آیین گهنبار یادروز درگذشت اشو زرتشت در کسنویه

زرتشتیان محله‌ی کسنویه یزد، با برگزاری آیین گهنبار، سالروز درگذشت اشو زرتشت، پیام‌آور آریایی را گرامی داشتند.

آیین درگذشت اشو زرتشت، با اوستاخوانی موبد ایرج دهموبد بامداد پنجمین روز دی‌ماه 1401 خورشیدی، خور ایزد از ماه دی گاهشماری زرتشتی، در آتشکده کسنویه برگزار شد.

روز خور ایزد از ماه دی در گاهشمار زرتشتی که بنابر گاهشمار کنونی ایران، با پنجم دی‌ماه، برابری می‌‌کند، سال‌روز درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان است، ‌پیام‌آور ایرانی که تاریخ یکتاپرستی در جهان با او، آموزه‌ها و دریافت‌هایش، آغاز شد. برپایه‌ی آن‌چه در «یادگار زریران»، یادگاری حماسی از روزگار اشکانیان و کتاب «زاداسپرم» آمده، اشوزرتشت و شماری از یارانش در این روز در آتشکده‌ی بلخ به دست تورانیان کشته شدند.

فرتورها از سرور دهموبد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *