لوگو امرداد
در شب دبیرستان کیخسروی نخستین مدرسه نوین یزد مطرح شد؛

زرتشتیان پیشگامان راه‌اندازی مدارس نوین در یزد

زرتشتیان پیشگامان راه اندازی مدارس نوین یزدمدیر کل آموزش و پرورش یزد با اشاره به روابط محکم و زندگی مسالمت آمیز زرتشتیان و مسلمانان در یزد، زرتشتیان را اولین پیشگامان راه‌اندازی مدارس نوین در یزد خواند که این مدارس را بدون در نظر گرفتن گرایشات مذهبی و سیاسی و تنها برای ارتقای دانش و فرهنگ عمومی جامعه بنا می‌نهادند.

ایسنا/یزد، «عباسعلی دانافر» شب گذشته در مراسم شب دبیرستان کیخسروی که اولین مدرسه نوین در یزد به شمار می‌آید، با اشاره به نقش زرتشتیان در ارتباط با تاسیس مدارس نوین و نقش آن‌ها در توسعه علم در یزد، اظهار کرد: نحوه تحصیل در دوران قبل و بعد از اسلام به روش مکتبخانه‌ای بوده اما از اوایل دوران قاجار و پس از تاسیس دارالفنون، مدارس ایران، اروپایی و نوین شدند که در این زمینه زرتشتیان اولین پیشگامان راه‌اندازی این مدارس در کشورمان به شمار می‌روند.

وی با بیان این که مدرسه کیخسروی به استناد تاریخ قریب ۱۴۰ سال قدمت دارد، گفت: البته سال تاسیس این مدرسه به روایت کتیبه نصب شده‌ در ورودی مدرسه نیز به سال ۱۲۶۸ هجری شمسی نسبت داده شده است.

این مسوول با بیان این که زرتشتیان یزدی با آغاز نهضت مدرسه‌سازی در یزد طی ۷۰ سال گذشته ساخت ۴۲ مدرسه را به ثبت رساندند، تصریح کرد: زرتشتیان به ویژه زرتشتیان مقیم هند بدون در نظر گفتن دین به مدرسه‌سازی در یزد پرداختند و حتی هزینه‌های جاری مانند هزینه معلمان، تعمیرات و تجهیزات مدارس را نیز برعهده گرفتند.

وی با اشاره به توجه زرتشتیان به ارتقای دانش عمومی جامعه، تصریح کرد: هیچ کدام از مدارس زرتشتیان به تنها پیروان این دین متعلق نیست بلکه آن‌ها بدون در نظر گرفتن گرایشات مذهبی و اهداف سیاسی و اجتماعی، مدارس را برای ارتقای دانش و فرهنگ عمومی جامعه در یزد بنا نهادند و اقدامات قابل توجه دیگری نیز در زمینه سلامت به جامعه ارائه کردند که همگی ریشه در آموزه‌های دینی آنها داشته است.

دانافر با اشاره به رابطه محکم و زندگی مسالمت آمیز زرتشتیان و مسلمانان در یزد، گفت: البته اکنون نیز در زمینه خیرین مدرسه‌ساز، گروهی از زرتشتیان این مسئله را دنبال می‌کنند.

سپنتا نیکنام در شب دبیرستان کیخسروی نخستین مدرسه نوین در یزد

تفرقه‌افکنی دشمن در زندگی مسالمت‌آمیز ادیان یزد

به گزارش ایسنا، «سپنتا نیکنام» عضو شورای سلامی شهر یزد و رییس انجمن زرتشیان استان نیز در این مراسم، با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در این استان، اظهار کرد: روند رفتار با زرتشتیان یزد در طی دوران گذشته تغییرات زیادی پیدا کرده و با افزایش دانش و فرهنگ جامعه به این سمت و سو حرکت کردیم که مردم مسلمان یزد توانستند با رای دادن به یک زرتشتی یزدی، او را به عنوان نماینده و خدمتگذار خود بپذیرند.

وی زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و زرتشتیان یزد را عامل ثبت شدن یزد در فهرست آثار جهانی عنوان کرد و گفت: برگزاری برنامه‌هایی مانند مراسم گرامیداشت مدرسه کیخسروی در یزد نیز نشان دهنده همین همبستگی و نمود این زندگی مسالمت‌آمیز است که البته باید حواسمان باشد تا اجازه ندهیم دشمنان در این زمینه تفرقه‌افکنی کنند.

