لوگو امرداد

برگزاری آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه در شیراز

آیین پرسه اورمزد و تیرماه به یاد تازه درگذشتگان،‌ هماروانان و جانباختگان راه ایران‌‌زمین، در باغ آدریان مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

آیین پرسه همگانی یکشنبه 29 خوردادماه 1401 روز اورمزد از ماه تیر 3760 زرتشتی از ساعت 18:30 در باغ آدریان مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد. آیین آفرینگان‌خوانی را موبدیار رستم خسرویانی به جا آورد. باشندگان با گرامیداشت یاد روانشاد موبد اسفندیار تنها تازه‌روان درگذشته در یک سال اخیر بود، به روان و فروهر همه هماروانان و جان فدایان راه میهن درود فرستادند. موبدیار خسرویانی در پایان این آیین از واژه‌ی وقف و ارزش و پاسداشت جایگاه آن نزد زرتشتیان سخن گفت.

واژه‌ی «پُرسه» در پیشوند این روز از بن «پُرس» به‌چم (:معنای) «پرسیدن» حال و احوال خویشانِ درگذشتگان است و مراد از آن آیینی است که با کوشش بازماندگان و باشندگی خویشان و آشنایان برای گرامی‌داشت یاد شخص درگذشته برپا می‌شود. زرتشتیان در هر سال دو پرسه همگانی برگزار می‌کنند. یکی اورمزد و تیر ماه (برابر 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور) و دیگری اورمزد و اسفندماه كه این پرسه‌ها به یاد هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند. پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. زرتشتیان به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.

1 23 2 25 3 24 4 26 5 24 6 22 7 21 8 22 9 18 10 22

فرتورها از شهرام پوردهی زین‌آباد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-24