لوگو امرداد

یادواره استاد ابراهیم پورداود در دبیرستان ماندگار فیروزبهرام برگزار شد

دومین یادواره نکوداشت استاد ابرهیم پورداود با همکاری انجمن ایران‌شناسی و دبیرستان ماندگار فیروز بهرام در روز پنجشنبه 11 اسفندماه 1401 همراه با جَشَن‌خوانی و سخنرانی استادان و پژوهشگران فرهنگ و زبان ایران‌باستان برگزار شد.

یادواره استاد پورداود در ساعت 16 با آیین جَشَن‌خوانی موبدان هرمز خسرویانی و آبتین کشاورزی آغاز شد. در ادامه آیین نکوداشت با سخنرانی‌ها درباره‌ی کوشش‌های استاد پورداود و گویندگی هرمز خسرویانی پی گرفته شد. وی یادآوری کرد که امروز افزون‌بر ارج‌نهادن به کوشش‌های استاد پورداود، نودمین سالگرد بنیاد نهاده‌شدن دبیرستان و هنرستان ماندگار فیروزبهرام نیز است. خسرویانی درباره‌ی سرود «خوان اشم‌وهو» که در آغاز مراسم پخش می‌شود، گفت: این سرود مزدیسنان نام دارد و از اشعار استاد پورداود است، غلامحسین مین‌باشیان آن را تنظیم کرده و استاد جواد بدیع‌زاده آن را خوانده است. سرودی که اکنون پخش شد از سوی گروه کر کانون دانشجویان زرتشتی اجرا و ضبط شده است.
نخستین سخنران مهندس محمدعلی عزت‌زاده هموند هیات‌مدیره انجمن ایران‌شناسی بود که درباره‌ی کارنامه‌ی استاد پورداود در زمینه‌ی ایران‌شناسی و همچنین تاریخچه‌ای از زندگی استاد، سفرها، تجربیات و همچنین نام شاگردانی که خودشان اکنون استادان بنام و سرشناس هستند، سخن گفت.
خسرویانی مجری برنامه گفت چند تن از سخنرانان به شوند کسالت و یا سفر نتوانستند در این مراسم باشنده باشند. دو تن از آنان به نام‌های عبدالحمید ارفعی و محمود جعفری‌دهقی پیام صوتی خود را برای این مراسم ضبط کرده و فرستاده بودند که برای باشندگان پخش شد و هریک به گوشه‌ای از زندگی و کارنامه استاد پرداختند.
در ادامه محمد بیات چند بیتی از شاهنامه رزم رستم و سهراب را بازگو کرد. سخنران بعدی دکتر فرزانه گشتاسب بود که به گوشه‌ای از کارهای استاد پرداخت وی برجسته‌ترین کار استاد را پژوهش درباره‌ی واژه‌های «دساتیری» بیان کرد. دکتر گشتاسب گفت استاد پورداود با گردآوری این واژه‌ها از آنها در اشعار خود بهره می‌گرفت که با تذکر محمد قزوینی دریافت که این واژه‌ها ریشه و نهاد درستی در زبان پارسی ندارد و دست به پالایش این واژه‌ها زد. در ادامه بهشاد بختیاری با نوازندگی ارگ دو قطعه را اجرا کرد که با تشویق باشندگان همراه بود. سخنران پایانی مریم حاتمی نویسنده و پژوهشگر بود. کتاب مینوی خرد، برپایه‌ی متن پازند پژوهش مریم حاتمی و راهنمایی دکتر سعید عریان، چاپ در نشر برسم به‌تازگی نامزد جایزه کتاب سال شناخته شده است. وی با سپاسداری از کسانی که برای نوشتن این کتاب همازوری کردند به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت در این کتاب به ارزشمندی خرد و خردورزی پرداخته شده است. درپایان مجری برنامه، مراسم را با ترانه‌ای از نادر ابراهیمی با نام «سفر به خاطر وطن» که با اجرای محمد نوری خوانده شده بود به پایان برد.

1 4

دبیرستان ماندگار فیروزبهرام

2 2

39

دکتر اردشیر بهمردی، مدیر دبیرستان فیروزبهرام

4 3

5 1

موبدان از راست: آبتین کشاورزی و هرمز خسرویانی

6 2

7 2

8 2

9 2

44

10 3

11 3

45

12 2

13 3

14 3

15 3

هرمز خسرویانی، مجری بزرگداشت استاد ابراهیم پورداود

16 2

پخش  سرود مزدیسنان از اشعار استاد پورداود

17 3

18 2

19 1

مهندس محمدعلی عزت‌زاده دبیر انجمن ایران‌شناسی

36 1

21 2

37 1

23 1

24 1

پخش سخنان عبدالمجید ارفعی

25 1

38 1

بازخوانی شاهنامه از سوی محمد بیات

27 2

28 2

دکتر فرزانه گشتاسب

29 2

30 2

بهشاد بختیاری، نوازنده کیبورد

31 2

32 2

نویسنده، مریم حاتمی

34 2

35 2

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر فرهیختگان و فرزانگان گرامی
    عکس شماره 18 با زیرنویس پخش سرود مزدیسنان از اشعار استاد پورداود، نظرم را جلب کرد گروهی در عکس ایستاده و گروهی نشسته مدتی تقریبا از روزی که گزارش روی سایت رفت فکر من را مشغول کرد چه مناسبتی هست که نیمی ایستاده و نیمی نشسته و بی دقت به زیرنویس عکس دل مشغول شدم
    بازهم بدون دقت به زیرنویس عکس به نتیجه رسیدم که این عکس هنگام پخش سرود خوان اشم وهو و سرود مزدیسنان اثر استاد پورداود است.
    میهمانان فرهیختگان در محفلی گردآمدید که بزرگداشت استاد آیین و فرهنگ ایران زمین است. حال نخواستید به میزبانان احترام بگذارید دستکم به احترام استاد که یادش گرامی باد به‌پا می ایستادید احترام گذاشتن از بایستگی های آداب ایرانیان است.
    درودتان باد محفلتان همیشه گرم از مهر و دوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04