لوگو امرداد

فصلنامه‌ی «چهره‌نما» شماره‌ی ۲۰۳ خود را منتشر کرد‌

photo 2023 01 05دویست و سومین شماره از فصلنامه‌ی «چهره‌نما» در زمستان ۱۴۰۱ خورشیدی، برابر با سال ۳۷۶۰ گاه‌شمار زرتشتی، توسط نشریه‌ی مرکز زرتشتیان کالیفرنیا منتشر شد.
نشریه‌ی چهره‌نما در صفحه‌ی نخست خود شب چله و جشن سده را بر همگان شادباش گفته است.
گروه مدیران این فصلنامه از خریداری ساختمان «ارباب رستم گیو» در سن دیگو برای برگزاری آیین‌های فرهنگی، آموزشی و دینی زرتشتیان این شهر خبر داد.
جمشید جمشیدی در بخش سخن نخست می‌نویسد: همیشه فکر می‌کردم ورزش‌ها، گروهی هستند مانند والیبال و فوتبال یا انفرادی هستند، مانند دو میدانی و شمشیربازی. اما اکنون با توجه به شرایط کنونی توجه من به ورزش دو امدادی جلب شد، ورزشی گروهی-انفرادی و خطی است، چون یک چوب دست دونده‌ها وجود دارد و هنگامی که آن چوب از خط پایان بگذرد کار تیمی درست انجام شده و برنده می‌شوند. اگر آن چوب از دست یکی از دونده‌ها بیفتد، هر چقدر بدوند فایده ندارد. در واقع بدون آن چوب تلاش‌ها بی‌فایده است. ورزشی که ارزش کار یک نفر با گروه برابراست و اشتباه یک نفر تمام کوشش‌های تیم را بر باد می‌دهد. می‌توان دو امدادی را به زندگی انسان‌ها و آن چوب را به آرمان‌ها و هدف‌های جامعه تشبیه کرد، که از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌گردد و هر کس بعد از کوشش و رساندن آن هدف به جایی به آخر وظیفه‌اش می‌رسد باید آن‌ها را به دست دیگری بسپارد. می‌توانیم آن چوب را به دین و فرهنگ و آموزه‌های گات‌ها تشبیه کنیم که همه ما در هازمان وظیفه داریم نگهدار آن‌ها باشیم و به پیشبرد آن یاری برسانیم و در هنگام لازم به نسل بعد تحویل دهیم تا این راه اهورایی همواره ادامه داشته باشد و بتوانیم در گسترش آن در گیتی سهمی داشته باشیم. با نگاهی دیگر می‌توانیم آن چوب امدادی را به مطالبات به حق یک جامعه تشبیه کرد. این مطالبات می‌تواند به صورت اعتراض هم باشد و وقتی صدای اعتراض شنیده می‌شود که به مانند آن چوب امدادی بیش‌تر افراد جامعه به آن باور داشته باشند و در انتقال آن به کارگزاران همازوری نمایند. فقط باید یادمان باشد آرمان‌ها و هدف‌های خوب و خواسته‌های بایسته یک جامعه را هیچ گاه نباید رها کنیم و یا فراموش کنیم و این‌گونه است که جامعه زنده و پویا باقی می‌ماند. در جامعه بدون هدف هر چقدر افراد تلاش کنند بیهوده است. مانا و سبز باشید.
در این شماره از فصلنامه‌ی «چهره نما» می‌خوانید:
– بخش دوم از سخنان موبد کامران جمشیدی پیرامون وضعیت انجمن های بزرگ‌تر زرتشتی در جهان از جمله اروپا و آمریکای شمالی.
– اکبر جمالی در یادداشتی به نام «زن، زندگی، آزادی در متافیزیک ایرانی» نخست به توضیح پیشینه‌‌ای از ایرانیان، تعریف واژه‌ی «متافیزیک» می‌پردازد. سپس واژگان زن، زندگی و آزادی را بر مبنای آن توضیح می‌دهد.
– به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در تاریخ ۱۹ آذر ماه، برابر با ۵ دسامبر گاهشمار میلادی، توران شهریاری (بهرامی) نوشته‌ای را با نام «نوزدهم آذر ماه روز جهانی حقوق بشر» در این فصل‌نامه به چاپ رسانیده است. در این نوشته توران شهریاری به تاریخچه‌ی اعلامیه‌های حقوق بشر می‌پردازد و سخنش را با سروده‌ای از خود به پایان می‌رساند.
– بوذرجمهر پرخیده با توجه به آیین شب چله به میوه‌‌ی «انار» پرداخته است. نوشته‌ی او با عنوان «صد دانه یاقوت دسته به دسته» چاپ شده و میوه‌ی انار را از وجه‌های گوناگون از جمله ویژگی‌های ظاهری و طبیعی انار و گیاهش، واژه شناسی «انار»، جایگاه انار در اساتیر، تاریخ ایران و دین زرتشتی و گفته‌های صاحب‌نظران درباره‌ی انار می‌پردازد.‌

چهره‌نما مرکز زرتشتیان کالیفرنیا نشریه‌ای دینی، اجتماعی، تاریخی، ادبی و فرهنگی چهلمین سال انتشار را پشت سر گذاشت. نوشته‌های شماره 203 را از نشانی http://www.czcjournal.org/CN/203/PDF/CN203.PDF بخوانید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14