لوگو امرداد
ادامه مبحث حذف پول (بخش چهاردهم)

سال نو در ادیان الهی: تمدن معنویت

حافظتحویل سال نو در هر یک از ادیان الهی در جهان، در ارتباط با تمدن معنویت را می‌توان مورد بررسی قرار داده،‌ و در عین حال که جایگاه و مراسم هر یک از آنها قابل احترام بوده، باید اذعان داشت که این تحول دارای شور و هیجان خاص خود بوده،‌ بخصوص نوروز که ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر در ایران و ۱۲ کشور دیگر آن‌را جشن می‌گیرند، و همزمان با یک تحول بزرگ هنجاری در طبیعت بوده و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده‌ی ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، و طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. انتظاری که برای تحویل سال نو وجود داشته،‌ لحظه با شکوه تحویل سال نو، که مانند یک تولد دوباره برای انسان و همچنین طبیعت بوده، و از طرف دیگر هیجان و نشاطی که بعد از آغاز سال نو تا مدت‌ها کار و زندگی انسان‌ها را در بر گرفته، ارزش‌ها را به‌صورت واقعی‌تر و متعادل‌تر در زندگی انسان‌ها مشهود می‌سازد، و پرندگان و جانوران را نیز با نشاط بیشتری در این برهه در طبیعت مشاهده‌گر خواهید بود،‌ که نشانه واقعی از جلوه تحول در زندگانی است. با کمی دقت و اندیشیدن به تفکرات و ایده‌های مطرح شده تابه‌حال می‌توان به این باور رسید، که وعده‌های داده شده برای تمدن معنویت همگی از همین خصوصیات برخوردار بوده و هر فردی در زندگی خود پس از نوجوانی به تعداد سال‌های زندگی‌اش، و سال‌هایی که تحویل سال نو را تجربه کرده‌اند، شاید به اغراق نباشد اگر بگوییم که برهه‌هایی از تمدن معنویت را در واقع تجربه کرده‌ است، و در نتیجه برهیچکس پوشیده نیست که این برهه زمانی را می‌توان تا مدتی بعد از آن بعنوان الگویی از تمدن معنویت مد نظر قرار داده، که شاخصه‌های آن زیبایی ارزش سالاری و تک‌بعدی ننگریستن به مسایل را می‌توان نام برد. شکوفایی تعالی زندگی بشریت، بهترین آرزوها را برای سال‌های طولانی داشتن، و هنجارهستی را از نزدیک درک کردن،‌ در اندیشه، گفتار و کردار، شاید در این روزهای پرهیجان و پرنشاط، اگرچه چندین سال تکرار شود، بازهم تازگی خود را خواهد داشت، و برای سالمندان، و چند برابری برای جوانان تلالوی خود را همواره به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که نقاط مشابه در زندگی هر یک از ما بسیار بوده که تعادل منطقی در زندگی ما را باعث می‌شود، که به‌راحتی می‌توان از آنها نام برد، مانند لحظه سال تحویل، ازجمله: روزهای تولد هر یک از ما که به واقع حال‌وهوای انسان‌ها متفاوت است،‌ روزهای مبارک آغاز تاهل در زندگی و همچنین سالگرد چنین روزهای باشکوهی، بزرگداشت روزهای بزرگ در تاریخ هر کشور، روزهای وقوع حوادث دلخراش در زندگی انسان‌ها مانند سیل یا زلزله، که در چنین روزهايی قدر سلامتی و خوشی را بیشتر می‌دانیم، و همچنین روزهای وقوع هر واقعه شاد و یا نگران‌کننده دیگر که انسان‌ها را به چالش جدی یا انگیزه‌های بالا برساند.
