لوگو امرداد

ژئوپارک طبس جهانی شد

tabasژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا نازنین بدری، مسوول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به ثبت ژئو پارک طبس در این باره گفت: ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران، رای مثبت شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و حکم تنفیذ ژئوپارک طبس پس از تایید هیات اجرایی یونسکو در بهار سال آینده صادر می‌شود.

نازنین بدری افزود: پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در آذرماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی، پس از نزدیک‌به پنج سال فعالیت مقدماتی و اجرای عملیات آماده‌سازی زیرساخت‌های حفاظتی، تفسیری در ژئوسایت و آموزش توانمندسازی جوامع بومی، به یونسکو فرستاده شد.

وی با یادآوری این‌که در شهریورماه ۱۴۰۱ خورشیدی، از سوی یونسکو دو ارزیاب جهانی، برای بازدید نهایی منطقه و ژئوسایت‌ها به طبس سفر کردند، گفت: در نشست شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ با رای قاطع همه‌ی اعضای شورا در نشست، کارت سبز یونسکو برای این ژئوپارک دریافت شد.

مسوول امور پژوهش و مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: این سازمان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی، در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران پیشنهاد ۲۰ منطقه دارای پتانسیل برای راه‌اندازی ژئوپارک ملی و بین‌المللی را داده است که این فهرست در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ منطقه اولویت‌دار برای شناساندن ژئوپارک‌های جهانی در ایران رسید.

به گفته‌ی وی،  طبس و ارس از مناطقی بودند که برای نخستین‌بار به عنوان مناطق دارای اولویت ژئوپارک جهانی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسانده شدند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04