لوگو امرداد

پیرامون گاتاشناسی مانتره در نخستین شماره مانترسپند بخوانید

photo 2021 07 04 12 06 02کانون دانشجویان زرتشتی نخستین شماره «مانترسپند» خبرنامه داخلی بیست‌و‌هشتمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره را منتشر کرد.

«مانترسپند»، از همایش مانتره خبر می‌‌دهد. نسخه‌ی مجازی نخستین شماره خبرنامه «مانترسپند» از هشتم تیرماه در دسترس دوستداران قرار گرفته است. پی دی اف  شماره‌ی نخست بر روی تارنمای کانون دانشجویان زرتشتی در دسترس است.

با خواندن مانترسپند از رویدادهای مانتره با خبر شوید. آنچه در این شماره می‌خوانید:

در مورد گاتاشناسی بیشتر بدانید… گفت‌وگو با مسوول گاتاشناسی مانتره 28

آنچه در ۲۷امین دوره گذشت

گزارش از نخستین پخش زنده مانتره ۲۸ با باشندگی مهرداد قدردان، نویسنده و پژوهشگر زرتشتی

در رویه‌ی سوم این نسخه مجازی پیرامون بخش گاتاشناسی همایش مانتره بیشتر آگاه می‌شوید، گفت‌وگو با مسوول گاتاشناسی مانتره 28 را در ادامه  می‌خوانیم:

توضیح کوتاهی از بخش گاتاشناسی برای مخاطبین ما بدهید:
محوریت اصلی بخش گاتاشناسی روی ارائه مقاله و پژوهش است و در اصل از همان ابتدای کار روی این خط فکری پیش رفته است. از شروع مانتره بخش گاتاشناسی به همراه بخش اوستاخوانی یکی از بخش هایی بوده که کار خود را شروع کرده و تا الان ادامه یافته است.
هدف گاتاشناسی رشد و شکوفایی بچه ها در زمینه مقاله نویسی و پژوهش بوده تا پیشرفت کنند. کارهای مختلفی نیز در این ۲۷ دوره مانتره تا الان صورت گرفته که شامل بخش های ریزتری از گاتاشناسی یم باشد و اهداف کوچک تری را دنبال می کند.

توضیحی از فعالیت های گاتاشناسی در مانتره های اخیر که به صورت حضوری برگزار شدند، دهید:
در مانتره های اخیر تا قبل از این که مجازی شود، گاتاشناسی تنها بخش ارائه مقالات را داشته که به آن اشاره کردیم. در ادامه میزگرد نیز افزوده شده که هر دوره مانتره روی موضوعی تعیین شده بحث می شد. بخش دیگر ترجمه هم بوده که بنا به دلیل علاقه کمتری که از سمت شرکت کنندگان دیده شده کم کم کمرنگ شده و در این دوره های اخیر ادامه نیافته است. قسمت دیگری بوده که در تلاش بودیمافرادی پژوهشگر در زمینه دین و فرهنگ بیابیم و در روزهای همایش با عنوان سخنران کلیدی از آنها دعوت به عمل آوریم.

تغییرات بخش گاتاشنای در مانتره ۲۷ که نخستین دوره مجازی بود، را برای مخاطبان توضیح دهید:
اولین تغییری که مانتره پارسال در بخش گاتاشناسی داشت اضافه شدن بخش پروژه محور بود، که در اصل تلاش می شد که شرکت کنندگان برای آماده کردن یک مقاله و پژوهش راهنمایی لازم را توسط افرادی متخصص دریافت کنند. به این صورت نوبده که تیم گاتاشناسی به تنهایی اکثر کارها را انجام دهد و فقط برای راهنمایی شرکت کننده ها بوده تا با این کا رآشنا شوند. در ادامه بخش آزاد هم از گذشته بوده، بخش آزاد بشتر برای افراد مسلط تر به مقاله نویسی و ارائه ادامه داشته است. یک نکته لازم به ذکر است که پارسال باعث شد شرکت کنندگانی از خارج هم حتی داشته باشیم و جامعه هدف گسترده تری را درگیر کنیم.
بخش دیگری نیز اضافه شد. این بخش نقطه کور بوده که در اصل به نوعی میزگردی است که در آخر مانتره می دیدید؛ در آن بحث بر روی موضوعی که تعیین می شود، صورت می گیرد.

برای امسال قرار است در راستای نقطه کور چه کارهایی انجام دهید:
برای امسال کاری که سعی می شود انجام شود برگزاری نوعی مناظره هست با این هدف که افرادی به نمایندگی از کانون و این سنین افراد از جامعه هم در نقطه کور و بحث سر میزگرد شرکت کنند و بتوانیم آنها را نیز درگیر این بخش کنیم. اکنون روی این موضوع کار می کنیم تا به خوبی روند پیش رود و به نتیجه مثبتی دست یابیم.
همچنین بخش پروژه محور و آزاد گاتاشناسی هم مثل دوره قبل، امسال داشته و لازم به ذکر است که برای پروژه محور موضوعات بیشتر و جذاب تری ارائه شد و شرکت کننده های بیشتری نسبت به پارسال توانسته جذب کند.

سخن آخر خودتان برای آینده گاتاشناسی را بگویید:
هدف گاتاشناسی بیشتر درگیر کردن خود اعضای کانون و تشویقشان به ارائه دادن و پژوهش و همچنین گسترده تر کردن موضوعات مورد بررسی در مانتره است که باعث شود روی موضوعات بیشری از علوم انسانی تحقیق کرد. به امید اینکه دوستان بیشتری را درگیر کنیم و به سمتی برویم که فعالیت های این بخش گسترده تر شود.

پی دی اف مانترسپند28. 1

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06