لوگو امرداد

کارزار مخالفت با طرح استفاده از اشیا باستانی گنج‌ها راه‌اندازی شد

karzarپیشنهاد طرح «استفاده بهینه‌ از اشیاء باستانی و گنج‌ها» از سوی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، واکنش کنشگران و دوست‌داران میراث فرهنگی را در پی داشت. در همین راستا کارزاری با عنوان «مخالفت با طرح استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها» برای جلوگیری از عملی شدن آن راه‌اندازی شد.

متن کارزار «مخالفت با طرح استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها» در دنباله آمده است:

«جناب آقای محمدباقر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای عزت‌الله ضرغامی

وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

با سلام

احتراما به استحضار می‌رسانیم، طرحی که موسوم به «استفاده بهینه‌ از اشیاء باستانی و گنج‌ها» است و به تازگی در مجلس ارائه‌ شده از دیدگاه کارشناسان، متخصصان و بسیاری از مردم، تیشه به ریشه‌ی تاریخ و فرهنگ ملت ایران زدن است. این طرح قاچاق اشیاء تاریخی و باستانی که متعلق به همه مردم است را قانونی و رسمی می‌کند و جز سوداگران اشیا تاریخی و فلزیاب‌دارها از آن سود نخواهند برد.

این طرح از دیدگاه باستان‌شناسان منجر به نابودی‌اشیاء باستانی و گران‌بهاء می‌شود. از دید بسیاری، نمایندگانی که با دفاع از حقوق عامه به مجلس آمده‌اند بعید است با آگاهی پیدا کردن از ابعاد مخرب و بدون اصلاح این طرح همچنان خواستار ادامه پیدا کردن آن باشند.

در طی سالیان گذشته قوانین و ضوابط بسیاری برای کوتاه کردن دست قاچاقچیان تهیه و تصویب شده است که بتواند در برابر هرگونه سوءاستفاده از پشتوانه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مردم ایران پاسداری کند. این طرح باعث بی‌اثر شدن تمام آن قوانین خواهد شد.

خواهشمندیم اقدامات لازم برای رد قطعی این طرح را انجام دهید».

این کارزار که 21 اردیبهشت‌ماه 1401 راه‌اندازی شده است و تا پایان 21 خرداد 1401 ادامه دارد.

هشتگ رسمی: #نه_به_طرح_استفاده_بهینه_از_اشیاء_باستانی

برای پیوستن به این کارزار و امضای آن به این نشانی بروید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30