لوگو امرداد
گفت‌وگو با مقصود کشاورز، هنرمند پشتیبان زیست‌بوم

هیچ چیزِ جهان، دورریز نیست!

مقصود کشاورز، هنرمندی نوآور، زبان شاعرانه و زیبایی دارد و نیز مِهر بی‌پایان به فرهنگ ایران و نشانه‌های نیاکانی این سرزمین. گفت‌وگوی کوتاه ما با او نشانه‌ای از آن دل‌بستگی پایدار است.

نوآوری و تازه‌جویی هنری او در این است که از دورریزهایی که ما بی‌اعتنا از کنارشان می‌گذریم، اثری هنری می‌آفریند و پیش چشم دیگران می‌گذارد تا بدانند حتا دورریخته‌های به‌ظاهر بی‌ارزش را هم می‌توان طرح و سازه‌ای هنرمندانه و زیبا داد و با این کار زندگی را دل‌پذیرتر کرد.

– برای اینکه بهتر و بیش‌تر کار و هنر شما را بشناسیم، در آغاز برای ما از خودتان و دست‌ساخته‌هایتان و موادی که در کار خود به‌کار می‌برید، بگویید .
– سخنم را با نام آفریننده‌ی امرتات و پدیدآورنده‌ی هنر هستی‌بخش آغاز می‌کنم. سپاسگزارم از این که فرصتی به من داده شد تا با «امرداد» گفت‌وگو کنم و نیز با فرهیختگان وخردمندانِ پارسی‌زبانِ هنردوست و هنرپرور. من مقصود کشاورز هستم و زادگاهم تکاب افشار است؛ از گستره‌ی مینو و سپند آتشکده‌ی آذرگشسب. شاگرد استاد هنرمند دکترعلی عزتی هستم. درباره‌ی دست‌ساخته‌هایم همین اندازه بگویم که همه‌ی آن‌ها ازمواد ساده‌ی دورریز و در دسترس و آماده‌ای است که در پیرامون‌مان می‌بینیم  و چه‌بسا نادیده از کنارشان گذر می‌کنیم!

– چه انگیزه‌ای شما را وامی‌دارد که دست به آفرینش چنین هنری بزنید؟
– بگذارید این‌گونه بگویم که همه‌ی هستی و کاینات به شکل و قالب هنری است. حتا هستی ما هم از روشنایی پاک است، نه از خاک! ما انسان‌ها نماد و مظهر عشق و هنر هستیم. با همین نگاه‌ است که می‌پندارم در جهان هستی هیچ چیزی به نام دورریز وجود ندارد. به سخن دیگر، انرژی و ارتعاش همه چیز ثابت و پایدار است. پس برپایه‌ی قانون بقا و پاس‌داشت و آلوده‌نکردن زیست‌بوم است که به این کار و هنر دست می‌زنم؛ و نیز برای زنده‌کردن (:احیا) و دمیدن بر کالبد بی‌جان همان دورریزها در قالبی هنری. این کار را با عشق و مهرورزی به جهان هستی انجام می‌دهم؛ همان عشقی که آفرینش را پدید آورد و راهی برای رسیدن به رسایی (:کمال) و روشنی و خِرد و آگاهی است. من فرزند و دل‌باخته‌ی همین خاکم: خاک و تمدن ایران!

در برخی کارهای شما نمادهای تاریخی دیده می‌شود، تاکنون به چه نمادهای تاریخی-فرهنگی پرداخته‌اید و در آینده دوستدارید به چه نمادهایی ‌بپردازید؟
– زمانی که به بزرگی و تجلی فرهنگ و هنر و تاریخ ایران می‌اندیشم، در هر تصویر هنری ایرانی‌ای حسی وصف‌نشدنی می‌بینم. گویی در هر نقش هنری تصویری و نشانه‌ای از کوروش و داریوش و فردوسی و حافظ و مولانا و پورسینا و دیگران هست. این هویت وشناسنامه‌ی نیاکانی و ریشه و تبار ماست؛ راهنما و راه‌نشان ما برای رسیدن به نیکبختی و روشنی است. باید بدانیم که میراث فرهنگی ما پیام و پیمانی از آشتی و دوستی و راستی برای جهان است. چقدر دل‌نشین است که این گنجینه‌های پنهانِ گوهربار تاریخی در چهارچوب یک اثر هنری ساخته شوند و به جهان عرضه کنیم و با دادوستد هنری و فرهنگی پرمایه‌ی خود، ملت‌ها و انسان‌ها را به سوی سه بنیان اندیشه‌ی نیک، گفتارنیک و رفتار نیک فرابخوانیم. امید من آن است که روزی فرابرسد تا در سایه‌‌ی آرامش و آسایش و انسانیت به خِرد و آگاهی روزافزون برسیم.

