لوگو امرداد
هنگام پسین

آیین آفرینگا‌ن‌خوانی ایاثرم گاه چهارمین گهنبار سال؛ خانه نرگس

انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران آیین آفرینگان‌خوانی چهارمین چهره‌ی گهنبار را به نامگانه‌ی هماروانان در خانه‌ی نرگس، محل این انجمن بر گزار کرد.

شماری از زرتشتیان ارد ایزد از ماه مهر در سالمه‌ی 3757 زرتشتی برابر با آدینه 19 مهرماه 1398 خورشیدی در آیین نیایش گهنبار آغاز زمستان همازور شدند. پس از برگزاری آیین اوستاخوانی، رستم مزدیسنی، فرنشین انجمن زرتشتیان تفت و توابع چندین خبر از هازمان (:جامعه) زرتشتی را به آگاهی باشندگان رساند. موبد سرور تاراپوروالا دیگر سخنران برنامه نکاتی پیرامون سپندینه اوستای بایسته گفت. در راستای تشویق کودکان به شرکت در آیین‌ها و جشن‌ها، موبد تاراپوروالا با پیش‌کش یادبود از آنان سپاسداری کرد.

انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران در دو هنگام آیین گهنبارخوانی در خانه‌ی نرگس برگزار می‌کند. هنگام بامداد از ساعت 10 آیین اوستاخوانی آغاز و در ادامه از نودانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه سپاسداری شد.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. چهارمین گاه به چَم (:معنی) آغاز زمستان است. در باور زرتشتیان چهارمین مرحله‌ی آفرینش از سوی اهورامزدا را یادآوری می‌کند که هنگام پدیدار شدن گیاه در هستی است. هنگامه‌ی این جشن پنج‌روزه از اشتاد ایزد تا انارام ایزد در گاهشمار زرتشتی برابر با 20 تا 24 مهرماه در سالنمای رسمی کشور است. در گاهشمار کهن ایران، سال، تنها به دو فصل بزرگ بخش می‌شد. فصل تابستان هفت ماهه و زمستان پنج ماهه بود.

1

2

موبدان ازراست: فرزاد لهراسب، راشین جهانگیری، سرور تاراپوروالا، فرهنگ ضیاتبری، گودرزماوندی، اردشیربهمردی، بهروز نجمی زاده

موبدان ازراست: فرزاد لهراسب، راشین جهانگیری، سرور تاراپوروالا، فرهنگ ضیاتبری، گودرزماوندی، اردشیر بهمردی، بهروز نجمی زاده

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

نیایش پایانی برساد

نیایش پایانی برساد

19

20

موبد بهروز نجمی زاده

موبد بهروز نجمی زاده

22

رستم مزدیسنی فرنشین انجمن تفت و توابع مقیم مرکز تهران

رستم مزدیسنی فرنشین انجمن تفت و توابع مقیم مرکز تهران

موبد سرور تارا پور والا بخشی از اوستا را تفسیر کرد

موبد سرور تارا پور والا بخشی از اوستا را تفسیر کرد

25

از کودکان باشنده در گهنبار سپاسداری شد

از کودکان باشنده در گهنبار سپاسداری شد

27

28

29

آرشام جمشیدی دکلمه شعرجشن مهرگان را خواند

آرشام جمشیدی دکلمه شعر جشن مهرگان را خواند

31

32

33

34

35

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با سپاس از گزارشهای زیبا با نگارههایی که از مراسم و همایشهای گوناگون به نمایش می گذارید.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30