لوگو امرداد
در امرداد380 چاپ شده است

سه موبد نخستین دیدارکنندگان با مسیح

p06380از انجیل تا هنر مسیحی گواهی می‌دهند که سه فرزانه‌ی ایرانی نوید آمدن مسیح را دادند. به راستی آنان که بودند که دارای چنین جایگاه برجسته و بی‌مانند‌ی در اندیشه و هنر مسیحی یافتند؟!
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار «سه فرزانه‌ی ایرانی نخستین دیدارکنندگان با مسیح» به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ است که در امرداد شماره‌ی 380 چاپ شده است. ابراهیمی در این نوشتار تاریخی با تکیه بر درون‌مایه‌ی انجیل و نوشتارهای یونانی به چگونگی این دیدار و تاثیر آن‌ها بر هنر کلیسایی و جهان‌بینی مسیحی پرداخته است.
در بخشی از این نوشتار آمده:
«اگر به داستان بازگردیم، در ادب اروپایی از دیگر پاژنام‌های این سه مغ، می‌توان سه مجوس شرقی، سه شاه، سه پادشاه مقدس و سه فرزانه را یادآور شد. اگرچه در داستان‌های نخستین بر پایه‌ی انجیل متا، آن‌ها سه مرد دانا یا «مجوس» بودند، اما در روایت‌های پسین، به ویژه از سده‌ی دهم پس از مسیح، پادشاه خوانده شدند. این دگرگونی هم می‌توانست به ماندگاری داستان یاری برساند و هم به نهاد پادشاهی که در اروپا گسترش یافته بود، رنگ آسمانی ببخشد و آن جایگاه زمینی را در پوششِ پشتیبانی کلیسا جای دهد.همچنین نام هر یک از این سه تن به روشنی پیدا نیست. هر یک از گفتارها نام آنان را دیگرگون آورده‌اند. گاه از آنان با نام‌های…»
«سه فرزانه‌ی ایرانی نخستین دیدارکنندگان با مسیح» در رویه‌ی تاریخ امرداد 380 چاپ شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. بله در کتاب مقدس انجیل در بخش نخست اشاره شده به دیدار سه مغ زرتشتی که از مشرق آمده اند به دیدار مسیح در هنگام زایش مسیح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29