لوگو امرداد

شورای شهر واشنگتن کهن‌آیین نوروز را به‌رسمیت شناخت

7sinکهن‌آیین هزاران‌ساله‌ی نوروز به‌عنوان رخدادی فرهنگی و تاریخی در شورای شهر واشنگتن به رسمیت شناخته شد.

شورای شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا به اتفاق آرا قطعنامه‌ی به رسمیت شناختن نوروز به عنوان یک «رویداد فرهنگی و تاریخی» را تصویب کرد.

به گزارش عصر ایران برپایه‌ی این قطعنامه که در رای‌گیری روز سه‌شنبه یکم مارس به تصویب رسید، ‘«نوروز یک جشن باستانی با دیرینگی ۳۰۰۰ سال است. »

قطعنامه‌ی شورای شهر واشنگتن، به‌گفته‌ی سازمان ملل متحد، نوروز را جشنی دانسته که از سوی ۳۰۰ میلیون تَن در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و دیگر نکشورهای جهان گرامی داشته می‌شود.

نوروز از دیرباز در جغرافیای پهناور ایران‌زمین به عنوان جشن رسمی برگزار می‌شده است. امروزه نوروز را در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان جشن می‌گیرند و به تدریج دامنه جغرافیایی حوزه نوروز بیشتر می‌شود. جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکره‌ی شمالی و پیشینه‌ی باستانی آن و تأکید جشن نوروز بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به نوروز شد.

در برخی مناطق نیز با وجود رسمی نبودن نوروز هر ساله شمار زیادی از مردم آیین های نوروز را برگزار می‌کنند. همانند سوریه که جشن نوروز نزد کردهای ساکن سوریه از ارزش و پشتوانه فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است. جشن نوروز امروزه یکی از جشن‌های بنیادین آسیا شناخته می‌شود.

نوروز در ۹ کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قزقیزستان، و آلبانی با همین نام تعطیل رسمی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30