این مسوول برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای زرتشتیان یزد توسط سپاه الغدیر یزد را یکی از دیگر رفتارهای دوستانه این دو مسلک متفاوت در یزد خواند و افزود: در بالای سر شهید زرتشتی استان یزد، قابی از یک شخصیت اصولگرا، اصلاح طلب و یک زرتشتی شکل گرفته بود که نشان می‌داد یزدی‌ها فارغ از گرایش‌های سیاسی و مذهبی روابط دوستانه‌ای با هم دارند.

 وی البته از وجود برخی کج سلیقگی‌های مدیران یزدی گلایه کرد و گفت: بعضاً برخی مشکلات جزئی مانند تغییر نام پارک مارکار و میدان جمشید امانت در خلدبرین باعث نارضایتی‌ها شد که با وجود مسئولان دارای فرهنگ زندگی مسالمت‌آمیز، انتظار پیگیری رفع این مشکلات را داریم.

نیکنام در ادامه به برگزاری جشنواره گردشگری معلولان در یزد نیز اشاره و تصریح کرد: در این جشنواره که بخشی از آن به بازدید از دخمه زرتشتیان تعلق داشت، دو تیم شامل جوانان زرتشتی و هیات‌های مذهبی یزد بدون در نظر داشتن گرایش‌های مذهبی معلولان را برای بازدید از این بنای تاریخی همراهی کردند که این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت بود.

وی در ادامه به نقش معلمان زرتشتی در پرورش دانش‌اموزان یزدی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته معلمان زرتشتی، دانش‌آموزان زیادی را فارغ از در نظر گرفتن مذهب، پرورش دادند این در حالی است که امروزه تعداد این معلمان در سیستم آموزش و پرورش کاهش یافته و عواملی مانند ترس و زدگی از رفتارهای برخی مسئولان گذشته، منجر به ریزش آن‌ها از سیستم آموزش یزد شده است.

رییس کمیسون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد به نبود هیچ نیروی زرتشتی در اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد با وجود این که ۴۲ درصد از موقوفات یزد متعلق به زرتشتیان است، گلایه کرد.

وی نماد «فروهر» موجود بر سر در آتشکده را یکی از نمادهای شاخص یزد مطرح کرد و گفت: در حالی این نماد متعلق به یزد حتی در ایجاد سازه‌های شهرداری حذف می‌شود که تنها دربردارنده اسطوره و اصل و مفاهیمی مشترک با همه مردم ایران است و نپذیرفتن این نماد مانند سایر نمادهای شهر یزد منطقی نیست.

نیکنام از وجود کتیبه‌ای مربوط به یک مدرسه زرتشتی با عنوان کیخسروی در یزد با قدمتی متعلق به یک سال پس از تاسیس دارالفنون اشاره کرد و در این باره گفت: سنگ کتیبه این مدرسه تاریخی اکنون در اختیار داریم.

زندگی کردن روابط مسالمت‌آمیز ادیان در مدرسه

«جمال الدین عزیزی بندرابادی» شهردار یزد نیز با یادآوری خاطراتی از تحصیل خود در این مدرسه، اظهار کرد: با تحصیل در این مدرسه که به همت خیر زرتشتی یزد ساخته شده است، حضور مسالمات‌آمیز ادیان را زندگی کردیم.

وی از سطح بالای فرهنگی مدارس دولتی در گذشته یاد کرد و گفت: بعضاً شاهد این مسئله هستیم که امروزه مدارس دولتی گزینشی‌تر شده‌اند، در حالی که در گذشته بهترین مدارس یزد مدارسی مانند کیخسروی، ایرانشهر و رسولیان بودند.

در این آیین که با حضور جمعی از مسوولان و دانش‌آموزان قدیمی و کنونی این مدرسه برگزار شد، همچنین مهدی برهان‌پور استاد دانشگاه و مدرس کسب و کار و یکی از دانش‌آموزان تحصیل کرده مدرسه کیخسروی و همچنین میترا رییسی معمار و یکی از کارمندان شهرداری نیز در رابطه با اصل بنای این مدرسه سخنانی را ایراد کردند.

 دبیرستان کیخسروی با 130 سال دیرینگی، یکشنبه 17 آذرماه 1398 خورشیدی میزبان یازدهمین برنامه از سلسله نشست‌های شب‌های فرهنگی یزد بود. این برنامه به کوشش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، خانه صلح و اندیشه و گروهی از ارگان‌های دیگر برگزار شد.

سپنتا نیکنام، هموند زرتشتی شورای شهر یزد و مهندس میترا رییسی از سخنرانان‌های زرتشتی این نشست بودند. جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد، حسن دهقان شیری، مدیر دبیرستان کیخسروی، دکتر عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد و دکتر مهدی برهان‌پور، هموند هیات علمی دانشگاه دیگر سخنران‌های برنامه بودند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10