هنجاری که در طبیعت، پرندگان و سایر موجودات زنده می‌توان یافت، تاییدی است بر رشد، شکوفایی و توسعه پایداری که بشریت بایستی به نوبه خود نیز به آن در جهت بروز شواهد و نشانه‌های واقعی تمدن معنویت یاری رساند. تمرینی که برای شایسته سالاری، حفظ ارزش‌ها و اخلاقیات والای انسانی، و آنچه باید پایبند آن باشیم، ‌در ابتدای هر سال نو در هر یک از ادیان الهی که اصولی در جهت تعالی انسانی دارند، به‌نظر الزامی می‌رسد و همسو در جهت بهبود تمدن‌ها و پیشرفت بشریت است، ناخواسته به اجرا در می‌آید. همان طور که گفته شد، بسیار سخت نیست دیدن چنین ایامی در تمامی مدت سال به مناسبت‌های گوناگون،‌ که بعد از ورود به تمدن معنویت شاید به‌واسطه زندگی متفاوتی که خواهیم داشت، ‌به‌صورت پیوسته، تمامی ایام سال و همه زندگی ما را در بر خواهد گرفت، و با همین شکوفایی و عادت به تعالی و رشد، باعث پیشرفت جامعه بشریت می‌گردد، و این‌ست دفاعیاتی از رفتن بدون بازگشت به سمت تمدن معنویت که تنها راه ادامه حیات شکوهمند بشریت برای چند هزار سال آینده خواهد بوده، و تقریباً می‌توان گفت راه دومی وجود ندارد. نکته دیگر که قابل ذکر است، شاید عدم‌امکان انجام این تجربه به‌صورت فردی در جامعه بوده و یا بسیار سخت بودن آن است، و توصیه ورود به تمدن معنویت با هماهنگی و به صورت گروه‌های بزرگتر است، که تاثیرات واقعی‌تر آنرا شاهد بوده و افراد بیشتری بهره‌مند شوند، است. عمیق‌تر بیاندیشیم، کمتر کسی است که در زمان تحویل سال نو در ادیان الهی، به دارایی و ثروت خود بیاندیشد و از دارا و نادار اکثریت قریب به اتفاق،‌ به آنچه باعث تعالی بشریت می‌شود، یعنی معنویات نیاندیشد، و آیا می‌توان باور کرد که همه ۳۶۵ روز سال دارای فرازهایی این‌چنین باشد، و همان طور در فرهنگ پُربار فارسی از تمدن معنویت شاهد هستیم، اصطلاح، هر روزتان نوروز و نوروزتان پیروز را داریم. فصل مشترک چنین روزهایی در زندگی، ‌صرفاً شادی و یا چالش احتمالی آنها نبوده و درک بالا و تفکر عمیقی که انسان‌ها را به واقعیت زندگی می‌رساند، است. و همان ‌گونه که پیش از این اشاره شد تمدن معنویت سطح جدیدی از آگاهی و نگرش است که باعث رشد و تعالی زندگی انسان‌ها می‌شود.
توازن جدید در اقتصاد ارزش‌محور که با ثباتی را در صنایع، کشاورزی و به‌طور عام در اقتصاد ایجاد می‌نماید و در پی آن بهره‌برداری هر چه کمتر از منابع طبیعی در کشورها،‌ شامل معادن و چاه‌های نفت، و به سوی نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان رفتن و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، و در نهایت توسعه پایدار، و به طور کلی ادبیات اقتصادی تمدن معنویت را پایه‌ریزی کردن، مباحثی است که از نظر گرامی‌تان در اینجا می‌گذرد.

۷- دنیای جدید اقتصادی
در مورد دنیای جدید اقتصادی پس از دوران گذار بسیار می‌توان مطلب و توصیفات داشت که ما در اینجا خلاصه‌ای از این مطالب را مرور می‌کنیم. مطابق آنچه تا‌به‌حال بیان شد می‌توان گفت اقتصاد تک‌بعدی را با این جراحی که حداقل ۲ تا ۴ سال در هر کشوری به طول می‌انجامد از حجم کنونی‌اش به حداقل ۲ تا ۳ برابر بزرگتر گسترش می‌دهیم که فراگیر شده و تقریباً هر آنچه در تعاملات استفاده می‌شود را در بر می‌گیرد. شاید هر چه اندازه گرفتنی باشد و یا اندازه ناگرفتنی و ادراکی باشد را. چیزی که در تعاملات فعلی مدنظر است، توافق است و در اقتصاد ارزش محور که بخشی از آن نیز پول‌محور (امتیاز) است، توافق بخشی از تعامل است و رضایتمندی مدنظر است که همه آن را پول تعیین نمی‌نماید و امکان دارد در دادوستد، لازم نباشد یک طرف پولی را پرداخت نماید.
