لوگو امرداد

بازدید مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از موزه اسناد و نسخ خطی مهربان پولاد

asianews 12029مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در راستای هم‌افزایی بیشتر با مجموعه‌داران اسناد و به ویژه مستندسازی آثار اقلیت‌های مذهبی استان با رویکرد زرتشتیان در آرشیو ملی یزد، از موزه اسناد و نسخ خطی مهربان پولادی بازدید کرد.

در این دیدار سعید زارع مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با بیان اینکه در دوره‌ی جدید افزایش سطح تعاملات سازمان متبوع خود با جامعه‌ی هدف از جمله مجموعه‌داران اسناد شکل گرفته است ادامه داد: در راستای مستندسازی آثار اقلیت‌های مذهبی یزد با رویکرد زرتشتیان استان این تعامل و هم‌افزایی شکل گرفته است.
گفتنی است موزه‌ی اسناد و نسخ خطی مهربان پولادی به کوشش موبد مهربان پولادی رییس انجمن موبدان کشور، با گردآوری بیش از ۱۲هزار نسخه از اسناد و مدارک مانند نسخه‌های خطی و کتاب‌های گوناگون خطی و کتاب‌های اوستای قدیمی، مبایعه‌نامه‌ها و مصالحه‌نامه‌های خطی و دیگر نامه‌های قدیمی راه‌اندازی شده است. موبد مهربان پولادی، دانش‌آموخته‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستان، این گنجینه‌ی اسناد و نسخ خطی را در خانه‌ی تاریخی نیاکان خود به نمایش گذاشته است که در این موزه اسناد و نسخ باارزش خطی شامل اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا گردآوری‌شده و به نمایش درآمده است. این موزه در یکی از محله‌های زرتشتی‌نشین یزد واقع در بلوار بسیج و در نزدیکی آب‌انبار رستم گیو در خانه تاریخی یکی از موبدان آیین زرتشتی و از افراد تاثیرگذار دوره قاجار، از سوی نواده‌ی این فرد راه‌اندازی شده که بازسازی و مرمت ساختمان این موزه از سال 1393 آغاز و به سبک سنتی و قدیمی تکمیل‌شده است.
به گزارش آسیانیوز / یزد

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09