لوگو امرداد

گرامیداشت مقام آموزگار در شیراز همزمان با گهنبار میدیوزرم گاه

مراسم گهنبار چَهره‌ی میدیوزَرم‌گاه آدینه سیزدهم اردیبهشت ماه از ساعت 18 در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز همراه با گرامیداشت مقام آموزگار برگزار شد.
این مراسم با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی و نیایش همگانی به درگاه اهورامزدا آغاز شد. سپس هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن به رسم هر گهنبار، عملکرد گاه تا گاه انجمن را برای باشندگان بازگو کرد و نخستین شماره‌ی به چاپ رسیده‌‌ی گاهنامه‌ی پیام سبز بین مشترکین پخش شد. سپس ناهید افتخاری مجری برنامه، همراه با خوش‌آمدگویی به باشندگان، فرا رسیدن روز آموزگار را شادباش گفت تا نوبت به اجرای سرود گاتها از سوی فرنام ایرجی و شیرین منوچهری برسد. پس از آن چیستا نیکزاد به شاهنامه‌خوانی پرداخت و آرامیس کاویانی نونهال شیرین زبان شیرازی چکامه‌ای از سروده‌های مهوش نامداریان در وصف آموزگار خواند.  اجرای مسابقه‌ی (لب خوانی و ادا بازی) میان دو گروه از آموزگاران کلاس‌های دینی با مجری‌گری آرمه ئیتی کاویانی و شیرین منوچهری بخش دیگری از برنامه‌های این آیین بود. در ادامه افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز در سخنانی با گرامیداشت روز آموزگار گفت: «امروز به جایی رسیده‌ایم که آموزش دینی و کلاس‌های دینی و اهمیت آن نزد والدین، به پایین‌ترین اولویت خانواده‌ها بدل شده است و هر برنامه‌ی درسی و غیردرسی در اولویت بالاتری نسبت به آموزش دینی قرار گرفته و این جای بسی ناخشنودی دارد.». وی از آموزگاران کلاس دینی که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و تنها بر پایه‌ی وظیفه‌شناسی و مسوولیت اجتماعی برای دانش آموزان زحمت می‌کشند و وقت می‌گذارند، سپاس‌داری کرد. پس از سخنان سهرابی، از آموزگاران همه‌‌ی پایه‌های تحصیلی کلاس‌های دینی زرتشتیان شیراز با پیشکش کارت هدیه و شیرینی سپاسداری شد. در پایان این برنامه که به کوشش انجمن اولیا و مربیان تدارک دیده شده بود از باشندگان با شام و میوه پذیرایی شد.
درحاشیه:
– تور گردشگری کانون دانشجویان زرتشتی که از 11 اردیبهشت ماه در شیراز باشنده بود، پس از بازدید از باغ عفیف آباد، آرامگاه حافظ، باغ جهان نما، ارگ کریم خان و حمام وکیل، بازار وکیل، مجموعه‌ی تخت جمشید و باغ گیاه شناسی ارم، ساعتی پیش از آغاز مراسم گهنبار، شیراز را به مقصد تهران ترک کرد.
– هنگام برگزاری بزرگداشت مقام آموزگار به مناسبت فارغ التحصیلی شبنم پوردهی در مقطع دکترای تخصصی برق-کنترل از باشندگان پذیرایی شد.
گهنبار چَهره‌ی میدیوزَرم‌گاه، نخستین گهنبار سال، روز خور تا دی از ماه اردیبهشت در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 اردیبهشت‌ماه در سالنمای خورشیدی برگزار می‌شود.
میدیوزرم‌گاه از ترکیب واژگان اوستایی به چم (:معنی) میان بهار است. این جشن هنگامی برگزار می‌شود که گیاهان رشد و نمو می‌کنند و کشاورزی بار دیگر پر کار می‌شود. از سوی دیگر در باور سنتی زرتشتیان هنگام آفرینش آسمان از سوی خداوند است.

1

اوستا خوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی

2

3

4

5

6

7

8

9

10

گاتها خوانی توسط فرنام ایرجی و شیرین منوچهری

11

12

 گزارش گاه تا گاه انجمن زرتشتیان شیراز توسط هوشنگ اسفندیاریان

13

آرامیس کاویانی چکامه ای از مهوش نامداریان در وصف آموزگار خواند

14

شاهنامه خوانی توسط چیستا نیکزاد

15

سپاسداری از آموزگاران کلاس های دینی 

16

17

ناهید افتخاری مجری برنامه

18

19

فرتور از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است . 

1364

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود بر شیرازی ها که گهنبار ابتدایی سال را چنین پربار و پراستقبال آنهم باگرامیداشت مقام معلم گرامی داشتند. سپاس از امرداد بابت عکس و گزارشتون

  2. چه گهنبار خوش رنگ و شادی. دست مريزاد. ممنون از گزارش و عکسای خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04