لوگو امرداد

میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه برای بارندگی‌های پیش‌رو آماده نیستند

4 11آماده‌سازی سایت چغازنبیل و هفت‌ تپه برای بارندگی‌های پیش روی فصلی به دلیل روشن نبودن اعتبار و پیمانی یا امانی بودن طرح با بی‌برنامگی (:بلاتکلیفی) روبه‌رو است.

به گزارش ایلنا، عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، با اشاره به آنکه این روزها کاوش و مرمت در سکوت به سر می‌برد، گفت: درحالی که اکنون باید برای بارندگی و آماده‌سازی سایت، آماده شویم اما هنوز نمی‌دانیم اعتبارات چگونه خواهد بود! پیمانی یا امانی خواهد بود یا اصلا مبلغ اعتبارات چقدر خواهد بود. اکنون باید کارهای مرمت و آماده‌سازی سایت میراث جهانی را برای آغاز فصل بارندگی انجام دهیم اما هنوز نمی‌دانیم تکلیف بودجه چگونه است.

او ادامه داد: اکنون فصل خوبِ کاری پیش از باران‌های سیل آسا و زمان مناسبی برای آماده‌سازی سایت چغازنبیل است. درواقع پیش از آغاز آبان و آذرماه و آغاز بارندگی فرصت خوبی برای کار در این محوطه داریم اما با توجه به آنکه هنوز وضعیت بودجه روشن نیست سردرگُم (:بلاتکلیف) مانده‌ایم.

رشنویی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون که نیمه‌ی مهرماه را پشت سر گذاشته‌ایم هنوز تکلیف بودجه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه روشن نشده و اینکه آیا چنین امری پیشینه داشته است، گفت: هنوز نمی‌دانیم سیاست‌های وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره‌ی بودجه پایگاه‌های میراث جهانی و ملی چیست و هنوز برنامه‌ی خاصی در این‌باره به ما اعلام نشده است. موافقت‌‌نامه‌های بودجه در شهریور ماه میان وزارتخانه میراث و سازمان برنامه و بودجه مبادله می‌شوند و نخستین تخصیص‌های عمرانی هر سال در مهرماه اعلام می‌شوند. اما با توجه به آنکه تاکنون این مهم اعلام نشده ما هنوز نمی‌دانیم که آیا موافقت‌نامه‌های بودجه میان این دو نهاد مبادله شده یا خیر و اینکه تکلیف چیست. حتا نمی‌دانیم اعتباری که برای چغازنبیل یا هفت تپه در نظر گرفته شده چقدر است.

او یادآوری کرد: از آنجایی که شهریورماه مبادلات انجام می‌شود در مهرماه اعتبارها روشن می‌شود و تا روزهای آغازین آبان ابلاغ می‌شود. هرچند گاهی این اتفاق می‌افتد که این امر به تعویق افتاده باشد اما اکنون ما هنوز نمی‌دانیم اعتبارات چغازنبیل و هفت تپه چقدر است و در چه قالبی اعم از اعتباری یا امانی یا… ارایه خواهد شد. همین امر سببدیرکردن در آماده‌سازی سایت می‌شود. این درحالی است که هرچه با برنامه‌ریزی بهتری پیش برویم بی‌گمان برآیند کار بهتر خواهد بود اما اکنون هنوز تکلیفمان را نمی‌دانیم و از بودجه خبر نداریم.

به گفته‌ی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، مجموعه چغازنبیل سالانه ۵ تا ۷ میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد که جدای از انجام کارهای پژوهشی و حتا زیرساخت‌های گردشگری است. حال آنکه اعتبارات هفت تپه جدا است. تاکنون اعتباراتی که در سال‌های پیش ویژه شده (:تخصیص یافته) است هیچگاه وزنه اعتبار با حجم کار و زیرساخت‌ها و مساحت کار مساوی نبوده است. این درحالی است که در سال جاری نیز تاکنون اعتباراتی که به حساب اداره کل میراث استان واریز شده کفاف پرداخت حقوق پرنسل را کرده است.

او وضعیت چغازنبیل و هفت تپه را خوب ارزیابی کرد و گفت: ناودان‌ها مرتبط شده‌اند و برخی نقاط که به لکه‌گیری نیاز داشت انجام شده. البته وضعیت چغازنبیل از هفت تپه خیلی بهتر است چراکه سال‌ها روی آن کار شده درحالی که هفت تپه در  این سال‌ها بودجه جداگانه مستقل نداشته و پرداختن به امور آن کمتر بوده از این رو به نوعی نسبت به چغازنبیل کمی وضعیت مضطرب‌تری دارد و نیازمند رسیدگی بیشتر است.

به گفته‌ی رشنویی، درحالی که مجموعه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه توانمندی بالایی برای کاوش باستان‌شناسی دارند و پرسش‌های بسیاری درباره‌ی این سایت‌های باستانی وجود دارد اما از آنجایی که اولویت کار بر حفاظت پیاپی (:مستمر) است، از این رو هم‌اکنون کاوش باستان‌شناسی و حتا بررسی‌های مغناطیسی بدون کاوش جایی در برنامه‌های این مجموعه ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه درباره وضعیت گردشگری این مجموعه‌ها نیز گفت: هرچند وضعیت گردشگری بد نیست و حتا هفته‌ی گذشته نیز چند گروه گردشگر خارجی از چغازنبیل دیدن کردند اما هنوز به پیک سفر که پیش از کرونا داشتیم دست نیافته‌ایم. اکنون نیز در آستانه‌ی آغاز فصل پر مسافر هستیم و امیدواریم میزبان شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی باشیم. البته با توجه به بازگشایی مدارس ‌اکنون بازدید گردشگران داخلی تنها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها است و بیش‌تر هم گردشگران بومی از چغازنبیل بازدید دارند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06