بازار بورس و حساسیت‌های سود کارخانجات و واحدهای تولیدی، و انجام کلیه محاسبات مربوطه با جزییات لازم، تاثیر اقتصاد بر صادرات و واردات و بازار آزاد ارز، و پیش نیامدن هیچ مشکلی در کلیه امور تجاری لازمه مهمی از اقتصاد ارزش‌محور است. فقط یک تفاوت عمده وجود دارد که بخش عمده‌ای از تجارت که رفاه عمومی در آن نهفته است باید به‌صورت تضمین شده و یک‌طرفه در اختیار عامه قرار گیرد، شاید از طرف دولت، سازمان‌های خیریه و یا افراد خیراندیش. منظور این است که خط تضمین شده رفاه جامعه نباید کاهش یابد. اگر به‌دلایلی مدتی نوسان داشت قابل تحمل است ولی طولانی‌مدت نباید باشد و حتی‌الامکان به سمت رفاه بیشتر خوبست در تغییر باشد تا رفاه کمتر.
تمام مفاهیم اقتصادی را می‌توان مرور کرد و به تعاریف جدید رسید که امری دشوار نیست و هر اقتصاددانی این ادبیات را می‌تواند به رشته‌ی تحریر درآورد. خواهیم دید به‌راحتی تنگناهای اقتصادی و مشکلات امروزه چگونه مرتفع خواهد شد. به‌راحتی می‌توان دید که وقتی نان یا حداقل معاش رایگان شود، فرهنگ و دقت بالایی در حداکثر صرفه‌جویی ایجاد شده و اسراف در این مقوله به حداقل خواهد رسید. فساد و انگیزه‌های فساد در اثر وجود اهرم‌های فشار و سواستفاده از آنها دیگر پیش نمی‌آید. هرگاه رفاه حداقلی در جامعه فراهم باشد، دیگر اهرم فشاری وجود ندارد و فقط جذابیت‌ها و رقابت‌های سالم می‌تواند انسان‌ها را به سمت خود جذب نماید. بدین واسطه چهره دیگری از اقتصاد را خواهیم دید که در آن پویندگی و حرکت به جلو فقط خواهد بود و از آب گل‌آلود ماهی گرفتن در آن دیگر مفهومی ندارد. صرفاً تولید بیشتر، نوآوری و خلاقیت و شرکت‌های دانش بنیان حرف آخر را می‌زنند.
شاید تورم در حد چند در صدی، رکود اقتصادی شاید تا پایین‌ترین حد ممکن و رشد اقتصادی حدود ۵ در صد را بتوان برای اکثر کشورهایی که از دوران گذار عبور کرده و تحول حذف پول را پشت‌سر گذارده باشند و وارد اقتصاد ارزش محور شده باشند، متصور شد. واضح است هرگاه شرکت و یا مجموعه‌ای با رکود و یا آغاز ورشکستگی مواجه شود، می‌تواند به گروه شرکت‌های خیرخواه پیوسته و کالا و خدمات خود را رایگان در اختیار مشتریان خود قرار دهد و یا با تخفیف قابل توجه‌ای به فروش برساند، و مطمین باشد در اقتصاد ارزش‌محور قرار می‌گیرد و دچار مشکل نشده و قرار است از منابعی این کارش جبران شود. در مورد جزییات آن به‌نظر می‌رسد تا در محیط و شرایط اقتصاد ارزش‌محور قرار نگرفته باشیم، صحبت از آن و درک جزییاتش به‌راحتی برای ما امکان‌پذیر نباشد.
تولید ناخالص ملی، شامل هر دو بخش اقتصاد، ارزش‌محور و پول‌محور (امتیاز) می‌شود. مهم نیست که حتماً برای محصولات و خدمات صورت گرفته دو طرف پولی ردوبدل نمایند، بلکه همین که تولید صورت گرفته باشد و کالا بدست مصرف‌کننده رسیده باشد و یا خدمات برای مشتری انجام شده باشد، به مجموعه تولید ناخالص ملی اضافه می‌شود. قیمت کالا و خدمات را فروشنده تعیین می‌نماید و امکان دارد مصرف‌کننده برای آن پرداختی انجام ندهد و مبالغی که به عنوان حمایتی و یا خیراندیشی تولید‌کنندگان دریافت می‌کنند، به‌عنوان جبران عدم‌دریافت پول از مشتری بوده و نباید در جمع درآمدها و یا تولیدات خود لحاظ نمایند و فقط بعنوان جبران زیان بایستی مدنظر قرار دهند.
