لوگو امرداد
در امرداد 445 چاپ شده است

جایگاه نیروی دریایی در جهان باستان

p05 1با بنیاد شاهنشاهی هخامنشی به‌دست کوروش بزرگ برای نخستین بار پهنه­‌ی بزرگی از آسیا به همراه بخش‌­هایی از آفریقا و اروپا زیر سیطره‌­ی ایرانیان درآمد. برای این کشورها که به زیر فرمان یک دولت درآمده بودند زمین‌ه­ای فراهم آمد تا پیوندهای تجاری، فرهنگی و سیاسی خود را گسترش دهند و شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند.

هخامنشیان افزون‌بر راه­‌های زمینی، برای گسترش راه­‌های دریایی و در راستای آسان­‌سازی بازرگانی و همچنین گسیل نیروهای نظامی بسیار کوشیدند تا جایی که ایرانیان توانستند برای نخستین بار در تاریخ خود، در دریای مدیترانه دارای نیروی دریایی شوند و از این راه همه‌ی پهنه­‌ی دریای مدیترانه و فراتر از آن را بپیمایند. با ساخت آبراهه­‌ی داریوش، توانایی رفت‌وآمد کشتی­‌ها میان دریای مدیترانه و دریای سرخ فراهم شد؛ با کندن این آبراهه که دریای سرخ را از راه رود نیل به دریای مدیترانه می‌رساند یکی از شاهکارهای داریوش بزرگ پدید آمد که نشان‌دهنده‌ی دل‌بستگی و شناخت فراوان این شهریار ایرانی برای پدیدآوردن راه­‌های آسان و کوتاه دریایی و گسترش بازرگانی و پیوند بخش‌های گوناگون زیر فرمان خود بود.

آن‌گونه که از سندها برمی‌­آید، خود مصر نیز رفت‌وآمد دریایی گسترده­ای با پارس داشت. داریوش در نبشته‌­ی (:کتیبه) خود در مصر از ناوهایی سخن گفته که به خواست او از میان آبراهه به دریای پارس رفتند. در نبشته­‌ی هیروگلیف شالوف در مصر از 24 کشتی (یا 32 کشتی) سخن گفته شده که از این راه به پارس رفته‌­اند. با پدیدآمدن این آبراهه بازرگانی و جابه‌جایی مسافران روزگار نوینی را آزمود که پیش از آن پیشینه‌ای نداشت. به یاری گل‌نوشته‌­های خزانه و باروی تخت‌جمشید، می‌­توان دید که هنرمندان بسیاری از سرزمین­‌های دیگر، به‌ویژه از مصر به پارس و شوشان می­رفتند. شگفت‌آور اینکه پیش از داریوش برخی از فرعون‌های مصر نیز دست به چنین کاری زده بودند اما به گفته­‌ی دیودور سیسیلی این طرح به‌شوند (:به‌علت) ترس از اینکه سطح دریای سرخ بلندتر از دلتای نیل باشد و خطر فروروی (:نفوذ) آب شور را به مصر همراه داشته باشد، کنار گذاشته شد. اما در آینده این برنامه با رهنمون‌های دانشمندان ایرانی از اندیشه‌ی مصریان بیرون رفت.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «جایگاه نیروی دریایی در جهان باستان»، به قلم علیرضا کرباسی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) امرداد شماره ۴۴۵ بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی ۴۴۵  از ‌‌دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی ۴۴۵

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09