لوگو امرداد
در بی‌مهری به تاریخ پیش از اسلامِ اصفهان

تپه اشرف اصفهان؛ پیست دوچرخه‌سواری و جایگاه معتادان شده است

tapeashraf«یادمان‌های ساسانی و اشکانی به‌دست‌آمده در تپه اشرف اصفهان در انبار نگهداری  می‌شوند و این تپه پیست دوچرخه‌سواری، موتورسواری و جایی برای خرید و فروش مواد مخدر شده است».

علیرضا جعفری زند، سرپرست گروه باستان‌شناسی تپه اشرف با برشمردن گفته‌های بالا افزود: یافته‌های باستان‌شناسی در اصفهان اهمیت چندانی ندارند و از این روست که تپه اشرف با آنکه در دل شهر جای دارد، مورد بی‌مهری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در زمان اجرای طرح لوله‌گذاری آب به خاور اصفهان یافته‌های ارزشمندی در حوزه‌ی میراث فرهنگی به‌دست آمد که سبب شد تا فصل هفتم کاوش در تپه اشرف رقم بخورد. همین آغاز بسنده بود تا یافته‌هایی از دوره‌های گوناگون از هخامنشیان و سلوکیان گرفته تا دوره‌ی اشکانی به‌دست آید. شایان یادآوری‌ست که علیرضا جعفری‌زند از پایان دهه‌ی هفتاد با نگارش نخستین کتابش باعنوان «اصفهان پیش از اسلام» نگاه‌ همگان را به تپه اشرف کشیده بود و تا سال ۸۹ در این منطقه کاوش داشت و در سال نیز۹۹ هفتمین فصل از کاوش را پشت سر گذاشت.

افزون‌بر یافتن سکه‌های ساسانی و سفال‌هایی از سده‌ی سوم پیش از میلاد (سلوکی و اشکانی)، چاه‌سنگی ساسانی و همچنین گورخمره‌های اشکانی، کشف اسکلت یک اسب چهارساله در کنار گورخمره‌های اشکانی و سرانجام دستیابی به اسکلت بانوی اشکانی و آثار باستانی مانند سفال و… از واپسین یافته‌های کاوش در تپه اشرف اصفهان است. همچنین برجای‌مانده‌هایی از یک ساختار به دست آمد که به گمان می‌رسد یک معماری باشد. همچنین باستان‌شناسان بر این باور هستند با یک گورستان بسیار بزرگ در این منطقه روبه‌رو هستیم.

با وجود آنکه بارها عنوان شده که تاکنون یک صدم تپه اشرف کاوش شده و بخش بزرگی از این گستره زیر خیابان جای دارد و نیاز است تا کاوش‌ها ادامه یابد، اما این کار پس از گذشت دو سال از واپسین فصل کاوش، انجام نشده و این تپه‌ی باستانی به حال خود رها شده است.

علیرضا جعفری‌زند، سرپرست گروه باستان‌شناسی تپه اشرف، دراین‌باره گفت: باوجود درخواست‌های پیاپی تاکنون هیچ پروانه‌ای (:مجوزی) برای ادامه کاوش در تپه اشرف صادر نشده است و تنها کاری که انجام گرفته نصب تابلویی نیم‌بند در کنار این گستره است.

او درباره‌ی وضعیت آثار به‌دست‌آمده در فصل‌های گذشته کاوش در تپه اشرف نیز گفت: همه‌ی این آثار در انبارهای میراث فرهنگی و موزه‌های استان نگهداری می‌شود و تاکنون هیچ پژوهشی روی آن‌ها صورت نگرفته. حتا نگاهداری بایسته نیز انجام نمی‌شود و اسلکت‌های به دست آمده در کاوش‌ها همان‌گونه که ما پیچیده و فرستاده بودیم در انبار گذاشته شده‌اند و کار خاصی در این‌باره انجام نشده است. این کار در گذر زمان آسیب‌زا خواهد بود اما گوش شنوایی در استان وجود ندارد.

tapeashraf2

جعفری زند با اشاره به آنکه در سال‌های گذشته برای آغاز کاوش در این گستره درصدد جذب اسپانسر برآمده است تا هزینه حفاری را پرداخت کنند اما اداره کل میراث در این میان سنگ‌اندازی می‌کند، گفت: با توجه به چالش‌هایی که میراث فرهنگی طرح کرد، همه عطا را به لقا بخشیدند و رفتند. تپه اشرف در جایی قرار دارد که در دسترس است و آثار کف خیابان قرار دارند. آن خیابان نیز به بهانه‌های گوناگون از سوی نهادهای گوناگون کنده می‌شود. همچنین پارکی در آن نزدیکی است که دسترسی همگان را به این محوطه فراهم می‌کند. حتا هم‌اکنون هم باوجود آثار پرشماری که زیر خیابان وجود دارد، اگر نهاد یا ارگانی درخواست کند‌وکاو به هر منظور از لوله‌کشی تا … را بدهد، پروانه‌های لازم برایشان صادر می‌شود چراکه یافته‌های باستان‌شناسی در اصفهان اهمیت چندانی ندارند. تپه اشرف در دل شهر جای دارد اما مورد بی‌مهری است.

این باستان‌شناس یادآورشد: شهرداری در گذشته مطرح کرده بود که کارهای گوناگون از حفاظ کشی تا گذاشتن نگهبان و… را برای این گستره انجام خواهد داد اما معاون پیشین اصفهان با شهرداری کنار نیامد و حتا دست رد به دریافت کمک‌های مالی زده شد. از این‌رو اکنون شاهد آن هستیم که تپه اشرف به پیست دوچرخه‌سواری، موتورسواری و حتا فروختن مواد مخدر و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است.

جعفری زند در ادامه به مواردی که سال گذشته پیش آمد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با وجود آنکه بارها از میراث فرهنگی استان درخواست نصب تابلو را داشتیم هما عنوان می‌شد که پول ندارند. از این رو از شهرداری درخواست نصب تابلوی معرفی تپه اشرف را داشتیم که با وجود آماده‌سازی از سوی شهرداری، مورد مخالف میراث قرار گرفت و عنوان شد خودشان می‌سازند. در نهایت نزدیک ۵ میلیون تومان هزینه کردند و یک تابلوی سیمانی بی‌کیفیت ساختند و نصب کردند که کاستی‌هایی دارد و نوشته‌ی انگلیسی هم ندارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. دوست عزیز اوضاع مملکت خرابتر از این حرفهاست.بلبشوری و بی لیاقتی مدیران به اکثریت رسیده و چهار مدیر دلسوز هم جایی باشند در اقلیت هستند.بقوله شاعر.خانه از پای بست ویران است…خارجه در نقش ایوان است.وقتی به مردمان زنده و حی اهمیت نمی‌دهند دلسوز اسکلت و کوزه و آثار گذشته باشند.عزیز برادرجوش نزن که فایده ندارد گوش شنوایی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04