لوگو امرداد

آیین گهنبارخوانی کرج و کوشک ورجاوند گیلان دورواج برگزار می‌شود

2 6انجمن زرتشتیان کرج از برگزاری آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار پایان تابستان و گهنبار ویژه‌ی کوشک ورجاوند گیلان به شیوه دورواج در روز 21 شهریورماه خبر داد.

پیرو گزارش انجمن زرتشتیان کرج، به شوند پایداری کرونا و در راستای پیگیری از گسترش بیماری، همچون گذشته آیین گهنبار دورواج برگزار می‌شود. موبد گودرز ماوندی روز اشتاد ایزد و شهریور امشاسپند گاهشماری زرتشتی برابر با یکشنبه 21 شهریورماه 1400 خورشیدی در سپیده‌دم چهره گهنبار پیته‌شهیم گاه، از ساعت 5:30 در خانه خود با خواندن درون گهنبار در همازوری با آیین واج‌یشت به پیشواز این چهره از گهنبار رفته و پس از بر آمدن آفتاب گهنبار پیته‌شهیم گاه، سومین چهره گهنبار-گهنبار پایان تابستان را با نو کردن کشتی آغاز کرده و با خواندن اوستای آفرینگان گهنبار، آفرینگان دهمان، کرده سروش، همازور دهمان و برساد به پایان خواهد رساند. همکیشان نیز می‌توانند در خانه‌ی خود کمینه یکی از اوستاهای نام برده را در همازوری با میزد گهنبار بخوانند. به امید تندرستی و شادکامی و پیروزی در کنترل بیماری کرونا و همه بیماری‌ها.
انجمن زرتشتیان کرج یادآور شده که گهنبار ویژه کوشک ورجاوند گیلان نیز درهمین روز ساعت ۱۸ به شیوه‌ی دور واج برگزار می‌شود.

در باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده شدن «زمین» از سوی پروردگار است و آیین‌های این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبا‌رها برگزارمی‌شود. در روستاهای زرتشتی‌نشین‏، هر روز در خانه‌ای سفره‌‌ی گهنبار گسترده و اشیا و خوراک‌هایی روی آن گذاشته می‌شود. گهنبار «پَیتَه‌شَهیِم» یا گهنبار چَهره‌ی پایان تابستان بزرگ، هر سال از روز اَشتاد ایزد بر پایه‌ی گاه‌شمار زرتشتیان که برابر با ۲۱ شهریورماه در سالنمای رسمی کشور است، آغاز می‌شود. این گهنبار هم‌چون دیگر گهنبارها پنج روز به درازا خواهد کشید و در روز انارام که برابر با ٢۵ شهریورماه است، به پایان می‌رسد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. خداوندا ، بخاطر نوای زیبا و روحانی اين گهنبار که توسط زنان و مردان با ایمانت خوانده می شود یاری و کمک نما تا دانایی و وجدان و مهربانی، نزد مردمان ایران زمینت گسترده شود و آرامش و شادی در این سرزمین و همینطور همه جهان پیاده گردد . ایدون باد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10