وام‌های بانکی و تسهیلات و دیون شرکت‌ها با این دیدگاه و پیاده‌سازی اقتصاد ارزش محور به‌مرور زمان و در دوران گذار بایستی به صفر برسد و شامل بخشودگی شده و یا بتدریج پرداخت شود. با کاهش تورم و محاسبه واقعی قیمت تمام شده و سود معقول و نبودن التهاب در بازار، می‌توان مطمین شد که معمولاً حباب قیمت وجود ندارد و هر کالایی با قیمت واقعی در بازار ارایه می‌شود و نه این‌که مشتری کالای لاکچری چون پول برایش مهم نیست هر مبلغی را پرداخت نماید، بلکه در اینجا رقابت در قیمت بازهم باید خود را نشان دهد. بهینه‌سازی و صرفه‌جویی با توجه به محدودیت منابع روی کره زمین و رعایت محیط‌زیست و میزان گازهای گلخانه‌ای در جو، باعث می‌شود که همه رفتارها تصحیح شده و بهتر شود و خودمان به فکر محافظت از اطرافمان باشیم.
تاثیر این تحول بر روی سیاست پولی و بانکی در هر کشوری مشخص است، چون دیگر صرفاً هدف از پول فراتر رفته و ابعاد همه ارزش‌های زندگی قرار است که توامان دیده شود، و تک‌بعدی برنامه‌ریزی نشود و برای دهه‌ها و یا قرن‌ها همه چیز درست دیده شود، نه این‌که ما فعلاً مصرف کنیم و کوتاه مدت مسایل را حل کنیم، آیندگان بالاخره یک کاری می‌کنند. یک تعبیر دیگر از اقتصاد ارزش‌محور، ترکیب اخلاق و اقتصاد است، یعنی وارد کردن اخلاقیات فردی و اجتماعی در مفاهیم اقتصادی است که به گونه‌ای ضربه‌گیر اقتصاد تک‌بعدی پول‌محور خواهد بود و نوسانات غیرمنطقی آنرا خنثی می‌کند. و در یک سیستم چند بعدی که همه ارزش‌ها لحاظ می‌شود، می‌توان برقراری تعادل را دید و مدت زمان زیادی لازم است تا اقتصاد ارزش‌محور خود را کاملاً نشان دهد و بتوان در مورد آن مطالب نوشت.
با توجه به پایداری همیشگی مرزها و احترام به ملیت‌های کشورها که خود باعث رقابت بین کشورها در بدست آوردن موفقیت‌ها می‌شود، می‌توان دید که هر یک از کشورها به‌دنبال صادرات بیشتر به سایر کشورها و از جمله همسایگان‌شان هستند و این خود انگیزه‌ی نوآوری و بهبود در کیفیت و کمیت تولیدات است. واضح است که کشورها نیز در این مقوله و بحث عمومی خیراندیشی و ارتقای رفاه جهانی بایستی در یک اقتصاد ارزش‌محور بتوانند با تعاملات خوبی با سایر کشورها ارتباطات خوبی برقرار نمایند. همانگونه که در یک کشور پیشرفت و تعالی کار و تولید و زندگی مردم مد نظر است، ‌این دیدگاه در سطح جهانی نیز در یک اقتصاد ارزش محور مهم تلقی شده و در نتیجه این عالم بشریت است که سود آن را می‌برد و اختراعات و تکنولوژی سریعا در جهان انتشار خواهد یافت.
