجمن راه اندازی آن توسط انجمن امکان ندارد. و لازم به تذکر است که در عقد قرارداد درمانگاه یگانگی با بخش خصوصی بایستی دقت بالائی در انتخاب و قرارداد حقوقی آن انجام شود. مبلغ ۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان بودحه پارسال کلاً هزینه شده است و ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان امسال نیز در حال هزینه شدن است. درحالیکه پرسنل درمانگاه سرکار خود حضور ندارند ولی حقوق دریافت می‌کنند و این واقعاً بخشی از سنوات آنها می‌باشد. پرسش در اینجا اینست که آیا اجاره درمانگاه به بخش خصوصی توجیه فنی اقتصادی دارد یا خیر و اگرچه حفظ مجوز درمانگاه یگانگی به مصلحت جامعه است، ولی آیا اگر این مجوز باطل شود، نمی‌توان آن‌را دوباره گرفت.

8- در مورد خانه سالمندان باید گفت با توجه به نیت نامه محضری که بین انجمن زرتشتیان تهران و خانه سالمندان به امضاء رسیده است، تسویه حساب‌های تهاتری مورد توافق طرفین دقیقاً صورت نگرفته است‌ و جای بررسی و پیگیری بیشتری دارد تا گزارش دقیق قانع کننده‌ای دریافت شود.

9- سرفصل حسابهای انجمن توسط سرکار خانم زنده نوش کارشناس خبره حسابداری و حسابرسی و خزانه‌دار محترم سابق انجمن زرتشتیان تهران، بدرستی، تغییر یافته است، و دو سر فصل حساب، همیاری همکیشان و از طرف دیگر تعهدات انجمن برای فعالیت‌ها دیده شده است. و درآمدهای انجمن به سرفصل تعهدات خیریه انجمن تغییر یافته که متاسفانه اکثراً منفی هستند و نیاز تلاش بیشتر مدیران و هیئت مدیره را می‌طلبد.

10- در مورد بیمارستان فیروزگر، قرارداد با انجمن منعقد شده است و نماینده انجمن در بیمارستان فیروزگر، ‌آقای بابک پرند می‌باشند، که مثبت ارزیابی می‌شود.

۱1- قرارداد قصر فیروزه و مستاجر مربوطه، خوبست بیشتر شفاف شده و توضیحاتی ارائه شود.

۱2- در مورد موقوفه گیو که سه نماینده انجمن باید درآن حضور داشته باشند، ‌پس از مذاکرات طولانی و معرفی سه نماینده جدید انجمن:

۱-آقای جمشید غریب‌شاهی
۲-آقای خدامراد مزداپور
۳-آقای فرخزاد اردشیریان

که باید جانشین سه نماینده مادام‌العمر قبلی، که واقعاً مطابق با دوره‌های انجمن خوبست تغییر نمایند، و طی شدن مراحل دادگاهی، هنوز تحویل و تحول به بهانه‌های واهی صورت نگرفته است، و همکاری‌های لازم انجام نشده است و نگرانی ما اینست که شاید کار به جاهای باریک‌تر بکشد.

۱3- زمین‌های ایرانی بمبئي معروف به ۴۰-۲۰-۴۰ سالهاست که هیچیک از گردش‌های گذشته انجمن و گردش ۴۴ نیز، پیگیری برای انتقال اسناد زمین‌های تفکیکی به انجمن صورت نگرفته است، که پیگیری بیشتر را می‌طلبد.

۱4- عدم هماهنگی لازم در هیئت امنائی کردن دبیرستان فیروزبهرام با افراد ذی‌صلاح و تاخیر در این امر،‌ یکی دیگر از موارد قابل ذکر می‌باشد. لازم به توضیح است که هیئت امنائی شدن دبیرستان فیروزبهرام بلحاظ اینکه ماندگار باشد یا خیر، مصوبه انجمن را لازم دارد، که از قرار معلوم، هیئت امنائی شدن و ماندگاری دبیرستان هنوز دو مصوبه انجمن را نیز ندارد. ضمناً نیاز است وکلای محترم انجمن از نظر حقوقی این مساله را بررسی و نظر خود را اعلام بفرمایند.

۱5- درمورد پمپ آب قصر فیروزه و انتقال آب به یکی همسایگان قصر فیروزه و لوله کشی آب تسویه شده قصر فیروزه که بدون مصوبه انجمن صورت گرفته است، دارای ابهامات زیادی است.

