لوگو امرداد

یافته‌های چشمه‌علی و قیطریه در نمایشگاه تهران باستان

نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه‌علی و قیطریه» در موزه‌ی ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موزه‌ی ملی ایران، دوشنبه 15مهرماه 1398 خورشیدی نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه» با باشندگی (:حضور) احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهرشاد کاظمی، معاون مطبوعاتی و رسانه‌ای اداره‌ی کل ارشاد اسلامی استان تهران، جبرئیل نوکنده فرنشین (:رییس) موزه‌ی ملی ایران و شماری از پژوهشگران گشایش یافت.
این نمایشگاه به کوشش موزه‌ی ملی ایران در جایگاه موزه‌ی مادر با همکاری اداره کل ارشاد استان تهران و شهرداری تهران به مناسبت گرامی‌داشت هفته تهران برنامه‌ریزی شده است.

جبرییل نوکنده فرنشین کل موزه‌ی ملی ایران درباره‌ی این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه»  110 اثر از دو گستره‌ی باستانی چشمه‌علی در دشت و قیطریه در کوهپایه‌های استان تهران را دربرگرفته و شاخص‌ترین آثار این محوطه سفال‌های نقشینه‌ی ظریف قرمز رنگی هستند که با نام سفال چشمه‌علی در ادبیات باستان‌شناسی شناخته شده و مربوط به 4800-5200 پیش از میلاد هستند.
وی درباره‌ی کاوش‌های انجام شده در چشمه‌علی گفت: این محوطه نخستین‌بار میان سال‌های 1313 تا 1315 از سوی «اریک اشمیت» آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت و پس از انقلاب اسلامی نیز کاوش‌های این محوطه به سرپرستی دکتر محمدرحیم صراف و دکتر حسن فاضلی نشلی از دانشگاه تهران ادامه یافت. آثار چشمه علی 37 سفال با نقش‌های جانوری و گیاهی از دوره‌های نوسنگی و مس‌وسنگ است. نوکنده پیرامون پیشینه‌ی فلزکاری در تهران گفت: همچنین از چشمه‌علی بوته سفالی همراه با سرباره‌ی مس به نمایش گذاشته شده که سند مهمی بر پیشینه‌ی صنعت فلزکاری بیش از 5500 ساله‌ی تهران است. کاسه‌های لبه واریخته که همزمان با آغاز نگارش است، از دیگر یافته‌های چشمه‌علی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

رییس کل موزه‌ی ملی ایران درباره‌ی گورستان قیطریه گفت: این محوطه‌ی گورستانی از روزگار آهن است که در جای کنونی پارک قیطریه در سال‌های 1347 و 1348 به سرپرستی زنده‌یاد سیف‌الله کامبخش‌فرد کاوش شده و 73 اثر از جنس سفال خاکستری، اشیا فلز و سنگی با دیرینگی 1200 تا 1000 پیش ازمیلاد به نمایش گذاشته شده است. در کاوش‌های این باستان‌شناس در محوطه‌ی یادشده نزدیک‌به 350 گور باستانی کاوش شد و آثار پرشمار سفالی و فلزی مورد شناسایی قرار گرفت که هم اکنون در موزه‌ی ملی ایران از آن‌ها نگهداری می‌شود.

نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه» در اشکوب (:طبقه‌ی) یکم موزه‌ی ایران باستان و تا پایان مهرماه 1398 خورشیدی، پذیرای پژوهشگران، تهران پژوهان و دیگر دوست‌داران تاریخ ایران و تهران خواهد بود.

گشایش نمایشگاه تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه

گشایش نمایشگاه تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه

از راست: احمد مسجد جامعی و جبرئیل نوکنده

از راست: احمد مسجد جامعی و جبرئیل نوکنده

03

نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه» در موزه‌ی ایران باستان

نمایشگاه «تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه» در موزه‌ی ایران باستان 

1353

فرتور از روابط‌عمومی موزه‌ی ملی است

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06