لوگو امرداد
بازتاب در تارنمای تخصصی کل‌نگار

گفت‌وگو با مهندس بزرگمهر پرخیده درباره تمدن معنویت

WhatsApp Image 2022 06 09 at 9.32.31 PMپایگاه خبری کل‌نگار، تارنمای گروه پژوهشی مهندسی صنايع، با مهندس بزرگمهر پرخیده، نویسنده کتاب حذف پول، درباره تمدن معنویت و تحولات جهانی به گفت‌وگو پرداخته است.

بزرگمهر پرخیده، دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، به‌تازگی کتابی به نام حذف پول را به چاپ رسانده که نگاهی تازه به تحولات جهانی با رویکرد انقلاب چهارم جهانی است. پایگاه خبری کل نگار در گفت‌وگو با ایشان مباحثی درباره‌ی توسعه‌ی پایدار، بهره‌وری و خلق ارزش‌ها را برپایه‌ی تمدن معنویت به بحث و بررسی گذاشته است. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

لطفا درباره تخصص ویژه و تحصیلات آکادمیک خودتان توضیحی ارایه بفرمایید:

دیپلم ریاضی نظام قدیم را قبل از اینکه دوره راهنمائی و دبیرستانی وارد نظام جدید آموزش و درورش شود، و فقط دو دوره دبستان ۶ کلاسه و دبیرستان ۶ کلاسه بود، از دبیرستان ماندگار فیروز بهرام در سال ۱۳۵۳ اخذ کرده، و در کنکور دانشگاه صنعتی شریف که در آن سال‌ها بصورت مجزا از کنکور سراسری برگزار می‌شد، شرکت کرده و در رشته مهندسی صنایع ورودی ۱۳۵۳ پذیرفته شده و در تیر ماه ۱۳۵۸ فارغ‌التحصیل شدم. دو مدرک MBA گرایش کارآفرینی و DBA گرایش کارآفرینی را از پردیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ دریافت داشته‌ام، که پایان نامه DBA آینده‌پژوهی در انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. و فعالیت‌ها و تجربیات از سال ۱۳۶۱ تا بحال عمدتاً در زمینه مدیریت پروژه، امور قرار دادها و همچنین طراحی و تحلیل سیستم‌های مکانیزه بوده است.

با توجه به انقلاب تحول دیجیتال دنیا از نظر شما دچار چه تغییراتی شده است:

همان‌طوری‌که در کتاب حذف پول و مقالات ارایه شده در سایت وزین امرداد مطالبی در این زمینه ارایه شده است، انقلاب چهارم جهانی زودتر از هم اکنون امکان‌پذیر نبوده و بعد از انقلاب اول و دوم، جهان بایستی به هوشمندی لازم به وسیله انقلاب سوم جهانی که همان تحول دیجیتال بوده است، می‌رسیده است. و از طرف دیگر تاخیر در رخداد تمدن معنویت که در کشورهای ژاپن، آلمان و دیگر کشورها نیز آغاز گردیده است، رفاه و توسعه جامعه بشریت را به تاخیر خواهد انداخت، همانگونه که انقلاب اول تا سوم جهانی با فاصله زمانی مناسب و همچنین در زمان‌های خاص خودشان رخ دادند. بن‌بست‌های متعدد و عدم تعادل‌های زیاد در جهان هم مشهود است و بشریت را ناخواسته بسمت تحول جدید سوق خواهد داد، که در هر یک از کشورهای جهان بتدریج و بر حسب نیاز به وقوع خواهد پیوست.

در حوزه مورد توجه خود یعنی تمدن معنویت بر چه موضوعاتی در این زمینه تاکید دارید:

همانطوریکه در نوشتارهای ارایه شده تا کنون تبیین گردیده است، تعریف دقیقی بر این موضوع نمی‌توان داشت و تنها اصولی که همه بر آن متفق‌القول هستند را در این‌جا یک‌بار دیگر مشاهده می‌نمایید:

الف-مفروضات غیر قابل انکار در آغاز راه از روندی که انتظار می‌رود به سختی طراحی‌ها صورت گیرد و به جلو برده شود:

۱-بن‌بست‌های انکارناپذیری که در زندگی بشریت بوجود آمده و با روش‌های نامناسب پیش‌رو، رو به تزاید است.