نقش هیچ سازمانی قرار نیست کمرنگ و یا صفر شود، بلکه همیشه توسعه مدنظر است. به عنوان مثال بانک‌های جهانی و یا سازمان‌های خیریه جهانی نقش نظارتی دقیق‌تری بر پیاده‌شدن اقتصاد ارزش‌محور خواهند داشت و درحذف نارسایی‌ها در جهان جدیت بیشتری بایستی به خرج دهند، چون دارای مسوولیت جدی‌تری هستند. ولی به نظر می‌رسد، البته یک پیش‌بینی است و باید در زمان خودش در عمل دید که سازمان‌های کنترل‌کننده و مبارزه با فساد در کشورهای گوناگون به‌ناچار کوچک وکوچک‌تر خواهند شد، چون طبق مباحثی که تابه‎حال مطرح شد، قرار است ارزش‌های انسانی بیشتر توسعه یابد و در نتیجه فساد و انگیزه‌های فساد در جهان کمتر و کمتر شود، بنابراین با حذف سازمان‌های کنترل‌کننده و مبارزه‌کننده با فساد و اینکه جای خود را به سازمان‌های ارزشی آموزش و توسعه ارزش‌های مثبت و پایدار خواهند داد، روندی منطقی طی خواهد شد.
کارنامه عملکرد هر کشوری در جهان، میزان تولید ناخالص ملی‌اش است، که رتبه اقتصادی‌اش را در جهان مشخص می‌سازد، و اگر بیشتر از نیاز داخلی باشد به خارج از کشور صادر خواهد کرد و پشتوانه ارزی هر کشور علاوه بر ذخایر معدنی و نفتی‌اش، شامل میزان تولیدات و تلاش آن کشور در افزایش تولید ناخالص ملی‌اش است، و این رقابت‌ها در سطح جهان با ارزش بوده و باعث پیشرفت بشریت می‌گردد. حفظ محیط‌زیست و هرچه کمتر استفاده‌کردن از معادن و ذخایر و خام‌فروشی نکردن در کشورها و بیشتر استفاده از نیروی کار و نوآوری و ارزش افزوده در تولیدات، رقابت سالم در اقتصادی سالم بوده و بتدریج این مفاهیم را در کشورهای جهان نهادینه می‌سازد.
اولین گردش پولی و بالاترین حجم آن در گردش پول نظامی در جهان است، که با توجه به استقرار تدریجی اقتصاد ارزش‌محور در کشورها و در نهایت در جهان، خواهیم دید که سایر فعالیت‌های اقتصادی در جهان رتبه‌های بالا را به خود اختصاص خواهند داد و به این تعادل در اقتصاد ارزش‌محور کمک خواهند کرد، و در ابتدا به ‌دنبال منابع بیشتری در جهان برای رفاه بشریت در کلیه زمینه‌ها خواهند بود. به علت وجود منابع گوناگون در جهان که البته در نهایت پایان یافتنی است، تلاشی در جهت استفاده نکردن از آنها صورت نگرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها منابع انرژی است. که اخیراً توانسته‌اند از روش‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر که سازگار با محیط‌زیست است را تولید نموده و جایگزین انرژی‌های فسیلی نمایند.
کرونا تجربه‌ای است که بشریت به ‌اجبار آن را تجربه می‌نماید و می‌بینیم که چقدر قدرت پایین پول و اینکه دقت، فرهنگ، سابقه مبارزه با مشکلات پزشکی و توانمندی‌های دیگر بشریت چگونه قدرت خودشان را در این آزمایش سخت به رخ می‌کشند و اقتصاد ارزش‌محور را برای مدتی در کره خاکی عیان می‌نمایند. به سادگی می‌توان در این مدت کوتاه به تعاریف و ارزش‌های جدید پی برد. سلامتی و جو سالمی که از آن بدون دغدغه استفاده می‌کردیم، الان هزینه‌بر شده است و اینکه تصور می‌کردیم پول همیشه مسایل را حل می‌نماید، می‌بینیم که بخش کمی از مسایل را پول می‌تواند حل نماید. و برعکس در صورت استفاده از دقت و فرهنگ بالا چگونه نیاز به هزینه‌های اضافی نبوده و جایگزین‌های بسیار ارزان‌تر از پول جای آن را می‌گیرد، و به‌راحتی توازن‌های فکری و پیش‌فرض‌های ما را در مورد اقتصاد پول محور بهم می‌ریزد.
