لوگو امرداد
در نشست آگاهی‌رسانی عملکرد صندوق اعتباری هنر عنوان شد:

شنیدن صدای هنرمندان با یاری اهالی فرهنگ شدنی است

sandoghe honarمدیرعامل صندوق اعتباری هنر در راستای خدمت‌رسانی به هنرمندان ناشناس کشور، پیشنهاد داد تا معرفی آنان یک پویش شود و همه‌ی ایرانی‌ها به صندوق اعتباری هنر در این زمینه یاری برسانند.

سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر امروز در نشست آگاهی‌رسانی عملکرد صندوق اعتباری هنر در سال۹۷ با اشاره به رخدادهای سیاسی و اقتصادی و همچنین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور گفت: برپایه‌ی رخدادهای کنونی در کشور پیش‌بینی می‌شد کنش‌های حوزه فرهنگ با رکود روبه‌رو شود اما در سال 1397 در صندوق اعتباری هنر نه تنها رکود نداشته‌ایم بلکه بهترین سال صندوق در درازای فعالیت خود بوده است.

او ادامه داد: پس از یک دوره فراز و فرود در صندوق اعتباری هنر، آماده برچیدن میوه و برایند این صندوق هستیم، حضور ما در میان هنرمندان به‌ویژه در شهرستان‌ها بسیار در موفقیت ما تاثیر داشت، در شرایطی که اعتماد همچون دُرِ گران‌بها دست نایافتنی است، با این همه بهترین کار ما در سال۹۷ به دست آوردن اعتماد هنرمندان بود. در سال ۹۷ ما هرآنچه با عنوان قول یا وعده به هنرمندی داده‌ایم شاید با دیرکرد اما حتما عملیاتی شده است.

سیدزاده با بیان اینکه در سال جاری ۵۵۰۰ تَن به بیمه‌شدگان افزوده شدند گفت: دو هزار تَن از آن‌ها در اسفندماه به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند. تفاوت این آمار نسبت به ۱۹هزار تَن سال‌های پیش شگفت‌انگیز است و این نشان می‌دهد که باوجود کم شدن بودجه، ما پیشرفت داشته‌ایم.

از دید ما هنرمندی که شرایط بیمه شدن در تامین اجتماعی را داشته باشد در سال 139۸ این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم تا بیمه صندوق شود.

او با بیان اینکه هنرمندان دارای شرایط،  در سال ۹۸ این امکان را خواهند داشت تا بیمه صندوق شوند، گفت: بخش بزرگ توجه ما در سال کنونی به خارج از تهران بوده است، برهمین اساس به ۱۳ استان سفر دراز مدت کرده‌ایم و کوشش براین بود که رو در رو با هنرمندان در همه‌ی شهرستان‌ها ارتباط برقرار کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: نگاه به شهرستان‌ها یک رخداد استراتژیک و برنامه رو‌ به آینده است، در واقع اینکه هرکدام از هنرمندان بتوانند در عرصه هنر به یک اسم بزرگ تبدیل شوند نشانگر آن است که ما کار خود را درست انجام داده‌ایم، ایجاد باور در استان‌ها برای پرداخت وام به هنرمندان یک موضوع غیرممکن برای شهرستان‌ها بود اما ما این کار را انجام داده و در سال139۷ نزدیک به ۱۲میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته این رقم دو‌ برابر شده است.

سیدزاده یادآور شد: حجم تسهیلات ما به هنرمندان کم است اما همیشه کوشش شده که این روند هیچگاه متوقف نشود. در سال جاری کمک بلاعوض ما نزدیک به یک میلیارد تومان بوده است، البته درخواست ها بیشتر است اما با وجود منابع مالی کم کار ما سخت است. از سوی دیگر صندوق به پروژه‌های فرهنگی هنری نیز کمک‌ می‌کند و در بسیاری از فیلم‌ها و کارهای هنری نیز به عنوان تسهیلات کمک‌هایی را ارایه کرده است.

