لوگو امرداد
امروز دی‌ به‌دین ایزد بیست‌وسوم گاهشمار زرتشتی؛ 18 شهریورماه خورشیدی

زادروز و درگذشت تاج‌زمان دانش؛ بانوی حقوقدان ایرانی

تاجامروز دی به‌دین ایزد از ماه شهریور ، ۲3 شهریورماه سال ۳۷۵۹ زرتشتی، پنجشنبه ۱8 شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی، 9 سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی

18 شهریورماه بانوی حقوقدان، دکتر تاج زمان دانش، استاد دانشگاه تهران، از مفاخر ایران‌زمین دیده به هستی گشود. این بانوی فرهیخته پس از 83 سال تلاش خستگی‌ناپذیر در چنین روزی درگذشت.

دكتر دانش نخستين آيين‌نامه علمی زندان‌ها را در 348 ماده تهيه كرد. همچنين در سال 1346 نخستين دادگاه اطفال در تهران با پيگيری وی گشایش یافت. بانو دانش، زاده ۱۸ شهریور ۱۳۰۵ تبریز، پس از گذراندن دوره ابتدایی و دبیرستان، زبان انگلیسی آموخت و در دانش‌سرای مقدماتی تحصیلاتش را دنبال کرد و زبان فرانسه را فراگرفت و با سمت آموزگاری به خدمت وزارت فرهنگ درآمد.
او سپس در دانشگاه تهران، در رشته حقوق به تحصیل پرداخت و از استادانش امامی، معظمی و سنگلجی دانش آموخت و از دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران لیسانس گرفت. وی در ۱۳۳۶ برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و در ۱۳۴۱ از دانشکده علوم جنایی «اکس» فرانسه موفق به گرفتن دکترای علوم جنایی شد. عنوان پایان‏‌نامه وی «صلاحیت قاضی اطفال» بود. او در ۱۳۴۴ نیز از دانشگاه نوشاتل سوئیس دکترای حقوق جزا گرفت.
دکتر دانش پس از بازگشت به ایران، به‌دنبال تخصص و دانش خود به دانشگاه پلیس رفت و در آنجا به تدریس پرداخت و بعدها در دوره تکمیلی دانشگاه پلیس تدریس حقوق جزا را به‌ دوش گرفت. بازدید از زندان قصر و مشاهده وضع نابهنجار زندان، تأثیری سخت در روحیه‌ی وی گذاشت، پس تصمیم گرفت دگرگونی‌هایی در راستای بهبود اوضاع زندانیان کشور انجام دهد. او با ارایه راهکارهای جدید توانست بندهای زندان اطفال و نوجوانان را از بزرگسالان جدا سازد و با ایجاد کارگاه‏‌های گوناگون مانند خیاطی، تراشکاری، جوراب‏‌بافی، کفاشی‏، نجاری و … ساعات بیکاری زندانیان را پرکند. در ساختار زندان زنان نیز تغییر و تحولاتی ایجاد کرد و تربیت و استخدام پلیس زن را برای اداره امور زندانیان به‌جای پلیس مرد پیشنهاد داد.
تهیه و تدوین «آیین‏‌نامه جدید زندان‏‌ها» از دیگر اقدامات این نخستین بانوی حقوقدان بود که در ۱۳۴۷ به اجرا درآمد. دکتر دانش سرانجام در ۱۳۵۴ به دانشگاه تهران منتقل شد و در ۱۳۸۱ به افتخار بازنشستگی رسید. آثار بی‌شمار تالیف کتاب و انتشار مقاله در نشریه‌ی دانشکده حقوق  از این استاد برجسته به جا مانده است.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به‌پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی وی، با برگزاری مراسم بزرگداشتی در ۲۸ تیرماه ۱۳۸۸ ایشان را به‌عنوان یکی از مفاخر ایران زمین معرفی کرد و لوح سپاس به ایشان بانوی فرهیخته پیشکش شد. بانو دکتر تاج‌زمان دانش، ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت.

photo 2019 06 11 09 16 50بیست‌وسومین روز در گاهشماری دینی زرتشتی دی‌بدین نامیده شده است. دی به چم آفریننده و آفریدگار است, و چون در ماه سه دی وجود دارد برای مشخص شدن, نام روز بعد را به آن می افزایند تا از هم مجزا گردد,”دی‌بآذر،دی بمهر،دی بدین”. دی در ادبیات اوستا به چم اهورامزدا می باشد که به شوند سپندینگی این نام بارها در ماه بازگویی شده است. در اوستا نام همکاران را اورمزد اواگاه, سه دی ویسپه شام نامیده اند.

این روز كه همچون، دی‌بآذر و دی‌بمهر به معنای دادار یا آفریدگار است یكی دیگر از تعطیلی‌های هر ماه به‌شمار می‌آمده است.

نماد این روز در دین زرتشتی گل « شنبلید» است .روز نیایش همگانی است و در ایران باستان استراحت کاری بوده است.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04