لوگو امرداد
امروز دین ایزد بیست‌وچهارمین روز گاهشمار زرتشتی؛ 18 دی‌ماه خورشیدی

روزی که قوانین مطبوعاتی ایران لغو شد

photo 2022 01 08 08 56 32امروز دین ایزد و دی‌ماه ۳۷۵۹ گاهشمار زرتشتی، شنبه 18 دی‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، هشتم ژانویه 2022 میلادی

۱۸ دی سال ۱۳۲۹ در پی دوماه تلاش پی‌گير روزنامه‌نگاران، طرح لغو همه قوانين مطبوعاتی كشور به استثنای قانونی كه مجلس، دوسال پس از مشروطه شدن كشور وضع كرده بود از تصويب گذشت كه پيروزی بزرگی برای «روزنامه‌نگاری ايران» در درازنای تاريخ به‌شمار رفته است.

اين مبارزه در پی تحت فشار قرار گرفتن مطبوعات، كه درباره نفت چيزی ننويسند، از نيمه آبان آن سال آغاز شده بود و عبارت بود از: تحصن روزنامه‌نگاران در ساختمان مجلس، شركت نويسندگان در اجتماعات و سخنرانی و درخواست از مردم به ارسال نامه و تومار اعتراضی به مقامات و توسل به دادستان كل و مقامات قضایی ديگر كه ضوابط مطبوعاتی ايران مغاير روح قانون اساسی و موازين جهانی است، كاستن از صفحات روزنامه‌ها و به اين بهانه خودداری از انتشار اخباری كه وزارتخانه‌ها ارسال می‌داشتند، سفيد گذاردن جای ستون برخی نويسندگان معروف و مورد علاقه مخاطبان و خواستن از روشنفكران ديگر به پيوستن به آنان و … . در آن زمان ارتشبد رزم آرا نخست‌وزير ايران بود. در درازای اين مبارزه‌ها بسياری هم بودند كه می‌گفتند قانون مطبوعات غیرضروری است و ايران نيز مانند بسياری از كشورها نبايد قانون مطبوعات داشته باشد و روزنامه‌نگاری يک حرفه است مانند حرفه‌های ديگر و بايد در دست صنف خود باشد نه در دست دولت. مطبوعات آزاد از قيد و بندهای حكومتی دوره‌ای كوتاه داشت و پس از رخداد ۲۸ امرداد سال ۱۳۳۲ بار ديگر مقررات گذشته را به‌نام قانون مطبوعات حاكم بر نشريات كردند.

دین ایزد«دین» واژه‌ای پارسی و به چم (:معنی) وجدان، بینش و نگرش درونی است که از سوی اهورامزدا در نهاد هر انسان جای داده شده تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه درست و راست را یافته و در آن گام بردارد.

دین، نام روز بیست‌و‌چهارم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است و نگهبانی روز بیست‌وچهارم ماه به ایزد دین سپرده شده است. دین نام ایزدی از ایزدان آیین زرتشتی، نگهبان خامه هست. در این روز فرزند به درس و آموزگار سپرند. …

ابوریحان بیرونی در پهرست نام‌های روزهای ایرانی نام این روز را «دین» و در سغدی هم «دین» و در خوارزمی نیز «دین» یاد کرده است. دین که از واژه‌ی دئنا گرفته شده به چم سروش که همان وجدان آمده است.

نگرشی درونی  که از سوی اهورامزدا در نهاد هر آدمی مى‌باشد، تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه راست و درست را یافته و در آن گام بردارد.

در سانسکریت و گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا بارها واژه‌ِ «دئنا» آمده که هشت بار مى‌شود. دین در گات‌ها به چم‌های گوناگون کیش، و آیین و سروش و … معنا شده است.

فردوسی پیرامون این ایزد می‌سراید:

«همه مردمی باید آیین تو /

همه  رادی و راستی دین تو»

مسعود سعد پیرامون آن می‌سراید:

«دین‌روز ای روی تو آکفت دین

می خور و شادی کن و خرم نشین».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. در زمان رزم آرا ، درجه ارتشبد وجود نداشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06