لوگو امرداد
پیام دکتر محمود جعفری‌دهقی

استاد پورداود دارنده‌ی اندیشه‌ای توانا بود

edec29df 1733 4a19 9d73 bfb17096b48eمحمود جعفری‌دهقی، فرنشین انجمن ایران شناسی، استاد دانشگاه تهران، در نشست یادواره استاد پورداود به‌شوند مسافرت باشنده نبود و با فرستادن پیام آوایی مهرورزی خود را به این مراسم ابراز کرد.
به نام خداوند جان و خرد کز این برتر اندیشه بر نگذرد
سپاس‌گزاری می‌کنم از دست‌اندرکاران برنامه دومین یادواره استاد ابراهیم پورداود. ایشان یکی از بزرگترین و سرشناسترین پژوهشگران و استادان فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران هستند. انجمن ایران‌شناسی افتخار دارد که در انجام این مراسم سترگ و گرانقدر باشندگی داشته باشد. استاد ابراهیم پورداود از ایران‌شناسان و اوستاشناسان سترگ و گرانمایه ایران‌زمین بود. این دانشمند و پژوهشگر نامدار با آگاهی از متون اوستا و دیگر نوشته‌های ایران‌باستان توانست برای نخستین‌بار به ترجمه و گزارش و تحلیل علمی اوستا به زبان فارسی بپردازد. به‌راستی او نخستین اندیشمندی بود که به ارزش‌های این اثر سترگ آگاه شد و به گزارش آن پرداخت. او با آثار دانشمندان باختر زمین مانند مارکوارت مینوسکی وولف و میلوشه آشنا بود و با آن‌ها نامه‌نگاری و دوستی داشت. با دانشی که از زبان‌های فرانسه و آلمانی و انگلیسی داشت توانست از یادگار‌های علمی ایران‌شناسان جهان آگاه شود و در گزارش خود از این متون گرانقدر بهره‌مند گردد. گزارش او از اوستا هنوز پس از سال‌ها مورد استفاده دانشجویان و پژوهشگران زبان‌های باستانی است. نثر استاد بسیار معتدل و دور از واژه‌سازی‌های نامانوس و نامعمول است. استاد پورداود موفق شد دانشجویان گرانقدری را تربیت کند که بعد‌ها مایه‌ی افتخار این سرزمین باشند استادانی هم‌چون: محمد معین، بهرام فره‌وشی، محمد مقدم و دیگران که همه‌ی آن‌ها از مفاخر ایران‌زمین هستند. پژوهش‌های استاد به ویژه در گاهان اوستا دارای شایستگی است. با توجه به دشواری‌های که پژوهشگران در تحلیل وترجمه این اثر سترگ داشتند استاد توانست از دستاورد اندیشه‌های آن‌ها به خوبی بهره‌مند شود و یکی از بهترین ترجمه‌هایی که هنوز هم پس از سال‌ها قابل ژرف‌نگری و قابل ارجاع است را به یادگار بگذارد.
افزون براین گزارش‌های او از یسنا، یشت‌ها، خُرده اوستا، ویسپِرَد و سایر آثار مربوط به این اثر آیینی ایرانیان باستان هنوز پاره‌ای از بهترین گزارش‌های پارسی است. خدمات ایشان به فرهنگ ایران‌زمین به این اندازه بسنده نمی‌شود.
ایشان به گردآوری مجموعه‌های دیگری مانند ایرانشاه، هُرمُزنامه، خرمشاه، سوشیانس و به ویژه کتاب فرهنگ ایران باستان و همچنین به بررسی نکات دقیق فرهنگ این سرزمین پرداخت و آثار سودمندی در شناخت ایران از خود به یادگار گذاشت.
او شاعر و میهن‌پرستی بزرگ و آزاداندیش و درواقع آموزگاری که دارنده‌ی اندیشه‌ای توانا بود. امید است که راه این استاد بزرگ در معرفی فرهنگ این سرزمین همواره ادامه یابد. انجمن ایران‌شناسی از برگزارکنندگان دومین یادواره استاد پورداود سپاسگزار است و خود را دراین حرکت ارزشمند سهیم می‌داند.

گزارش از دومین یادواره استاد پورداود در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06