لوگو امرداد
امروز اردیبهشت امشاسپند سومین روز گاهشمار زرتشتی؛ 27 دی‌ماه خورشیدی

سالگرد درگذشت محمد بیگلری‌پور؛ آهنگساز و رهبر ارکستر

index 1امروز اردیبهشت امشاسپند و بهمن‌ماه ۳۷۵۹ گاهشمار زرتشتی،دوشنبه 27  دی‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، 17 ژانویه 2022 میلادی 

27 دی‌ماه، نهمین سالگرد درگذشت محمد بیگلری‌پور موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر است.

او تنها نوازنده‌ای بود که با چهار ساز مختلف هم زهی و هم بادی تک نوازی می‌کرد. محمد بیگلری‌پور در سال‌های انقلاب تا زمان درگذشت، ۱۲۰۰ آهنگ ساخت که موسیقی آرم اخبار صدا و سیما از جمله کارهای اوست. وی دو سمفونی نیز ساخته است. او در سال‌های فعالیت هنری خود به ۴۳ سپاس‌نامه گرفت.

بیگلری‌پور زاده سال ۱۳۲۴  تهران، در خانواده‌ای هنرمند زاده شد که پدرش حسین بیگلری‌پور از نوازندگان موسیقی کلاسیک و یکی از برجسته‌ترین موزیسین‌ها بود. وی در چهارسالگی ویلون را نزد پدر آموخت و از شش سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی شد و نزد استاد خادم میثاق ویلون را ادامه داد و در دوره اول متوسطه ساز ویلون‌التو را نزد استاد صفاریان  و هم زمان ساز ترومپت را نزد استاد هندسی شروع کرد.

او سال سوم دبیرستان به آموزش ساز فرنچ هورن نزد یک استاد آلمانی به نام اشمیدل پرداخت و با درجه عالی نوازندگی لیسانس موسیقی گرفت و به انگلستان رفت و در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر بعد از چهارسال دانش‌آموخته شد.

او در بازگشت به ایران به‌عنوان تک‌نواز در چهار ساز ویلون، ویلون‌التو، ترومپت و فرنچ هورن با ارکسترهای مجلسی رادیو و تلویزیون با رهبران بزرگی که از خارج از کشور دعوت می‌شدند به‌عنوان تک‌نواز به اجرای کنسرت می پرداخت و در خارج از کشور مانند کشورهای شوروی سابق – لهستان – بلغارستان – چک اسلواکی – انگلستان -فرانسه – بلژیک کنسرتهای فراوانی داد.

آخرین کنسرت او در ژاپن در سال ۱۳۷۰ اجرا شد. وی در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان بهترین آهنگساز حماسی در دهه فجر به دریافت سپاس‌نامه نایل آمد و در سال ۱۳۸۲ نیز درجه دکترا گرفت. وی در اسفند ماه سال ۱۳۵۷ سرود جمهوری اسلامی ایران را ساخت و در فروردین ماه سال ۱۳۵۸ به‌عنوان رییس موسیقی در تلویزیون مشغول به کار شد و در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان مدیر تولید موسیقی صدا و سیما فعالیتش را آغاز کرد. وی درسال ۱۳۶۸ به‌مدت ۶ سال به‌عنوان رییس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در عرصه موسیقی سنتی فعالیت داشت و در سال ۱۳۷۳ دوباره به‌عنوان مدیر تولید موسیقی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ مدیر آموزش موسیقی شد و هنرستان موسیقی صداوسیما و گروه موسیقی دانشکده صداوسیما را پایه‌گذاری کرد.

دکتر محمد بیگلری پور در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان قائم مقام مرکز موسیقی صداوسیما مشغول فعالیت شد و در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان مشاور رییس مرکز موسیقی و نظارت بر موسیقی صداوسیما فعالیت داشت و همزمان به‌عنوان رهبر ارکستر سمفونیک و استاد دانشگاه و عضو نظارت بر موسیقی صداوسیما فعالیت می‌کرد. نخستین «سرود ملی جمهوری اسلامی ایران» توسط شاعر برجسته ایرانی زنده‌یاد ابوالقاسم حالت و آهنگسازی استاد محمد بیگلری‌پور ساخته شد. این موسیقی با نام «پاینده بادا ایران» در سال 58 تولید شد. محمد بیگلری پور ۲۷ دی ۱۳۹۱ در ۶۷ سالگی درگذشت.

اردیبهشت امشاسپنداردیبهشت یا «اشا‌وهیشتا»، نام سومین روز ماه و دومین ماه سال در سالنمای زرتشتی است. اردیبهشت به چم «بهترین پاکی و راستی» و یکی از امشاسپندان دین زرتشتی است که در جهان مینوی نماد پاکی، اشویی و نشان اشا (قانون دگرگون‌ناپذیر جهان) است.

اردیبهشت یا ارته وهیشته یا اشه وهیشته در اسطوره‌های زرتشتی و ایرانی دومین امشاسپند است. او زیباترین نماد از نظام جهانی قانون ایزدی و نظم اخلاقی در هردو جهان است. این امشاسپند نه تنها را نظم در جهان برقرار می‌سازد، بلکه نگاهبان نظم دنیای مینوی و دوزخ نیز هست. نماینده جهانی او آتش است.
امشاسپند اردیبهشت، از نظر اهمیت و احترام٬ دومین امشاسپند پس از امشاسپند بهمن است. این موجود در اصل همان آرتا یا ریتای هندی است، که در زمان‌های بعد آشاواهیشست نام گرفت که به معنای آشای برتر یا بهترین اشه یا برترین ارته (راستی) است.
این امشاسپند پاسدار و نگهبان آتش و یا عناصری که در عین حال بازگو کننده‌ی طبیعت آتش هستند، می‌باشد. او ضامنِ پایداری نظم جهان است، چه نظم اخلاقی و چه نظم فیزیکی (نظم مادی).

واژه اشه در اوستا و به ویژه در گاهان بسیار بکار رفته‌ است. «اشا» یا هنجار هستی در زندگی انسان‌ها به گونه‌ی توانمندی در نظم دادن به زندگی، خانواده، هازمان(:جامعه)، زیست‌بوم، طبیعت و … نمودار می‌شود. از همین‌رو بر انسان شایسته است تا پیوسته این توانایی را در خود پرورش داده تا بتواند با «‌اشا‌» هماهنگ شود و راستی را در خود بپروراند.

اشو زرتشت در گاهان تنها راه رسیدن به بارگاه خدایی را راه اَشَهَ می‌داند. در یسن ۴۴ بند ۱۱ می‌گوید:«تا توش و توان دارم می‌کوشم مردم را به سوی اشه رهنمون باشم.» یکی از سپندترین دعاهای زرتشتی دعای “اشم وهو” است که در آن اشه و راستی ستایش می‌شود که یک ذکر ۱۲ واژه‌ای است که سه بار در آن نام اشه برده شده است. دعایی که برای تمرکز ذهن بر روی اشه استوار است از این قرار است: اشه نیک، اشه نیک‌ترین است. مطابق آرزوست، مطابق آرزو خواهد بود، اشه از آن اشه وهیشته است.

در آموزه‌های آیین اشو زرتشت پاکی برون نیز به اندازه‌ی پاکی درون اهمیت دارد. پاکی برون به معنای پاک نگه داشتن تن و محیط زندگی از همه‌ی ناپاکی‌ها است و به همین شوند، سدره و کشتی، لباس آیینی و نشانه‌ی زرتشتیان، به رنگ سپید است تا هرگونه ناپاکی را نمایان کند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30