16- در خصوص موقوفات انجمن زرتشتیان تهران، و جلسات سنگین و روال کمیسیون محترم موقوفات، ضمن سپاسگزاری از زحمات این عزیزان، لازم به ذکر است که در رابطه با موارد ذیل ضروری است اقدامات بیشتر و موثرتری صورت گیرد، البته همکاری کمیسیون محترم ساختمان در این امور نیز الزامی می‌باشد:

۱-ساختمان کیانی‌پور که امکان ریختن دیوار آن وجود دارد
۲-پذیرشگاه پارسائی که لازم است تعیین تکلیف شود

که لازم است در خصوص اماکن فوق گزارشدهی و شفاف سازی توسط دو کمیسیون محترم فوق‌الذکر بیش از پیش صورت پذیرد.

17- فعال سازی خانه فرهنگ و هنر جزء یکی از الویت‌های فرهنگی و دینی زرتشتیان می‌باشد و اقدام به اخذ مجوز رسمی با شفاف سازی و گرفتن مصوبه انجمن می‌تواند نکته مثبتی در بر داشته باشد.

18- ارزیابی وضعیت موقوفات انجمن با همکاری وکلای محترم انجمن در دست اقدام است، که می‌تواند به ساماندهی و اشراف انجمن بر ملک‌ها و مغازه‌ها را بهبود داده و مثبت ارزیابی می‌شود.

19-در رابطه با همیاری همکیشان گرامی در رابطه با پاندمی کرونا و موارد مرتبط اقدامات دقیق و کاملی صورت نگرفته است، ‌که لازمه دقت و توجه بیشتر انجمن را می‌طلبد و ابهامات موجود و اینکه واقعاً استفاده شده است، روشن شود.

۲0- با وجود تاسیس کمیسیون برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی، عملکرد خاصی از این کمیسیون تا بحال مشهود نیست، که مثبت تلقی نمی‌شود.

۳- نظرات و پیشنهادات بازرسان در مورد فعالیت‌های دوره مالی منتهی به ۱۳۹۹ گردش ۴۴

۱-نیاز به حضور تیم حسابرسی در گروه بازرسان انجمن، با هدف حسابرسی سالیانه داخلی انجمن و اماکن وابسته و بررسی علل ضرر و زیان آنها، کاملاً ضروری می‌باشد.

۲-عدم وجود لیست منظم از دارائی‌های انجمن و آنچه که در بین اسناد و نوشتارها وجود دارد، موجب از دست دادن فرصت‌ها است.

۳- ایجاد رویه‌ و دستورالعمل‌های مشخص برای انجام کارها به جهت جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن‌ آنها، جزء ملزومات کاری در انجمن می‌باشد.

۴-افزایش مشارکت اعضاء انجمن و شفافیت در موضوعات مهم و بهبود، سازماندهی و ساماندهی انجمن توصیه می‌شود.

۵-طراحی و پیاده سازی سیستم استاندارد ایزو برای بخش‌های مختلف انجمن و در نتیجه تمامی انجمن، اگرچه چند بار شروع ناموفق داشته است، ولی همچنان توصیه می‌شود.

۶-همانطوریکه در پیشنهادات بهبود فعالیت‌های انجمن در گذشته نیز توصیه به تاسیس سازمان حمایتی انجمن زرتشتیان تهران شده است، ولی گامی در این جهت تابحال برداشته نشده است.

۷-حسابرسی سنواتی داخلی انجمن و اماکن وابسته توسط انجمن زرتشتیان نیز توصیه می‌شود.

فرشاد خورشیدیان شاهرخ پورمستدام بزرگمهر پرخیده

درباره‌ی زمین‌ مارکار در اهرستان و باغ شهدای زرتشتی صحبت‌هایی گفته شد. پاسخ افشین نمیرانیان، فرنشین گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران به گزارش بازرسان را در روزهای آینده از تارنمای امرداد بخوانید.

مجمع همگانی عادی سالیانه انجمن زرتشتیان تهران بامداد 11 تیرماه 1400 خورشیدی در تالار ایرج برگزار شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. واقعا چه توجیهی وجود دارد که مسئله بسیار مهم و حساس انتقال آب قصر فیروزه، با ابهام و بدون مصوبه هیات مدیره صورت گرفته است؟ جایگزین شدن نظر شخصی بر رای جمعی، بسیار خطرناک و مخرب است که باید جلوی آن گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12