از تازه‌ترین دست‌ساخته‌های‌تان برای ما بگویید.
– آنچه به‌تازگی ساخته‌ام آرامگاه دو سردار سرافراز روزگار باستان به شکل ماکت است. می‌کوشم آرمان (:هدف) درونی من سپند باشد و برگرفته از میوه‌های درخت تنومند و بارآور اندیشه‌های بزرگان فرهنگ ایران؛ همان اندیشه‌هایی که به ما رسیده است و میوه و ثمر آن دادگری، انسانیت، مِهرورزی، دلیری، بی‌باکی و بخشندگی است! آرامگاه آن بزرگان را با همین نگاه و برداشت و با دانش خودآموخته‌ام، طراحی کردم و ساختم و به سرزمین فرهنگی‌ام پیشکش کردم.

کارهای شما چه پیامی برای نگرندگان (:مخاطبانتان) آثارتان دارد؟
– پیام من برای اندیشمندان وفرهیختگان پارسی زبان در جای‌جای جهان این است که: من مقصود کشاورز از شهر تکاب افشار و همسو و هم‌بهره از انرژی کیهانی آتشکده‌ی آذرگشسب، چندی پیش از این جای سپند، با دورریزها قالبی از آتشکده‌ی آذرگشسب را درست کردم تا این بهشت گم‌شده‌ی جهان را بار دیگر آشکار کنم. می‌دانیم که آتشکده‌ی آذرگشسب یکی از شانزده چاله‌ی انرژی جهان است و نوزدهم  مهرماه هر سال، روزطلایی این مکان نام‌گذاری شده است. در این روز، انرژی‌های کیهانی در این جایگاه سپند اثرگذار می‌شوند. درکناراین پدیده، کوه تهی و خالی و طبیعی جهان آرامیده است و جزیره‌ی متحرک چملی که از کمیاب‌ترین پدیده‌های جهان است. این جایگاه مینو و سپند یادگاری از روزگار باستان و شناسنامه وهویت و نشانه‌ی نیاکانی ماست.

 

12 3 13 3 14 3 15 3 16 3 17 3

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

20 پاسخ

  1. ازاثار باارزش شما دیدن کردم خیلی عالی امیدوارم اثار زیبای بیشتری از شما ببینبم

  2. باسلام واحترام

    ممنونم از آقای کشاورز با شناختی که از ایشان دارم آینده درخشان درانتظار ایشون هستش. کار های ایشون خیلی عالی.با

    صبر حوصله زیاد آثار هنریشون خلق میکنن .من که از دیدن کارشون لذت میبرم

    از امرداد عزیز هم خیلی ممنونم که بابت احترام به هنر و هنرمند.واقعا جای تشکر وسپاس از شما دارم

  3. بادرودبی پایان براستادهنرمندی نوآوروخودآموخته که مهری بی پایان به فرهنگ ایران ونشانه های نیاکان ایرانی داردوهم بهره وهم سو بامجله امردادباچه هنرمندی وتبهور ازدوسلسله وامپراطوری بزرگ جهان درعهدباستان یک عشق وصف نشدنی غروری پاک ازنیاکان وفرهنگ تمدن وتاریخ برتارنمای صفحه روزگاروامرداداعجازآفریده است….
    پس درودبی کران برامردادیان ونامیرجاودانگیها….
    ودرودبی کران برکشور پهناوروخاک جمهوری اسلامی ایران…
    ودرودبی کران برپارسی زبانان آریایی درجای جای جهان….
    ودرودبی کران براین هنرمندجناب کشاورزکه پیام رسای اودرقالب پیمان صلح دوستی هنر به تمام کشورهای هنردوست است….

