لوگو امرداد

گرامیداشت مهرگان،‌بزرگترین جشن ایرانی در واشنگتن

انجمن زرتشتیان ایالت واشنگتن، مهرگان، بزرگترین جشن ایرانی را به روز فروردین ایزد در گاهشمار زرتشتی در شهر كركلند برگزار کرد.

 آیین مهرگان با باشندگی گروهی از زرتشتیان و غیر زرتشتیان شنبه 13 مهرماه 1398 خورشیدی برگزار شد. سخنرانی داریوش شاه گشتاسبی، فرنشین انجمن زرتشتیان واشنگتن، برنامه موسیقی و حركات موزون و سخنرانی درباره‌ی آیین مهرگان بخش‌هایی از این جشن بود.

واژه‌ی مهر، به چم (:معنی) پیمان و دوستی است. در گاهشماری و فرهنگ ایران باستان جشن مهرگان پس ازنوروز دارای اهمیت برجسته‌ای بوده است. در گاهشمار کهن ایران، ‌سال تنها شامل دو فصل بزرگ می‌شد و این دو جشن، آغاز فصل‌های سال را نوید می‌دادند.

 به بیان دیگر، نوروز آغاز فصل نخست و مهرگان آغاز فصل دوم به حساب می آمد. فصل تخست، تابستان بود که جشن نوروز آغاز می‌شد و هفت ماه ادامه داشت و فصل دوم، زمستان کم جشن مهرگان آغاز می‌شود و پنج ماه طول می‌کشید. جشن مهرگان که از روز مهر آغاز می‌شد تا شش روز پس از آن ادامه می‌یافت، زمینه برپایی جشن های بزرگ در سرزمین بزرگ ایران بود. به گزارش شاهنامه فردوسی پیدایش جشن مهرگان در تاریخ ایران نسبت می‌دهند، پیروزی ایرانیان بر ضحاک ستمگر به رهبری کاوه آهنگر است که پس از تلاش و پایمردی فراوان را به بند آوردند و فریدون را به عنوان رهبر خود برگزیدند.

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

 

فرتورها از آتوسا مندگاری است.

7777

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05