سیدزاده در توضیح طرح تکریم، گفت: این طرح از ابتدای دوره‌ای که آغاز شده است به هنرمندان بالای ۶۰ سال دارای درجه یک هنری، مبلغی را به گونه‌ی ماهیانه پیشکش کرده است اما چون مبلغ آن ناچیز بود کوشیدیم آن‌را چهار برابر کنیم، این کار با یک پالایش از فهرست هنرمندان صورت گرفت، به این گونه که با غربال هنرمندانی که شرایط احراز را داشتند پرداخت ٤ برابری انجام دادیم زیرا بسیاری از هنرمندان ما درگذشته‌اند یا در خارج  از کشور حضور دارند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به بیمه درمان تکمیلی اشاره کرد و گفت: بیمه درمان تکمیلی از تیرماه امسال آغاز شد و‌ با شرکت بیمه سرمد قرارداد بستیم که حرفه‌ای‌ترین خدمات را ارایه می‌دهد. به همین منظور هیچ هنرمندی از هموندان (:اعضا) صندوق اعتباری هنر در سال ۹۸ نگران هزینه‌های درمانی خود نباشد، البته این موضوع تنها هنرمندان مطرح را در بر نمی‌گیرد بلکه شامل همه اهالی فرهنگ، هنر ور سانه خواهد بود.

سیدزاده با اشاره به اقدامات صندوق اعتباری هنر در سال 139۸ گفت: تا به امروز ۶۵ هزار تَن هموند صندوق اعتباری هنر شدند، از این میان  ۴۲ هزار تَن بیمه شدند که ۲۲ هزار تَن آن‌ها بیمه درمان تکمیلی نیز دارند، همچنین تسهیلات همه هنرمندان تا جایی که امکان داشته پرداخت شده است، اما در سال 13۹۸ باید از توانمندی این ۶۵ هزار هموند بهره‌مند شویم تا بتوانیم در پیدا کردن هنرمندان دیگری که هموند صندوق نیستند بهتر عمل کنیم.

وی ادامه داد: همه‌ی ما می‌توانیم به عنوان یک سفیر هنری در شناساندن هنرمندان کوشش کنیم، برای نمونه در سال13۹۷ فاطمه معتمدآریا خیلی از هنرمندان را به ما معرفی کردند، پس این روند باید یک جریان اجتماعی شود تا با این کار همبستگی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر شکل بگیرد. با این اتفاق جریانی شکل می‌گیرد که برپایه‌ی آن صندوق اعتباری هنر دیگر هیچگاه متوقف نمی‌شود.

سیدزاده با بیان اینکه مهم‌ترین کار ما در صندوق برای سال 13٩٨ اجتماعی کردن صندوق اعتباری هنر است، افزود: پیدا کردن هنرمندان و وصل کردن آن‌ها به هم بسیار برای حو‌زه فرهنگ مهم است، این رویداد باید از سوی اهالی رسانه در جامعه فراگیر شود.

او در مورد بیمه خبرنگاران هم گفت: برپایه‌ی فهرستی که معاونت مطبوعاتی به ما معرفی کند می‌توانیم برای بیمه خبرنگاران اقدام کنیم، قرار ما براین است که در بخش بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی هر کسی که از سوی معاونت مطبوعاتی معرفی می‌شود به بیمه معرفی کنیم، البته به شرط آنکه خبرنگار مورد نظر در رسانه خود بیمه نباشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره‌ی پول‌شویی در سینما نیز گفت: در این زمینه از بنیاد سینمایی فارابی خواستار شدیم که وام‌های آن‌ها به صندوق بیاید تا منظم شود، از سوی دیگر درخواست وثیقه‌ی ملکی برای وام‌ها دریافت شود، این کار باعث می‌شود فیلم‌ساز با دقت کار خود را جلو ببرد و همچنین مبالغ دریافتی را به صورت تسهیلات بازگرداند.

سیدزاده درپایان در مورد حضور صندوق اعتباری هنر در بورس به عنوان برنامه‌های آینده‌ی صندوق گفت: ما به دنبال این هستیم که صندوقی در بورس تعریف شود، در این راستا ‌موافقت اصولی صورت گرفته و قرار است این صندوق براساس همکاری با بنیاد فارابی در بورس ایجاد شود، این صندوق در اوایل سال 1398 بنیادگذاری می‌شود که با این کار همه‌ی هزینه‌ها در حوزه سینما شفاف خواهد شد.

اوهمچنین از ایرانی‌ها خواست تا در معرفی هنرمندان ناشناس کشور به صندوق اعتباری هنر یاری رسانده و این موضوع را به یک پویش دگرگون کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05