  4. سلام آقای کشاورز امیدوارم تو همه مراحل زندگی موفق باشی عزیزم…

  5. بادرود
    جناب کشاورز همکلاسی دوران مقطع ابتدایی مدرسه شهیدعراقی درتکاب…
    وقتی مصاحبه خبریت درسایت امرداددیدم آن خاطرات مدرسه برایم تداعی گشت ازهنردستت لذت بردم وازمصاحبه پرمعنی پرفروغ وازصداقت وگذشت فداکاریت درموردفرهنگ تاریخ وتمدن شهرتکاب زرخیزغرورآفرین به وجه آمدم وبه وجودت افتخارنمودم قلبا توافتخارتکاب ایران وروزی هم جهان خواهی بود….
    امیدوارم مسولین هنر تاریخ ومیراث فرهنگی قدرتورابدانند ویاری رسان آن اندیشه وتفکراتت که آمیخته به مهرورزی وعشق وزی جهان هستی است دررشدشکوفایی این کشور است باشند…..

  6. باسلام برآقای کشاورزهنردوست هنرمند
    هنردستتان واقعا زیباست ویک انرژی خاصی درکارهابتان است که آدم رامجذوب وجذب خودش میکند…
    استادشماآموزش وتدریس هم داریدودرکارصادرات هنرهای دستی هستید…..
    مایل هستم من هم دراین زمینه فعالیت داشته باشم..
    ازامردادیان عزیز هم تشکرمیکنم که ازستاره های هنررابه مامعرفی میکنند….

  7. درودبرهنرایران زمین
    درودبرهویت فرهنگ ایران زمین
    درودبراستادکشاورز شاعرسخن شیرین وقلم شیرین وهمت واستواری شکیبابلند…
    درودبرنشریه امردادروشنفکر ودوستداروحامی هنرمندان وتاریخ فرهنگ نیاکان ایران زمین….

  8. کشاورزعزیز درودبرآن هنرزیبای دستت که باسادگیها ودورریزها وباعلم تخیلت زیبایی ازاستوره های ایران زمین آفریدی باآن نگرشت به جهان هستی وهنریک شورغوغایی وامیدی بردلم نشاندی…وبرای اولین باریک حسی وغرورکه چه نامی نیک برمن انتخاب کردند دلشادشدم
    ای هنرمندان واستادان پرآوازه پرافتخارباصلابت ایران زمین شادپیروزباشید
    کورش نریمانی ازیزدویکزرتشتی به ایرانی بودنم افتخارمیکنم

  9. با عرض سلام خدمت دوست گرانقدر و هنرمند عزیزم جناب آقای استاد مقصود کشاورز
    هنر فریاد بی صدای دنیاست ،
    هنر تنها عنصریست که همگان آن را به قشنگی درک میکنند و برایش ارزش ویژه ای قائل اند ،
    هنر،کلید فهم زندگی است ، حقیقت اصلی هنر، نشان دادن سایه ای از کمال الهی است….
    و در پایان ، از دیدن اثرات هنرمندانه و زیبا و خلاقانه و خوش ذوق و دیدنی و واقعا جذاب جنابعالی ، خرسند شدم ، و بهترین ها و بالاترین درجات در جایگاه هنر برایت خواستارم

    1. درود بر هنرمندی نوآور جناب اقای کشاورز هنرمند گرانقدر…
      بسیار عالی بود …امیدواریم آثار شمارو در همه جا ببینیم ..با موفقیت روز افزون …

  10. درودبرتمامی هنرمندان خودآموخته دنیا…….
    درودبرهفته نامه امرداد……..

  11. باسلام احترام….
    آقا مقصودشهرتکاب به وجودتوچون هنرمندی پرآوازه افتخارمیکند…..
    آتشکده تختت سلیمان وآن روح بزرگ ناصر کشاورز به وجودتوبرادرهنرمند درشادر شادمانیست…..
    درودبرهنرمندان ونام آوران تکاب…

  12. درودبرشما استادهمکارهنری دررشته کلاژ
    اسدی هستم که مدتیست باموزه لوورمازندران ارایه کارهنری درزمینه تابلوهای برجسته کلاژانجام میدهم ….اگرمایل باشید ازکارهای هنری زیبای شماهم
    دراین موزه هنردوستان به تماشا بنشینند

