لوگو امرداد

گزیده‌ای از سخنان ضرغامی در زیارتگاه پیرسبز چک‌چک

3 2 1 1 وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و معماری زیارتگاه پیر سبز «چَک‌چَک»، این جایگاه سپند را بزرگ‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در سراسر جهان و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد و ایران دانست.
نخستین برنامه عزت‌الله ضرغامی هنگام ورود به استان یزد پیش از نیمروز پنجشنبه 15 تیرماه 1402، بازدید از روستای تاریخی گردشگری خرانق و دیدن زیارتگاه پیر سبز چک‌چک بود. آرشام بلیوانی، فرنشین انجمن زرتشتیان شریف‌آباد و گروهی از زرتشتیان شریف‌آباد میزبان وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری بودند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، عزت‌الله ضرغامی در این دیدار با اشاره به اینکه زیارتگاه «چَک‌چَک» زیارتگاه ویژه‌ی زرتشتیان مکان تاریخی دارای معماری بسیار خاص و زیبایی است، بیان داشت: این محل در شریف‌آباد اردکان قرار گرفته و به نوعی می‌توان آن را بزرگ‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در سراسر جهان دانست.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه زرتشتیان از سراسر جهان در این مکان حاضر می‌شوند و به عبادت می‌پردازند، گفت: این آیین به‌گونه‌‌ای مانند اعتکافی است که مسلمانان دارند و زرتشتیان هم سه روز در این جای حاضر شده و به زیارت و عبادت می‌پردازند.
وی به بهداشت، پاکیزگی و توجه خاصی که در نگهداری و معماریِ این جایگاه انجام شده اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم  تمام کسانی که به یزد مسافرت می‌کنند، حتما از این محل هم بازدید داشته باشند.
ضرغامی زیارتگاه چک‌چک را یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد و کشور دانست که میزبان گردشگران زیاد داخلی و خارجی است، گفت: اینکه در دل کویر و گرمای هوا این قطرات آب بسیار خوب و همیشگی در این جا وجود دارد جالب توجه است و به همین دلیل هم نام این محل «چک‌چک» گذاشته شده است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به فلسفه وجودی این محل اشاره کرد و افزود: براساس آنچه که در ارتباط با این محل گفته می‌شود، دختر یزدگرد سوم پس از این‌که از دست راهزنان یا هر شخص دیگری به این جا فرار می‌کند و به‌نوعی پس از آن دیده نمی‌شود.
عزت‌الله ضرغامی در عین‌حال افزود: نکته بسیار مهمی که در ارتباط با آیین‌های زرتشتیان وجود دارد، نوع پوشش و حجاب آنهاست که از گذشتگان دور تاکنون وجود داشته و زرتشتیان به پوشش اهمیت بسیار زیادی قایل هستند همانگونه که در اسلام هم به این موضوع سفارش بسیار خاص و ویژه‌ای صورت شده است.
در بازدید از زیارتگاه «چک چک» ارزشمندترین نیایشگاه زرتشتیان، نماینده مردم اردکان در مجلس، فرماندار اردکان، معاون عمرانی استاندار یزد، مدیرکل میراث فرهنگی استان و گروهی از مسوولان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را همراهی کردند.

گزارش تصویری را از تارنما امرداد ببینید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08