لوگو امرداد
در امرداد 458 چاپ شده است:

کتاب‌ها در آتش سوختند اما زبان پارسی جاودان ماند

p04«باز شب شد آمدم تا داستانی از غم دوران بخوانم قلب تب‌دار زمین، جان جهان زخمی است، از غم تاراج‌ها، ازجنگ‌ها، از رنج‌ها/ از فقر و درد ساکنین سرزمین گنج‌ها، زخمی است/ ایران؛ ایران، ایران زخمی است…». کنسرت نمایش سی‌صد در فضای باز کاخ ملت سعدآباد با آواز سهراب پورناظری آغاز می‌شود که با ساز دوتارش به روی صحنه می‌آید تا روایتگر داستان‌های هزارویک شب سرزمینش در میان انبوه مردمی باشد که بر صندلی‌های چیدمان‌شده با نام‌هایی از شاهنامه و نوشته‌های کهن «توس»، «تیسفون»، «پنجشیر»، «مهرستان»، «پارسه»، «پاسارگاد»، «اورامان» و… نشسته‌اند. در این نمایش بارها از کتاب‌ها و آثار مهم ادبیات نام برده می‌شود. عطار نیشابوری، خیام، نظامی گنجوی و چهره‌هایی چون لیلی، مجنون، خسرو، شیرین و فرهاد، بیژن و منیژه کاراکترهایی هستند که به گونه‌ی پی‌درپی در نمایش هستند دارند و در پیشبرد داستان موثرند.

به گفته‌ی محمد رحمانیان نمایشنامه‌ی «سی‌صد» برپایه‌ی داستانی از «ری بردبری» نوشته شده است. اثر اصلی نوشته‌‌شده‌ی نویسنده‌ی آمریکایی، ری بردبری، «فارنهایت ۴۵۱» نام دارد و درون‌مایه‌ی آن درباره‌ی کتاب‌سوزی هیتلر در خیابان‌های برلین در دوران جنگ جهانی است. در ابتدای این رمان نوشته شده است که «فارنهایت ۴۵۱» دمایی است که در آن رویه‌های کتاب آتش گرفته و می‌سوزد. داستانِ رمان درباره‌ی آتش‌نشان‌هایی است که به جای خاموش‌کردن آتش بنا بر دستور حکومت کتاب‌های ممنوعه را می‌یابند و می‌سوزانند! این درون‌مایه دست‌مایه‌ی داستان شد تا نمایشی درباره‌ی کتاب‌سوزی مغول‌ها در ایران به صحنه برده شود.

بخش نمایش کنسرت سی‌صد با حضور دختر چنگیز مغول (دلنیا آرام) آغاز می‌شود که بر جنازه‌ی همسر مویه می‌کند و به خبرکش (جواد عزتی) دستور می‌دهد همه‌ی کتاب‌های نیشابور به آتش کشیده شود. سربازان مغول یک‌به‌یک روی صحنه می‌آیند، دختر چنگیزخان خشمگین از نام ایران است، زیرا می‌داند که نام ایران در هر فراسویی می‌درخشد. در گوشه‌ای از صحنه سربازی دست‌و‌پا بسته دیده می‌شود که مرزبان است و زیر شکنجه‌های بسیار، همچنان از بزرگی کشورش سخن می‌گوید، او در زمان جنگ ایران و مغول پوشینه‌گر (: صحاف) بوده و کتاب جلد می‌کرده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «کتاب‌ها در آتش سوختند اما زبان پارسی جاودان ماند» به خامه‌ی آناهید خزیر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد به چاپ رسیده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره‌ی 458 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 458 از ‌‌دوشنبه، دهم امردادماه، 14001 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه‌ی امرداد، شماره‌ی 458

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07