۲-مادیات و معنویات یک تعریف واقعی از معیارهای اطراف ما را تشکیل می‌دهند، که عدم توازن در آن کاملاً مشهود است.

۳-برخلاف تاریخ طولانی گذشته که جایگاه مادیات در رتبه واقعی خودش قرار نداشته و بیش از حد ارزش داشته است، خوبست این اصلاح جایگاه رخ دهد.

۴-حتماً باید راه‌حلی برای توسعه پایدار در زندگی بشریت برای طولانی مدت آینده وجود داشته باشد، که شاید یکی از راه‌کارهای دستیابی به تمدن معنویت باشد.

۵-شاید بتوان پروژه‌هائی تعریف کرد که گشایشی در راه‌کارهای ابتدائی در دستیابی به تمدن معنویت باشد و بتواند برای جامعه بشریت بصورت الگو قرار گیرد.

۶-کاهش قابل توجهی در حجم پول فیزیکی در جهان خوبست که رخ دهد، که یکی از راه‌کارها نزدیک شدن به تمدن معنویت می‌تواند باشد.

۷-قرار نیست تمدن بیش از ۱۰،۰۰۰ ساله بشریت بدون یافتن راه حل مناسب به مشکل برخورد کند و بشریت به تمدن و رفاه طولانی مدت آینده نرسد.

ب-مفروضات و خصوصیاتی بعد از رسیدن به تمدن معنویت و آن دوران که انکار ناپذیر است، و همگی بر روی آنها اتفاق نظر دارند:

۱-حجم پول فیزیکی به میزان قابل توجهی در جهان کاهش خواهد یافت، و از تجارت جهانی حذف خواهد شد، در حالیکه در حساب‌های اعتباری ارزش پول‌ها حذف نمی‌شود و تبادلات مالی به کار خود ادامه می‌دهند.

۲-نا به هنجاریهایی که برخی از آنها با پول مرتبط است، کاهش یافته و یا حداقل تحت کنترل در خواهد آمد.

۳-شواهد توسعه پایدار در اقتصاد هر کشوری قابل ملاحظه و گسترش خواهد شد، به گونه‌ای که در گزارشات اقتصادی کشورها قابل ارایه خواهد شد.

۴- مشکلات فقر و مواردی از این دست در جهان به میزان قابل توجهی کاسته شده و یا در حال کاهش می‌شود.

۵-اقتصاد ارزش محور به خوبی در هر کشوری و جهان قابل مشاهده خواهد شد، ‌و جایگزین اقتصاد پول محور خواهد گردید.

در حالیکه ‌موارد فوق محرز بوده، موارد بسیار زیادی از تمدن معنویت شاید وجود داشته باشد که امکان پیش‌بینی و تعریف آنها در حال حاضر وجود ندارد،‌ ولی تعدادی از این پروژه‌ها قابل تعریف می‌باشد، از جمله:

۱-مطالعه، بررسی و ارایه جزییاتی از طرح‌های توسعه پایدار و مصادیق آن در پروژه‌های مقدماتی و قابل اجرا.

۲- مطالعه، بررسی و ارایه جزییاتی از طرح‌های بهره‌وری و مصادیق آن در پروژه‌های مقدماتی و قابل اجرا.

۳-بررسی پروژه‌های فرهنگی و تدوین مقالات و کتب توسط خبرگان رشته‌های مرتبط با تمدن معنویت.

۴-ارایه راهکارهای حذف پول و در ابتدا حذف پول فیزیکی و حمایت‎های لازم از آن، به طرق مختلف.

تحقیقات شما بر چه منابعی استوار است:

در کشور ژاپن مبانی تمدن معنویت در رابطه مفاهیم پیشرفته تعالی انسانی و رابطه بین آنها و همچنین در کشور آلمان بر مبنای انقلاب صنعتی چهارم و هر چه هوشمند شدن صنعت، تلاش در رسیدن به تمدن معنویت مطرح شده است، و در ایران نیز از چند صده قبل در مکتب مولانا، حافظ و خیام مکتب عرفان ایرانی این مفاهیم را خیلی کامل به تفسیر کشیده است،‌ که سعی بر استفاده از این مفاهیم بوده است و اصلاً کار جدیدی نبوده و فقط زمان شناسائی دقیق آن‌ها فرا رسیده است.