از دست رفتن حجم زیادی از ارزش پولی بازار سهام در جهان و در کنار آن افت نکردن قیمت سهام خیلی از صنایع در جهان، نشان دهنده وجود چند نوع ارزش پولی است: پول باثبات و پول کم‌ثبات، که سریع رشد می‌کند و با اندک بحرانی به سرعت سقوط می‌کند و اینکه در آینده برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود. به‌راحتی می‌توان تفاوت نگرش ایجاد شده در جهان را دید و این تفاوت همان حرکت از سوی اقتصاد پول‌محور به سمت اقتصاد ارزش‌محور است. کرونا اگر چه یک اشتباه بشریت و یا یک فاجعه دردناک بود ولی علاوه بر بهای گران پرداخت‌ شده آموزش‌های لازم را می‌توانیم برای زندگی آینده‌مان بیاندوزیم. چنانچه اقتصاد از نوع کار با پول با ثبات باشد مانند، صنایع تولیدی محصولات غذايی، کشاورزی، پزشکی یا صنایع سنگین و زیربنایی مانند، صنایع فولاد، مس و آلومینیوم، و همچنین پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های پتروشیمی و از این قبیل، آسیب‌پذیری در اثر بروز بحران‌هایی شبیه کرونا بسیار کمتر خواهد بود. از طرف دیگر می‌توان بازارهایی که به سرعت آسیب‌پذیرهستند را مشاهده کرد، مانند کالاهایی که در رتبه اول نیازهای عامه قرار ندارد، از جمله پوشاک و یا لوازم تزئینی و از این دست محصولات و یا خدمات.

شرکت‌های خودروسازی سنگین و یا لوکوموتیو و واگن‌سازی‌ها یکی دیگر از صنایع سنگینی هستند که کاربردهای با الویت بالای خود را همیشه دارا هستند. ولی خانواده‌ها می‌توانند خرید خودرو شخصی خود را نسبت به تامین موادغذایی و یا نیازهای ضروری‌تر خود، دارای الویت بالائي ندانند. از طرف دیگر شاهد سرمایه‌گذاری در صنعت IT و یا مخابرات هستیم، که چقدر به‌نظر سرمایه‌گذاری مطمینی است و نباید این ادبیات که در زمان قبل از کرونا شاید نامانوس بود ولی در حال‌حاضر ادبیاتی توام با آینده‌نگری و استراتژی آسیب‌ناپذیر بودن تلقی خواهد شد را نادیده نیانگاریم. در اقتصاد ارزش‌محور و زمانی که تنها به سودهای بادآورده و سازمان‌های زود بازده نیاندیشیم به همین ادبیات خواهیم رسید. یعنی دیدن جوانب زیادی در کسب‌وکار و ماندگاری آن که ناشی از سودرسانی به اقشار مختلف جامعه بوده و زیربنایی بودن که خودبه‌خود آسیب‌پذیری آن کسب‌وکار را به حداقل خواهد رسانید. از سوی دیگر امکان صادرات برای چنین صنایعی بسیار فراهم‌تر بوده و علت آن رقابت حرفه‌ای کشورهای جهان روی چنین کسب‌وکارهایی است و مشتریانی که ارزش این محصولات را به‌خوبی درک می‌نمایند. اگر چه در این رقابت‌های جهانی هم گاهی اشتباهاتی پیش می‌آید و کسب‌وکارهایی که بازارهای پر رونق کاذب دارند مطرح می‌شوند، که آنگاه در چنین بحران‌هایی رنگ می‌بازند. واضح است که صنایع کشاورزی، پزشکی و زیستی نیز در رده کسب و کارهایی هستند که آسیب‌پذیری کمتری دارند و همان قدر که رقابت و رشد آنها بسیار دشوار است ولی از طرف دیگر پایداری و آسیب‌ناپذیری آنها بیشتر است و تفکیک این دسته از صنایع ماندگار در اقتصاد ارزش‌محور از صنایع ناپایدار شاید بسیار دشوار نباشد و راهگشای سرمایه‌گذاری‌های آینده در هر کشوری باشد.
