لوگو امرداد

سخنرانی آبان‌ماه سازمان زنان زرتشتی تهران برگزار شد

photo 2022 10 25 15 19 00سازمان زنان زرتشتی تهران در نخستین دوشنبه‌ی آبان ماه 1401 با سخنرانی دکتر سیما کشاورزی میزبان همکیشان بود.
سیما کشاورزی، دکترای علو‌م آزمایشگاهی، در زمینه‌ی تغذیه سالم برای جلوگیری از پوکی استخوان و تصحیح روش زندگی پس از کرونا، راهکارهای کارشناسی را به همکیشان ارایه داد. وی با اشاره به این نکته که استخوان‌سازی از تولد تا سن 25 سالگی پیوسته انجام می‌شود از عوامل موثر در استخوان‌سازی و عواملی که سبب اختلال در استخوان‌سازی می‌شود سخن گفت. دکتر کشاورزی ورزش، تغذیه مناسب، نور آفتاب و ژن را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر استخوان‌سازی بهینه، برشمرد و نکاتی را درباره‌ی تغذیه مناسب و خوراکی‌های دارای کلسیم و فسفر، عناصری که در استخوان‌سازی نقش دارند، بیان داشت. از عوامل اختلال در استخوان‌سازی به بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، عادات اشتباه مانند سیگارکشیدن، خوردن خوراکی شور و دریافت کورتون در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید اشاره کرد و گفت در فرایند استخوان‌سازی پیوسته استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی از بین می‌رود، ولی نسبت این دو فعالیت، در مراحل مختلف زندگی متفاوت است، پس از 25 سالگی، در زمان استخوان‌سازی میان ساخت استخوان جدید و جذب استخوان قدیمی، تعادل وجود دارد، این تعادل بازدارنده‌ی پوکی استخوان است. عوامل آسیب‌زننده به روند استخوان‌سازی و یا مصرف ترکیبات کورتیکواستروییدها این تعادل را برهم می‌زند و پوکی استخوان در سن پایین‌تر پیش از میانسالی آغاز می‌شود که پس از گذشت چندین سال نشانه‌های آن بروز می‌کند.
این بیماری در بیشتر موارد علامتی ندارد تا زمانی که شکستگی رخ دهد. دکتر کشاورزی در ادامه، از نشانه‌های ابتلا به پوکی استخوان به نازک‌شدن استخوان‌ها،کوچک‌شدن استخوان مچ، درد در استخوان‌های بلند به‌ویژه درد در استخوان از مچ تا آرنج دست، درد درازمدت در کمر، کوتاه‌شدن قد و خمیدگی کمر در نتیجه‌ی پوکی استخوان ساق پا اشاره کرد و گفت در مراحل پیشرفته‌تر ‌شکستگی در لگن و ستون مهره‌ها در اثر افتادن ساده مانند افتادن از صندلی شایع است. پوکی استخوان در بانوان سن بالا بیشتر از آقایان بروز می‌کند. در بانوان پس از یایسگی به شوند کاهش هورمون استروژن  پوکی استخوان دیده می‌شود و در آقایان کاهش تستوسترون موثر در بروز این بیماری است. برای پیشگیری از پوکی استخوان دکتر سیما کشاورزی با یادآوری به بهره‌گرفتن پیوسته از نور آفتاب و انجام ورزش گفت می‌بایست عوامل ایجادکننده‌ی پوکی استخوان را از میان برداشت و برای مصرف ویتامین D و کلسیم روزانه، مکمل‌های دارویی، فیزیوتراپی و درمان‌ با داروهای خاص با پزشک مشورت کرد. برنامه با پاسخ به پرسش‌ها و انجام نرمش کششی به پایان رسید.
نشست و سخنرانی سازمان زنان زرتشتی، با هماهنگی کارگروه طرح حساس، دوشنبه دوم آبان‌ماه ساعت 10 بامداد با باشندگی شماری از زرتشتیان در تالار جشنگاه خسروی برگزار شد.

photo 2022 10 25 15 18 45 photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۷ photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۸ 3 photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۶ 2 1 photo 2022 10 25 15 19 00 photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۶ photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۸ photo ۲۰۲۲ ۱۰ ۲۵ ۱۰ ۱۴ ۲۵

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19