لوگو امرداد
در امرداد384 چاپ شده است

زکیه آلکان، شمعی که به پاسِ نوروز سوخت!

زکیه آلکانشاید امروز دیگر کمتر جهان‌گردی باشد که هنگام گذر از شهر سلیمانیه‌ (کردستان عراق) از انگیزه‌ی نصب تندیس زنی جوان آگاه باشد که مشت‌های گره‌کرده‌ی خود را رو به سوی آسمان گرفته و اعتراض می‌کند. هنگامی که موشکافانه‌تر به پیکره‌ی زن می‌نگریم، گویا در میان زبانه‌هایی از آتش ایستاده است!
از آسیای مرکزی و قفقاز که به سوی باختر (:غرب) می‌رویم، در ترکیه و عراق برگزاری نوروز دشواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. در ترکیه تا پیش از بر سر کار آمدن حزب عدالت و توسعه، نوروز همواره با خشونت شگفت‌آور نیروهای ارتش به آتش و خون کشیده می‌شد. ترکیه پیش از دولت‌ امروزش، نوروز را برای جلوگیری از گردهمایی و هم‌بستگی کردها ممنوع‌ کرده بود و هر ساله در روزهای نوروزی میان مردم کرد و نیروهای ارتش بر سر برگزاری این جشن جنگ و درگیری بسیاری بود.

ماجرای زندگی این دختر کرد که با خودسوزی و بخشیدن جانش، آتش نوروز را روشن نگه داشت به قلم فرشید ابراهیمی پژوهشگر تاریخ در امرداد 384 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک خرید اینترنتی شماره‌‌ی 384 امرداد:

 https://goo.gl/TiYBWg

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد:

https://goo.gl/XqpSbS

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. براستی چه جان ها داده اند تا فرهنگ و آیین ایرانی زنده بماند و میماند به یاری اهورامزدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28