بسیار جالب است که یک محاسبه ساده به ما نشان می‌دهد در این اقتصاد ارزش‌محور ما دچار کمبود منابع نخواهیم شد. همان هزینه‌هایی که صرفاً صرف مبارزه با فساد و کنترل مسایل و مشکلات از این دست می‌شوند، هم اکنون با توجه به اینکه مطمین هستیم فساد و انگیزه‌های فساد به‌زودی از بین خواهند رفت، می‌تواند برای هزینه بخشی از حداقل رفاه عمومی در جامعه و برداشتن اولین گام‌های این تحول هزینه شود تا به آرامی چرخ‌های آن به گردش درآید و بتواند گردش اقتصادی بیشتری را به خود اختصاص دهند.

ادامه دارد

عنوان: حذف پول (مورد مطالعه – آغاز انقلاب چهارم در جهان – تمدن معنویت)

پدیدآور: بزرگمهر پرخیده ۰۹۱۲۷۳۷۳۴۶۷  [email protected]

تاریخ انتشار: 13 فروردین 1401

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. این گزارش تاکنون نکات ارزنده ای را یادآور شده است ولی از بررسی نکته های اصلی بدور مانده است :
    1- اگر مردم مهم هستند ، کارها را به آنها واگذار کنید . پس دولت حداقلی می باید مورد نظر باشد نه پند و اندرز به مردم که چه بکنند.
    2 – حذف پول به معنی کنار گذاشتن همه ی تجربیات بشری تاکنون است . برای درک این امر لازم است تاریخ تحول پول از چند هزار سال پیش تاکنون را بدانیم . خواهید دید که پول یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری برای افزایش رفاه بوده است .
    به همین دو نکته بسنده میکنم و آرزوی توفیق برای نویسنده برای خدمت به مردم را دارم .

  2. با درود و سپاس از لطف و توجه جناب آقای فریدون رستمی باید عرض شود که:
    ۱-نام این مبحث بطور کلی: حذف( تمام انواع پول، اعم از فیزیکی، یا اعتباری و یا ارز مجازی) پول( از بخشی از اقتصاد جهان و نه تمام اقتصاد جهان) است. و آن بخش همان سه دهک پائین جامعه است که اکثر خدمات مورد نیاز خود را به عنوان رفاه عمومی رایگان دریافت دارند. البته تمام انواع پول فیزیکی باید از جهان حتی الامکان حذف شود.
    ۲-مرز تعادل بین دولت و مردم را نمی‌توان در این تحول دقیقاً تبیین نمود و برحسب استقبال افراد و سازمان‌های خیریه و همچنین دولت‌ها در کشورهای مختلف و میزان نیازی که در جامعه وجود دارد،‌ این مرز تعادلی در جوامع شکل می‌گیرد. و دولت‌ها علاوه بر مسئولیت‌های سنگینی که بر عهده دارند،‌ بعنوان یکی از قطب‌های وزین خیرخواهانه در تحول تمدن معنویت نقش بازی خواهند نمود.
    ۳-فقط هدف از بیان این تحول و جزئیات آن، ارایه جزئیات موضوع در وسع نگارنده است و اصلاً در اینجا توصیه خاصی نمی‌توان داشت و در عمل و حین این تحول است که همه چیز مشخص خواهد شد.
    ۴-بحث اصلی در مورد تاریخ تحول پول نیست و مزایای ارزشی آن و کمکی که به داد و ستد و نقشی که پول در پیشرفت بشریت داشته است،‌ و شکی در آن نیست، بلکه تنها بحث در مورد جایگاه پول در اقتصاد ارزش محور است که نباید تک بعدی به مسایل نگریست و پول نباید رتبه اول ارزش‌ها را به خود اختصای دهد.
    ۵-همانطوریکه در این مبحث اشاره شد، اختلالی در رابطه با هیچیک از فعالیت‌های مرتبط با پول، شامل نقدینگی افراد، فعالیت بانک‌ها،‌ سهام شرکت‌ها، ارز کشورها و ارزهای مجازی رخ نخواهد داد، و تنها قدرت تخریب و فساد مرتبط با پول و همچنین فشارهای غیرمنطقی پول از بین می‌رود، ‌و به رقابت سالم و سازنده در اقتصادی با توسعه پایدار تبدیل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07