لوگو امرداد
پس از بیست سال در آتشکده‌ای در هندوستان برگزار شد

آیین هیربدی نوجوان پارسی

  پس از بیست سال در آتشکده‌ای در هندوستان برگزار شد آیین هیربدی نوجوان پارسیارود ورزان کارکاریا فرزند ۹ ساله خانم جنیفر و آقای ارود سام کارکاریا، در دوم جون ۲۰۱۹ در آتشکده کپه والا بمبئی هند درجه موبدی ناور را کسب کرد. او زیر نظر موبدان پنتکی زوبین دالال، عادل بسنیا و فرشید دلال (همگی عنوان ارود دارند)، آموزش دیده است.

ارود ورزان هم اکنون دانش‌آموز کلاس چهارم است. پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از واپسن آیین ناور در آتشکده کاپاوالا، امسال آیین ورزان در آنجا برگزار شد که نتیجه‌ی تلاش‌ها وهمکاری متولیان آتشکده کاپاوالا و پنتکی ارود زوبین دالال بوده است. هازمان زرتشتیان هند با ابراز خشنودی، بهترین‌ها را برای این موبد خردسال ارود ورزان، آرزومند است.

برپایه‌ی توضیح موبد مهربان فیروزگری، «ناور» آیینی برابر با نوزوتی در ایران است. زمانی که  موبدی اوستاخوان یا زوت را نوزوت می‌کنند به او «زا او تار» ‌گویند.

از آیین ناور، ervad یا همان هیربد به چم (:معنی) موبد دانش‌آموز (یاد گیرنده و همچنین آموزنده) پدید می‌آید. ارود پس از آموزش‌های مکمل دینی و آیینی با گذراندن آیین دیگری به نام martab به جایگاه دستور می‌رسد و سردوشی شال آیینی را دریافت می‌کند.

در ایران نیز موبد دانشمند، سمت دستوری را دارا ‌می‌شوند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. خجسته باد نه فقط به هازمان پارسی بلکه تمامی زرتشتیان؛ امیدواریم در ایران نیز در اموزش موبدان و موبدی انها، انجمن موبدان همت بیشتری بگزارد و جدا از پرورش موبدان دانشمند و غیرتمند همچون موبدان گذشته ایران،برخی سنت‌های از یاد رفته نظیر یسنه‌خوانی و برشنوم را
    که علت ناپدید شدنشان نبود موبدان آشنا با برگزاری آنهاست، احیا کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-24