لوگو امرداد
11 اسفندماه، تالار حافظ

برگزاری پانزدهمین گردهمایی ادیان توحیدی شیراز

شامگاه شنبه 11 اسفندماه 1397 خورشیدی، هموطنان زرتشتی، کلیمی و ارمنی ساکن شیراز به دعوت اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز برای پانزدهمین سال پیاپی گردهم آمدند تا در همایشی فرهنگی و هنری، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن بگیرند.

پس از پخش سرود ملی ایران و خوش‌آمدگویی مجری برنامه، صابر سهرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در سخنانی گفت: «ایران به عنوان بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مجموعه‌ی تمدن و فرهنگ، با بالیدنش، فرهنگ بشری بالیدن گرفت، این مجموعه از دو خصلت بارز و منحصر به فرد برخوردار است، یکی همنشینی مسالمت‌آمیز تمدن‌ها که همان انسجام فرهنگی است و همین تفاوت‌هاست که کشور ایران را به گلستانی پر رنگ و نقش تبدیل کرده و خصلت دیگرش خدامحوری است». وی با تاکید بر این دو ویژگی بارز تمدن ایرانی به باشندگان قول داد 1000 جلد کتاب را به کتابخانه‌های هموطنان زرتشتی، کلیمی و ارمنی شیراز پیشکش کند.

اجرای دکلمه‌ی «راز چهل سالگی» توسط گلچین مهر و یوسف‌زاده دو هموطن کلیمی، دکلمه‌ی «وطنم» از سوی رومینا شاهین از هموطنان ارمنی ادامه بخش برنامه‌ها بود، تا نوبت به اجرای گروه کر جوانان زرتشتی شیراز با سرپرستی فرشاد عباسیان رسید، اجرایی که با مقدمه‌ی مهتاب گشتاسبی آغاز شد، گشتاسبی گفت : «مام وطن گاه آزرده شده، اما هیچ گاه خم به ابرو نیاورده است، چرا که در دامان پرمهرش زنان و مردان بسیاری بالیده‌اند تا به هنگام سختی یاورش باشند و روزهای خوش را به ارمغان آورند.» گروه کر زرتشتیان با اجرای سرود (خوشه چین) کارش را آغاز کرد و با سرود (ایرانِ جوان) به کار خود پایان داد، اجرایی که تحسین باشندگان را به همراه داشت. پس از آن سیامک مره صدق نماینده‌ی ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی به جایگاه آمد. وی در آغاز سخنانش درود اسفندیار اختیاری و ژرژیک آبرامیان نمایندگان هموطنان زرتشتی و ارمنی را به باشندگان رساند و بررسی بودجه‌ی سال 98 در مجلس شورای اسلامی و مشغله کاری را دلیل عدم باشندگی آنان اعلام کرد. مره صدق در بخشی از سخنانش از کیخسرو کیانی یکی از فرنشینان سابق انجمن زرتشتیان شیراز و دبیر زیست‌شناسیِ خود به عنوان دبیری نمونه و فراموش ناشدنی یاد کرد. مره صدق با اشاره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، باشندگی پرشور هموطنان در راهپیمایی پیروزی انقلاب را نشانه‌ی همبستگی همه‌ی هموطنان دانست و این که برخلاف گفته‌ی بیگانگان، ایرانیان علی‌رغم برخی مشکلات همگام و همسو جهت پیشرفت و اعتلای نام وطنشان تلاش می‌کنند.       

در ادامه، ابراهیم استوارمیمندی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری فارس در سخنانی گفت: (مردم ایران هیچ‌گاه در طول تاریخ، نژادپرستی را تاب نیاورده‌اند و نگاه آنها همواره زیبایی و حقیقت را تحسین کرده است.» وی با اشاره به این که استان فارس به عنوان جزئی از ایران زمین، میزبان ادیان گوناگونی است، خاطرنشان کرد: «ایران همواره شاهد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار هم بوده است، به نحوی که پیروان ادیان مختلف در تمام حوادث تلخ و شیرین در کنار هم و همسو بوده‌‌اند. از جمله در دوران دفاع مقدس که اقلیت‌های دینی خود را در کنار سایر هموطنان احساس کرده و به دفاع از شرافت وطنشان پرداختند و در این راه شهدای بزرگی را تقدیم کردند که امروز موجب افتخار و همبستگی ایرانیان است». استوار میمندی با مصرعی از فردوسی (چو ایران نباشد، تن من مباد) به سخنانش پایان داد.

