لوگو امرداد
در امرداد 449 چاپ شده است:

ما به خرد شاهنامه نیاز داریم

p04انتشار دو کتاب «چرا باید شاهنامه خواند؟» (1398) و «گزارشی نو از داستان ضحاک» (1400)، ما را با سیامک شیرمردی، نویسنده‌ی آن دو اثر آشنا کرد. شیرمردی از تبار سرافراز بختیاری است و دل‌بستگی شورانگیزی به شاهنامه و مِهر پایداری به ایران دارد. در گفت‌وگو با او، عنوان کتاب نخست‌اش را پیش کشیدیم و پرسیدیم: به‌راستی، چه نیازی به خواندن شاهنامه هست؟ پاسخ کوتاه شیرمردی به پرسش ما را در این جا می‌خوانید (گروه شاهنامه‌ی امرداد).
سیامک شیرمردی: جهش‌های فرهنگی شگفتی در جهان کنونی دیده می‌شود. ما نمی‌توانیم از آن دگرگونی‌ها برکنار بمانیم، اما راه درست هماهنگی با جهان آن است که نخست فرهنگ انسانی ایران را بیاموزیم. اگر چنین نکنیم، به مشکل برخواهیم خورد. از این‌رو، شاهنامه می‌تواند روح هم‌بستگی و هم‌دلی، گذشت و آزادگی و جان‌باختن در راه آزادی را در درون ما نهادینه کند. داستان‌ها و سرگذشت‌های شاهنامه نکته‌های بسیاری را به ما آموزش می‌دهد. من در کتاب «گزارشی نو از داستان ضحاک» نشان داده‌ام که حکومت‌های نظامی‌گرای (توتالیتر) جهان امروز، با فرمانروایی ضحاک همانندی بسیاری دارند. اگر داستان ضحاک به‌درستی خوانده شود، می‌توان با آینده‌نگری، سدی در برابر پدیدآمدن آمدن فرمانروایی‌های تمامیت‌خواه ساخت.
آثار پیشینیان، میراث اندیشه‌های انسانی است. روح و روان ما را ملایم و دل‌پذیر می‌سازد. افسوس که ادبیات گذشتگان، جایگاه خود را در جامعه‌ی امروزی ما تا اندازه‌ی بسیاری از دست داده است. ما در گذشته داستان‌های شاهنامه را به فراوانی در کتاب‌های درسی و آموزشی می‌خواندیم. آشنایی ما با ژرفای فرهنگ گذشته و بزرگان و اندیشمندان سبب شد تا به دور از هرگونه برخوردهای آنی و تنگ‌نظری‌های تباری و ملی‌گرایی محض، میهن‌دوستی آگاهانه‌ای داشته باشیم. این کار اثر بسیار مهمی در شکل‌گیری ذهن و اندیشه‌ی نسل ما داشت. نتیجه‌اش را در سال‌های جنگ دیدیم. فداکاری‌ها، از خودگذشتگی‌ها و دلیری‌هایی که در جنگ هشت‌ساله‌ی ایران و عراق از سربازان و رزمندگان ایران دیدیم، بخشی از آن نتیجه‌ی خواندن داستان‌های حماسی و شاهنامه بود.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «ما به خرد شاهنامه نیاز داریم» از گروه شاهنامه که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی چهارم (شاهنامه) امرداد شماره 449 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  449 از ‌‌دوشنبه، 29 آذرماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 449

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06