موضوع مورد نظر شما یک تحول نوآورانه در دیدگاههای مدیریتی است آیا می توان آن را اجرایی نمود:

همانطوریکه در پاسخ به پرسش سوم تبیین شد،‌ نمی‌توان در مورد تمامی جزئیات تمدن معنویت به این زودی اظهار نظری داشت، و هزاران صفحه تحقیق و مقاله باید توسط محققان تهیه شود،‌ و اینکه نوآوری و قابل اجرا بودنش را در علم مدیریت معاصر می‌توان مطرح نمود، ولی همانطوریکه در پاسخ به پرسش چهارم مطرح شد، کشور ژاپن، آلمان و دیگر کشورها پیش‌قراول این تمدن بوده و قبل از همه در صده‌های قبل مکتب عرفان ایرانی این مبحث را بطور کامل تبیین داشته است، و در حال حاضر می‌توان گفت، بشریت راه دیگری برای خود بجزء تمدن معنویت باقی نگذاشته است. مشکلات زیادی بر سر راه اجرائی شدن این تحول وجود دارد که، درک اهمیت تحول و آینده دراز مدت توسعه پایدار و رفاه بشریت، چاره راه است، و هر یک از کشورها خوبست که به استقبال‌اش بروند.

یک پیام خاص به مدیران در خصوص موضوعاتی که در آن مشغول تحقیق هستید بفرمایید:

با نگرشی دقیق‌تر به تحول تمدن معنویت و مطالبی که تابحال بطور کلی مورد بحث قرار گرفته، می‌توان گفت چارچوب اولیه موضوع را نگارنده سعی داشته تا حدودی مطرح نموده، و چنانچه خوانندگان گرامی به باوری ۳۰٪ تا ۴۰٪ در این زمینه رسیده باشند، سنگینی ‌این رسالت را بردوش خود حس خواهند نمود که با توجه به شغل و حرفه و تخصص خود دست به قلم برده و متونی جهت راهنمایی طی کردن این تحول، با توجه به جایگاه و صنف کاری خود، به رشته تحریر درآورده و با همکاران خود رقابتی علمی را شروع بنمایند و خبره‌ترین فرد در هر صنفی، نگارش خود را در اختیار دیگران قرار داده تا اهداف، نقشه راه و استراتژی در اجرای این پروژه‌ها نهایی گردد. همچنین سایر کتاب‌ها در این زمینه و یا تحول تمدن معنویت که در ژاپن و آلمان بصورت تحقیقاتی در دست بررسی قرار دارد،‌ و در عین حال نتایج تحقیقات سایر کشورها که شاید این بحث را مورد بررسی قرار داده‌اند، نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و متونی بسیار ارزشمند و ماندگار در رابطه با جزییات کار تدوین گردیده، وچگونگی طی این مسیر، یعنی از نقطه‌ای که در آن قرار داریم تا وارد شدن به تمدن معنویت،‌ را تشکیل می‌دهد، به رشته تحریر در ‌آید. این رخداد صورت نخواهد گرفت، ‌مگر اینکه چند ده هزار صفحه در رابطه با‌ آن توسط نخبگان هر رشته و حرفه‌ای به رشته تحریر درآید و در تاریخ ماندگار شود. عناوین این مقالات و متون شامل شناخت تعاریف جدید و توسعه پایدار در هر رشته‌ای بوده، ‌که بایستی یکبار و برای همیشه تدوین و مورد استفاده قرار گیرد و در سالیان آتی حداقل اصلاحات و تجدید نظر را داشته باشد. حذف زواید تا رسیدن به تمدن معنویت را براحتی و با دقت فراوان می‌توان مدنظر قرار داد و آن چیزی نیست مگر موارد موقت، که بشریت بالاجبار آنها را پذیرفته است،‌ و یکی از آنها مشاغل کاذب واسطه‌گری است که حتا در تعاریف امروزی نیز جزیی از مشاغل پایدار محسوب نمی‌شود،‌ و در تمدن معنویت و توسعه پایدار نیز هیچ جایگاهی نخواهند داشت. یکی دیگر از مباحث، تدوین تمامی این موارد بصورت جدی بوده، ‌که بخشی از پروژه‌های برتر دوران گذار و حرکت از وضعیت فعلی تا ورود به تحول تمدن معنوی بوده و مشخص است که خبرگان که بیش از دیگران در جامعه مسوول هستند، خوبست که قلم در دست، نقش خود را به نحو احسن اجرا نمایند، و نگارنده را بیش از این در این بیابان بی‌نشانه و سخت تنها رها ننمایند. پرواضح است که قرار نیست این کار توسط یک نفر ادامه یابد و فقط نقش نگارنده،‌ البته بعد از کشور ژاپن، آلمان و چند کشور دیگر که در حال تحقیق در مورد تمدن معنویت هستند، ایجاد و یا تشدید این جرقه فکری بوده است که همه ذی‌نفعان و بخصوص خبرگان هر جامعه مسوول و متعهد به جلو بردن این تحول تا آغاز واقعی این انقلاب جهانی هستند. این انقلاب ۷،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دست‌اندرکار و جلو برنده امور و همچنین علاقه‌مند خواهد داشت، ‌زیراکه این تحولی درونی بوده و هر کسی باید از درون خود قانع شود که این تحول، به اجبار و به الزام، چاره‌گشا و شاید تنها راهکار بهینه‌زیستن بشریت برای ده‌ها هزار سال است،‌ و با رضایت کامل گام در این راه گذارده و از دیگران سبقت بگیرد.
و اما بایدها و نبایدهایی که خوبست همواره مدنظر نگارنده‌گان در تدوین مقالات و کتبی که در رابطه با تحول تمدن معنویت تدوین می‌شود قرار گیرد:
– نبایستی مطالب و موضوعات صرف کشور یا کشورهای خاصی بوده و ترجیحاً بایستی جهان شمول و فراگیر طراحی شود.
– مطالب بایستی حاوی راهکارهای جدی و امکان‌پذیر با توجه به منابع محدود در دسترس در هر کشور ارایه شود تا امکان انجام راه حل‌ها فراهم باشد.
– فعالیت‌های بزرگ بایستی به گام‌های کوچک تجزیه شود تا امکان‌پذیر بودن اجرای آنها ملموس باشد.
– در نظر گرفتن توسعه پایدار در راهکارها و موقتی نبودن و اقتصادی بودن هر کدام نیز یکی دیگر از خصوصیات آن بایستی باشد.
– ماهیت ارزش سالاری و شایسته سالاری که در اقتصاد ارزش محور همیشه مد نظر است باعث تثبیت جایگاه‌ها می‌شود که نبایستی از نظر دور بماند.
– نگران مشاغل کاذب و واسطه‌ای نباید بود که در درازمدت بالاخره حذف خواهند شد و مطمئناً شامل توسعه پایدار در جهان نخواهند بود.
– مورد استفاده قرار دادن فعالیت‌هائی که در سایر کشورها تابحال در زمینه تمدن معنویت صورت گرفته نیز با ذکر نام آن کشور، تعهد اخلاقی دیگر خواهد بود.
– نباید مطالب توهمی و یا امکان‌ناپذیر بوده و صرفاً امیدوار کننده باشد، و بایستی همواره مطالب واقعی بوده و بتواند تایید خوانندگان را به همراه داشته باشد.
– بایستی مطالب و موضوعات همراه با احترام به دیدگاه‌های اقشار مختلف جامعه بوده و در تضاد با منافع هیچیک از کسب و کارهای پایدار در جامعه نباشد، ولی مسلم است که این تلاش شامل مشاغل کاذب و یا مواردی که در تمدن معنویت و توسعه پایدار جایگاهی ندارند، مانند مشاغل کاذب و یا واسطه‌ای نمی‌تواند باشد.
در اینجا لازم است برخی از پرسش‌هایی که تابحال در ذهن خوانندگان گرامی بروز کرده است، را سعی ‌شود تاحدودی در وسع و توان دیدگاه نگارنده پاسخگو باشیم. به عبارت دیگر، در حالیکه مرکز ثقل تمدن معنویت ادیان الهی می‌باشد، چرا هیچ سخنی از مفاهیم فقهی ادیان الهی در نوشتارها دیده نمی‌شود؟ و اما پاسخ به چنین پرسش‌هایی: در اینکه نقش ادیان الهی که از آغاز ایجاد پول تا بحال در جهان ظهور کرده‌اند و نقش بسزایی در هدایت بشریت به سمت بهادادن بیشتر به معنویت داشته‌اند، هیچ شکی نبوده و این معنویت و انسانیتی که در عالم هستی شاهد آن هستیم، را از نعمت و دست‌آوردهای ادیان الهی باید دانسته، و همواره سعی در افزایش این توان و توشه بسیار با ارزش در انسان‌ها و همچنین جوامع بشری حاضر باید داشت. و پر واضح است که همواره در جهت مفاهیم دریافتی از ادیان الهی بودن این توان را به فرد فرد ما داده تا قادر به درک بالاتر و جدی‌تر مطالب تمدن معنویت باشیم. یکی از دلایل دیگر نپرداختن به این مهم، وسع کم و دانش اندک نگارنده در این مورد بوده و اینکه همیشه فقهای ادیان الهی در هر کجایی که صلاح بدانند نظرات خود را منطقاً اعلام می‌نمایند، و از این جهت توصیه‌ای در این ادبیات لحاظ نشده است. و همواره منتظر دریافت نقطه نظرات بزرگواران مسلط به ادیان الهی در این زمینه بوده‌ایم تا کسب فیضی صورت پذیرد. همان گونه که خوانندگان محترم استحضار دارند درصد بسیار بالایی از تزکیه و ورود به معنویات به واسطه درک و اجرای مفاهیمی است که از طریق مطالعه و درک اصول والای ادیان الهی به بشریت انتقال یافته است و مباحثی که در این سلسله مطالب تهیه شده توسط نگارنده ارايه می شود، بخش بسیار کوچکی و نه حتا در آن سطح و به صرف راهنمايی‌های جزیی در این راه بسیار دشوار است. ادامه هرچه بیشتر این تفسیر با دانش کم نگارنده در مقابل مفاهیم بالای مطرح شده در ادیان الهی، این باور را تقویت می‌نماید که در واقع عدم ورود به این مباحث بسیار قوی از عهده نگارنده خارج بوده و فقط هدف اشاره به این موضوع و پاسخ به پرسش‌هایی در این زمینه، جهت رفع ابهامی در این خصوص بوده است که کم دانشی و تسلط کم نگارنده را دلیل آن بایستی قلمداد نمود. ولی چنانچه هر یک از فقهای گرامی از ادیان الهی که به این موضوع ورود نمایند، باعث مسرت و تجربه مفیدی حداقل برای نگارنده می‌‌شود. ادامه کلام در این زمینه محتوای خاصی را انتقال نخواهد داد مگر شنیدن مطالبی در این باب از دیگران.

لذا از آنجایی که بخشی از این پروژه‌های برتر در راه تمدن معنویت، شناخت آن و چگونگی گام نهادن به آن سمت با تمام اصول و موازین ذکر شده تا بحال بوده، و تدوین مقالات و متونی در این موارد است؛ گام اول، تدوین متونی در این موارد پیشنهاد می‌شود که ۲۷ مورد آنرا نگارنده در زیر آورده است. البته واضح است که پروژه‌های دیگر در این مسیر به جز تدوین این متون، طراحی و پیاده سازی پروژه‌ها و تدوین آیين‌نامه‌هایی در این زمینه‌ها توسط دولت‌مردان، انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی خواهد بود:
۱-مفاهیم دینی و فقهی ادیان الهی مرتبط با تمدن معنویت
۲-گروه کشاورزی
۳-گروه صنعتی
۴-فن‌آوری اطلاعات
۵-نفت، گاز و صنایع پتروشیمی
۶-معادن فلزی و غیر فلزی
۷-صنایع غذائی
۸-محیط زیست
۹-اقلیم و آب و هوا
۱۰-بهداشت، علوم زیستی و علوم پزشکی
۱۱-روانشناسی و روانپزشکی
۱۲-آموزش و پرورش و آموزش عالی
۱۳-صنعت برق و انرژی
۱۴-اقتصاد پول محور، بورس، بانک‌ها و ارز کشورها
۱۵-فضای مجازی
۱۶-مکاتب سیاسی
۱۷-مکاتب اقتصادی
۱۸-مکاتب ادبی
۱۹-هنر، فرهنگ و تاریخ
۲۰-علوم اجتماعی
۲۱-ورزش
۲۲-توریسم، جهانگردی و میراث فرهنگی
۲۳-آینده نگاری
۲۴-کسب و کارها
۲۵-بهره‌وری در کشاورزی، صنعت و انرژی
۲۶-بهره‌وری در صنعت راه و ساختمان
۲۷-فقر و ثروت در کشورها

هر توضیح دیگری که لازم است بفرمایید:

بنظر می‌رسد هر یک از افراد جامعه بتوانند منشور تمدن معنویت که سرلوحه کار انجمن بین‌المللی تمدن معنویت خواهد بود،‌ را بتدریج در زندگی خود پیاده‌سازی نموده و به فواید آن دست یافته و خرسندی خود و دیگران را شاهد باشند.

پیش‌نویس منشور تمدن معنوی

بنام خدا

الف- اهداف

۱-استقرار توسعه پایدار از دیدگاه‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه بشریت و پایه‌ریزی انقلاب چهارم جهانی.
۲-ارج‌گذاری و دستیابی به اقتصاد ارزش محور که در آن تمامی معیارهای معنوی و مادی در جایگاه واقعی و همیشگی خود قرار گیرند.

ب- کلیات

ماده ۱- حرکت بسوی تمدن معنویت بر محور انجام فعالیت‌های خردمندانه، اجتماعی، اقتصادی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و هیچگونه تاثیرپذیری و یا تاثیرگذاری از و یا بر روی هیچ حزب و دسته سیاسی نداشته و به هیچ حزب و دسته سیاسی وابستگی ندارد.
ماده ۲- هدف نهایی تحقق تمدن معنویت و استمرار در پیاده‌سازی این مهم به صورت یک الگو در جهان بوده و قصدی جهت انجام فعالیت‌های برون‌مرزی نداشته و صرفاً همانگونه که مهد تمدن در جهان بوده‌ایم بار دیگر خبرگی خود را بعنوان الگو تمدن معنویت و پیش‌قراولی آن، این امر را به عنوان سرلوحه کار در جهان به نمایش و اجرا گذارده،‌ تا تاسیس سازمان مقتدر بین‌المللی تمدن معنویت در کشور عزیزمان که این رسالت را بطور کامل عهده‌دار شود و به این صورت جایگاه بین‌المللی این فعالیت‌ها به سرانجام برسد.

ج- سرفصل بسیار مهم اصول و مفاهیم دینی

ماده ۳- با توجه به مطرح شدن ایده اولیه تمدن معنویت در مباحث گوناگون این تحول تا به‌حال،‌ ادیان الهی که دارای نقطه نظرات بسیار ارزشمند در تمدن معنویت هستند، دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در این ساختار و فعالیت‌های آن بوده، و با اهمیت و الویت خاصی مورد توجه قرار خواهند گرفت.

د- علوم و مکاتب سیاسی و سایر علوم موثر برتمدن معنویت

ماده ۴-همان‌طوری‌که در ماده یک این منشور تاکید گردید این منشور کاملاً غیرسیاسی بوده و این موضوع همواره بایستی رعایت شود. تنها نکته قابل ذکر این است که مرز تعادلی بین سیاست و جایگاه آن در تمدن معنویت و اینکه،‌ مکاتب،‌ مفاهیم و جایگاه فعالیت‌های سیاسی را نمی‌توان در این مقاطع تعریف نمود و این یکی از مقولات سنگین و پیچیده‌ای بوده که به خبرگان علوم سیاسی واگذار می‌شود و در آینده این مفاهیم با وضوح بیشتری توسط این بزرگان بهتر و با دقت بیشتری قابل تعریف است و تا آن زمان همواره مشاوره‌های با ارزشی در این مقولات از خبرگان این مقوله در فعالیت‌های تمدن معنویت، به منظور صرفاً آگاهی بیشتر از این مقولات، دریافت خواهد گردید.
ماده۵-از آنجایی‌ که بسیاری از مفاهیم علمی و کاربردی در علوم موثر بر تمدن معنویت و همچنین فرهنگ روزمره در جهان بعد از تمدن معنویت دچار تغییراتی خواهد شد، و مرزهای تعادلی جدیدی نتیجه آن خواهد بود، لذا این موارد را به تلاش خبرگان هر رشته واگذار کرده،‌ و از تعیین و تعریف شاید غیرمنطقی و زودهنگام آنها بایستی خودداری می‌شود.