سپاسداری از برگزیدگان علمی، فرهنگی و اجتماعی ادیان توحیدی بخش بعدی برنامه‌ها بود، که از شهناز نمیرانیان، مهوش اختری، مهین نوشیروانی، سیما غریب‌شاهی و فرزاد ایرجی به عنوان برگزیدگان زرتشتی با پیشکش یادبودی سپاسداری شد.

اجرای چکامه‌ی «ایران را دوست دارم» از مهدی اخوان ثالث از سوی هموند سازمان دانشجویان یهود شیراز و دکلمه‌ای به کوشش سازمان بانوان یهود شیراز و اجرای همنوازی گروه موسیقی کلیمیان شیراز دیگر برنامه‌هایی بود که در این همایش به اجرا درآمد.

همزمان با برگزاری این همایش، کارگاه نقاشی و قصه‌گویی ویژه‌ی نونهالان در طبقه فوقانی تالار حافظ برگزار و به نونهالان باشنده در کارگاه هدایایی پیشکش شد.

باشندگی دانشجویان زرتشتی شیراز در این گردهمایی قابل توجه بود. همچون دوره‌های پیشین، هماهنگی این گردهمایی را مجتبی میردهقان مسوول کمیته‌ی اقلیت های دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر دوش داشت.

1

 از چپ سیامک مره صدق، استوارمیمندی، صابر سهرابی و حاج امیدی

2

 3

  صابر سهرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس

4

5

  رومینا شاهین از هموطنان ارامنه و دکلمه‌ی وطنم

6

 مهتاب گشتاسبی و خواندن مقدمه‌ی سرود

7

 اجرای سرود ایران جوان توسط گروه کر زرتشتیان به سرپرستی فرشاد عباسیان

8

9

 هوطنان زرتشتی، کلیمی و ارمنی باشنده در تالار حافظ شیراز

10

11

13

  کارگاه نقاشی و قصه گویی انقلاب ویژه نونهالان ادیان توحیدی

14

 سیامک مره صدق نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی

15

  سخنرانی استوارمیمندی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری فارس

16

 تقدیر از شهناز نمیرانیان، مهوش اختری، سیما غریب شاهی، مهین نوشیروانی و فرزاد ایرجی به عنوان فعالان زرتشتی

18

19

 گروه همنوازی هموطنان کلیمی شیراز

20

21

فرتور از شهرام پوردهی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. حضور آبرومندانه همکيشان شيرازی در اين همايش را ارج نهاده و از امرداد بابت گزارش کامل و جامع و زيبايتان قدردانی می کنم.

  2. درود بر زرتشتیان شیراز که نماینده ای شایسته بوده اند و نام زرتشتیان را نیز در میان ادیان زنده نگاه داشته اند. دست مریزاد. سپاس بابت گزارش و عکس هایتان.

  3. با سپاس از ریاست و زرتشتیان محترم شیراز که نام زرتشت و زرتشتیان را در میان ادیان توحیدی زنده نگهمیدارند.و سپاس از آقای شهرام پوردهی بابت گزارش و فرتورها و تار نمای امرداد.

  4. ممنونم که در گزارشتان به برنامه ها و عکس های ساير اديان هم با دقت و بطور کامل توجه کرده ايد. اجرای گروه سرودتون عالی بود و احساس غرور کردم که ايرانی هستم، حال کليمی باشم يا ارمنی يا مثل شما زرتشتی. بازهم ممنون ما را هم به تصوير کشيديد.

  5. درود بر شيرازی های باهمت که در تمامی زمينه ها فعال و با برنامه عمل می کنند. دمتون گرم.

  6. درود بر همکيشان شيرازی. تندرست و پيروز و شاد باشيد و همتتان روزافزون.

  7. شيرازی ها قدر خودتون و جمعتون رو بدونين. هميشه با ديدن گزارش های شيراز لذت ميبرم و حسرت بودن در ميانتون رو ميخورم. اينبار در جمع غير خودمون هم آبروداری کردين. دست مريزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05