  13. دوست هنرمندم سلام وخسته نباشید
    خوب میدانم باچه صبرحوصله ودقت وشکیبایی این موادرادرکنارهم می چینی ودرآخرکارهم ازاین کارهنری لذت میبری
    واین همان کارمردان بزرگ است که درهمه حال خلاقیت وشکوفایی وزیبایی می آفرینند
    هزاران درودبرشما هنرمندان واستادان خودآموخته…
    باتشکر
    لیلا اصغری

  14. سلام درودجناب استاد کشاورز
    ساراانصاری ازشهر تاریخ تمدن شیراز دبیرتاریخ برایتان موفقییت وسلامتی آرزومندم…
    من برای اولین بار دیدم که یکنفربادورریزها دست به چنین کارتاریخی بزند وازاجدادونیاکانیمان رابااین انرژی که احتمالا ازآذرگشسب گرفتید براین تابلوها ماکتها جاری سازی…..
    ازسایت زیبای امرداد عزیز هم تشکر میکنم که چنین هنرمندانی رابه جهان معفی منمایند….

  15. من هم چون جناب کشاورز بانام خالق امرتات سخنم راشروع میکنم
    (هیچ چیزجهان دورریز نیست)
    این جمله راباطلا هم بنویسندکم است بایدآنقدردرابن جمله ساده وخمیرمایع درون آن رفت وبااندیشه وتفکری بالا به تجسس پرداخت تاآن معانی وزیبایی اسرارخلقت وتوانمندی وموجودیت انرژیهای کیهانی راتابه یک مرزی محدودرسید….
    استادانی فرهیخته چون توسلیان ونقیبیان وبانوحیاتی وچون کشاورز به چه آگاهی رسیدندکه همه عناصر موجوددراین هستی ازیک منبع انرژی فناناپذیر پدیدارگشته است ودرهرحالت اززیبایی فزیکی آن کاسته نشده ودرمرورزمان انرژی آن منورترگشته وماآنرابنام عتیقه وآثاری ارزشمند می پنداریم به درک والایی ازهنر وقله تفکر رسیدند
    درودوهزاران درود براین هنرمندان درگوشه گوشه این جهان بااندیشه پاکشان وباردپای هنر زیبایی این جهان هستی نقش میزنند
    وهزاران درود برهفته نامه امرداد ودرابن شرایط خاص به چه زیبایی به هنرنمایی ازفرهنگ تاریخ تمدن نیاکانمان شبانه روزی می کوشند
    ارادتمند شما دکنرصدیقی آرزومندم که این هنرمندان دررزمینه هنری سرافراز وافتخار ایران وجهان باشند

  16. بادرودبی پایان برکشاورز بزرگوار…..
    ودرودی بی پایان برامردادیان وآنانی که درراه شناخت وشناساندن فرهنگ وتمدن پربارایران زمین گام ومهرعشق برمیدارند

  17. باسلام وعرض ادب احترام به تمامی هنرمندان ایران زمین به خصوص نام آوران وستاره گان تکابی…
    تکاب افشار بهشت گمشده جهان وباوجود انرژی کیهانی درتخت سلیمان وکوه تهی وجزیره متحرک که ازنادرترین اکواژیکی جهان درحال حاظرمظلوم ترین شهرتاریخی درایران سربه زیر سرافکنده شرمنده وبی جان بی روح نظاره گرماست…
    این گنجینه وگوهر که ازعهدباستان وقسمتی طبیعی به دست مارسیده است چرا قدرش رانمیدانیم وبالاترین استفاده راازاین گنجینه های باارزش رانادیدگرفتیم وچشم گوشمان بسته شده است …
    تکاب یک مردعمل می خواهد که آستبن به بالا بزند ودمی وروحی تازه برکالبد بی جان این شهر بدمد
    اگرتکاب درزمان ساسانیان پایتخت ایران بوده والان هم می تواند همان مسیرراپیش گیرد
    تکاب بااین پتانسیل گردشگری
    امروزبایدفرودگاه داشت ویک نفر بیکارنداشت یک نفربیسوادنداشت والگویی بودبرای صنعت توریسم جهان…….

  18. جناب کشاورز عزیز برای شما آرزوی بهترینها رو میکنن.موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29