ه – رعایت اخلاقیات، شئونات معنوی و علوم مدیریتی

ماده ۶-از آنجایی که یکی از نقاط برجسته، افتخارآمیز و برتر تحول تمدن معنویت را می‌توان الویت بالایی، که این تحول برای استراتژی و روش‌های کاری خود تعریف می‌نماید، رعایت اخلاقیات و شئونات معنوی می‌توان دانست،‌ در اینجا به چند مورد آنها که بایستی همواره در دستور کار خود قرار دهد به‌صورت فهرست‌وار اشاره می‌شود:

۱-مرور و مطالعه تجربیات قبلی و شاید مواجه شده با شکست،‌ در موارد مختلف و ارایه راه‌کارهای مناسب جهت موفقیت در امور مشابه و استفاده در آینده، با دقت مناسب.
۲-در نظر گرفتن مقولاتی مانند «درک متقابل» در مذاکرات و بررسی مسایل به منظور حل مساله در پیشبرد مسایل اخلاقی و شئونات معنوی در موارد گوناگون.
۳-احترام به تمام موازین اخلاقی و اصول، همکاری بسیار دقیق با تمامی ارکان، ارگان و سازمان‌ها، پرهیز از کارهای موازی، و یا انجام کارهایی بر خلاف نظر آنها، ‌و انجام هماهنگی‌های مستمر با آنها.
۴-و هزاران باید و نبایدهایی که باید رعایت و به مرحله اجرا درآید، تا کوچکترین چالشی و یا تنشی مقطعی رخ نداده و این تلاش دچار خسارت ناخواسته‌ای نشود، و همواره بهره‌جویی از دیدگاه و نظر مشاوران و خبرگان در زمینه‌های گوناگون صورت پذیرد.
۵-بهره‌جویی از آخرین دست‌آوردهای مدیریتی، علمی و فنی توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی در جهت استفاده هر چه بهتر ساختار و روش کار جهت رسیدن به پیشرفت امور و دستیابی به این تحول جهانی، بدون بروز خطا که امکان جبران آنها سخت و زیان‌بار خواهد بود. و تدوین اهداف،‌ استراتژی، و آیین‌نامه بسیار دقیق، مثبت و قابل اجرا و همچنین برنامه اجرایی امور.
۶-حفظ سلامت، ‌دقت، نیکی در تمام شئون، دستیابی به مشترکات اخلاقی و معنوی بشر، و بالاترین بهره‌وری در تمامی اقدامات.

و- دامنه شمول

ماده۷-دامنه شمول این منشور را تمامی سازمان‌های مقتدر دولت نهاد،‌ انجمن‌های مردم نهاد و تمامی شرکت‌ها و افرادی که درک خوب و قوی از این تحول داشته و آنرا تنها و بهترین راه توسعه پایدار و رفاه آینده طولانی مدت بشریت می‌دانند و در این راه گام بر می‌دارند،‌ می‌توان پیش‌بینی نمود.

ز- ارکان

ماده ۸- ارکان مطابق با قوانین تعریف و اجرایی خواهند شد.

در خاتمه لازم است یادآوری شود، که همه موارد طرح شده همچنان در ابتدای راه بوده و سعی در اجرای یک ایده است که امکان موفقیت و شکست آن هنوز قابل پیش‌بینی نبوده و صرفاً تلاش در جهت انجام کارهای درست به روش درست است، ‌تا شاید گامی در جهت رفاه بشریت برداشته شود.

به ما یک راهنمایی بفرمایید:

جدی گرفتن شرایطی فعلی جهان که در آن قرار داریم، که هر یک از افراد واقعیت‌ها را به راحتی می‌توانند تجزیه و تحلیل نموده و به راه‌حل‌هایی برسند،‌ و در حالی‌که نگارش خود را از نتیجه‌گیری‌های مرتبط با این راه‌حل‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند، خواهند دید که تا چه میزان به ادبیات توسعه پایدار و تمدن بشریت نزدیک خواهند شد، و دیدگاه‌های هر یک از ما در واقع یک بخش از این رویداد جهانی تمدن معنویت را تشکیل می‌دهد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر شما
    این موضوع سنگین و جالب توجهی است که باید ترویج عمومی بشود . موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30