لوگو امرداد

نمایش آنلاین جهانی کهن‌ترین سند تاریخی سینمای ایران

filmفیلم دوره‌ی مظفری رونمایی و برای نخستین‌بار به صورت جهانی و برای پژوهش‌گران و دوست‌داران تاریخ سینما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، آفرین امامی، مدیر مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان با اشاره به اینکه این فیلمِ دوره مظفری به مناسبت گرامی‌داشت «روز پژوهش» و به یاد زنده‌یاد استاد شهریار عدل رونمایی می‌شود، افزود: « دکتر شهریار عدل عضو موسسه‌ی ملی تحقیقات علمی فرانسه، بنیان‌گذار ثبت جهانی در ایران و از برجسته‌ترین پژوهش‌گران حوزه قاجار بوده که در سال 1361 بررسی سه قطعه فیلم کوتاه مظفرالدین‌شاه شامل 38 حلقه 16 و 35 میلی‌متری را که در یکی از مخازن کاخ گلستان پیدا شده بود، آغاز کرد».
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در دنباله گفت: «این فیلم‌ها با کوشش و پیگیری‌های مرحوم عدل در 22 بهمن 1381 به سفارت ایران در پاریس تحویل داده می‌شود و در مرکز ملی سینمای فرانسه مورد بازیافت و مرمت قرار گرفت. حاصل این تلاش و تفاهم فرهنگی، فیلم دیجیتالی 56 دقیقه‌ای است که در 13 اردیبهشت 1382 از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص و به کاخ گلستان بازگردانده شد».
مدیر مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان افزود: «بخش‌هایی از این فیلم از نخستین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط میرزا ابراهیم عکاس‌باشی و مشارکت شرکت فیلمبرداری گومون فرانسه گرفته و ضبط شده و بخش‌هایی دیگری از آن نیز در ایران و کاخ گلستان که شامل مراسم رژه، مراسم بندبازی، عبور کالسکه مظفری در میدان مشق، جشن گل، صحن حضرت معصومه (س) و نمونه‌های دیگر بوده، فیلمبرداری شده است».
وی ادامه داد: «در این فیلم برپایی جشن گل در اوستاند بلژیک که در 18 اوت 1900 برگزار شده به نمایش در آمده است و به طور قراردادی به عنوان مبدا تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود، زیرا نخستین اشاره صریح به فیلمبرداری توسط یک ایرانی، میرزا ابراهیم عکاسباشی، دارد».
امامی گفت: «این فیلم ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه  1399 خورشیدی، بر روی تارنمای مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان به نشانی: http://www.golestanpalace.ir/ بارگذاری و بر روی اینستاگرام این مجموعه به نشانی  https://instagram.com/golestanpalace معرفی و نمایش داده می‌شود.»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09