لوگو امرداد
جلوگیری شورای روستای دهتل از نمایش سنگ‌نگاره‌ها

سنگ‌نگاره‌های بستک به موزه‌ی ملی نرسیدند

dehtelفرصت معرفی سنگ‌نگاره‌های دهتل بستک در باختر (:غرب) هرمزگان برای نمایش در موزه‌ی ملی ایران با جلوگیری  شورای این روستا از دست رفت.

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفت‌و‌گو با ایسنا در این‌باره گفت: با توجه به اهمیت سنگ نگاره‌های دهتل در گفت‌وگو با موزه‌ی ملی ایران، شورای روستای دهتل و این اداره کل بنا شد یک یا دو سنگ نگاره برای سه ماه در موزه‌ی ملی در به نمایش گذاشته شود.

نوروزی در دنباله افزود: همه مقدمه‌ها و هماهنگی‌های بایسته میان این سه نهاد انجام شد ولی با وجود این، در زمان استوار‌بخشی و بسته‌بندی سنگ‌نگاره‌ها شورای روستای دهتل و برخی اهالی از انجام این کار جلوگیری کردند و این فرصت از دست رفت.

وی در ادامه گفت: دو سنگ‌نگاره‌ی یاد شده دارای نقش کشتی بودند که نشان‌دهنده‌ی پیشینه‌ی دریانوردی در هرمزگان هستند و به تازگی از میان سنگ‌نگاره‌ها یافت شده بودند.

سنگ‌نگاره‌های دهتل بستک با نقش‌های انسانی، گیاهی، جانوری و کشتی در گستره‌ای نزدیک‌به ۲۵۰ هکتار جای دارند و از روزگار ساسانی تا پایان دوره‌ی قاجار برجای مانده‌اند.

گفتنی است پرونده‌ی سنگ نگاره‌های دهتل برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است.

سنگ‌نگاره‌‌های دهتل در گستره‌ی پهناوری از جنوب روستایی به همین نام در شهرستان بستک جای دارند که در اندازه‌‌های گوناگون و با فاصله‌های کم از یک‌دیگر روی زمین پراکنده‌ شده‌‌اند. تراکم این سنگ‌نگاره‌ها از دامنه کوه به سوی روستا کاسته می‌‌شود.

دهتل در ۵۵ کیلومتری شمال خاوری (:شرقی) شهر بستک جای دارد. از این روستا با نام‌های «ده تَل» یا «ده طَل» نیز یاد می‌شود. تل به معنی تپه، و طَل به معنی شبنم یا رطوبت است. بر پایه‌ی پژوهش‌ها به دلیل وجود معادن «طَلا» در پیرامون روستا، این دهستان پیش‌تر دِه طَلا نیز نامیده شده ‌است.

شهرستان بستک در 220 کیلومتری باختر بندرعباس جای دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-07