لوگو امرداد

برگزاری آیین گهنبار میدیاریم‌گاه در شریف‌آباد اردکان

انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان آیین گهنبار چهره میدیاریم‌گاه را بدون باشندگی همکیشان پاس داشت.

آیین آفرینگان‌خوانی پنجمین گهنبار سال را موبد ماهیار دهموبد در واپسین روز چهره‌ی گهنبار، ورهرام روز و دی‌ماه گاهشمار زرتشتی برابر با 14 دی‌ماه 1400 خورشیدی به‌جا آورد. بر سر سفره‌های آیینی، نمادهایی از آفرینش پروردگار نهاده می‌شود و هریک به یکی از ویژگی‌های آفرینشی خداوند بازمی‌گردد. با پایداری همه‌گیری کووید گردهمایی آیینی امکان‌پذیر نشد.

زرتشتیان در این جشن‌ها به ستایش اهورامزدا و سپاسگزاری از او برای داده‌ها و آفریده‌های نیک‌اش می‌پردازند. واژه‌ی گهنبار دارای دو بخش گاه و انبار است. گهنبارها جشن‌هایی فصلی هستند. در هر سال، شش چهره‌ی گهنبار برگزار می‌شود که هر کدام یادآورِ گاهی از آفرینش است. اين شش پله در «فروردين‌يشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتيب «آسمان، آب، زمين، گياهان، جانوران و انسان.» است. شش چهره گهنبار، گاه دادودهش است.
چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه‌ی آتشکده برگزار می‌کنند.

1 9

2 6

3 6

4 7

5 5

6 4

7 4

8 4

9 4

10 4

فرتور از انجمن زرتشتیان شریف‌آباد است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30